Uitverkoop bij Sociale Netwerken – de bubbel barst!
Er is veel over geschreven en over gesproken. De sociale netwerken zouden de nieuwe internet bubbel zijn. Overgewaardeerd, zwaar gehypet en uiteindelijk niets waard. Er zijn net zoveel mensen die zeggen dat het op de juiste waarde geschat is als dat er mensen zijn die het somberder inzien. In de huidige financiële situatie (de crisis is er nog steeds hoor ik wel eens) wordt alles gedreven door emotie. De ene dag voelen we ons rijk en zijn we ook rijk, de andere dag zien we er geen heil meer in. Het is allemaal speculatie en psychologie. Het is net zoveel waard als dat de gek ervoor geeft. Zo ook met de aandelen van de grote sociale netwerken. Maar nu gaat het serieus mis!
Overwaardering is een understatement
Okay, als je het heel simpel volgens oude economische modellen bekijkt dan klopt er iets niet. Dit plaatje geeft het heel mooi weer. De kleine rode puntjes geven de inkomsten weer die de netwerken behalen. Het grote blauwe oppervlak geeft de waardering aan van het netwerk. Ja, hoe je het ook bekijkt, het heeft alle schijn van overwaardering.
De ratten verlaten het zinkende schip.
Ex-medewerkers en huidige medewerkers bieden massaal hun aandelen aan. Waarom? Omdat zij denken dat het nu maximaal geld oplevert. Dat geeft aan dat zij niet verwachten dat de aandelen meer waard worden, dus proberen zij op het hoogtepunt te cashen. Bij Groupon gebeurt dit het meeste, maar ook bij Facebook wordt dit ondersteund door het management. Wat weten zij wat wij niet weten? Wat is hun toekomstbeeld? Waanzin of realiteitszin?
Zie onderstaand plaatje
En nu? Schuilkelder in?
Welnee. Blijf gewoon lekker facebooken, linkedinnen en Twitteren. De financiële (af)waardering heeft voorlopig nog geen invloed voor ons als gebruikers. Aangezien we wereldwijd gewend (verslaafd) aan en afhankelijk zijn van deze systemen zullen ze blijven bestaan. En als ze wel omvallen dan springen er weer genoeg nieuwe partijen in het dan ontstane gat. Prettig weekend!
Inspiratie voor deze blogpost kwam van deze infographic van Focus.
Ook het verhaal van Ramon Spanjaard over Hyves laat zien dat ook Hyves te maken had met de moeilijkheid van het waarderen van een social netwerk. Leuk en boeiend boek trouwens, een aanrader.
Inderdaad Gert Jan. Leuk boekkie.
Ik mis wat meer diepgang bij dit artikel. Wat ik altijd zo jammer vind bij dit soort infographics is dat er heel vaak geen bronvermelding bij staat. In dit geval is dat wel zo, maar dan niet met de volledige url (bijv. nytimes.com). Nu is het gissen of die cijfers allemaal wel kloppen (al denk ik van wel).
Winst? Sinds wanner is revenue te vertalen als winst? Infographics maken blijkbaar dom…
Hele domme fout van me Marc. Aangepast.
Idd. Het gaat hier om de omzet en niet de winst van deze bedrijven.
De waarderingen zitten 10-40 keer de omzet. Waar een factor 10 een goede maar gezonde factor en een factor 40 is een zeer hoge waardering met alle risico’s van dien.
10x de omzet gezond? Hangt sterk van onder meer de bedrijfsvorm, model van inkomsten genereren en de groei af. Groupon koopt de omzet en heeft weinig lock-in met klanten en leveranciers vd aanbiedingen; beiden kunnen zonder problemen overstappen. Vind t dan ook weinig meer dan paar keer de echte winst waard (en dat is dus niet zoals ze de cijfers nu opkloppen), business is door partijen met bereik zo te kopiëren.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!