Haal meer uit je onderzoek(sbureau)

17 augustus 2011, 06:31

Een van de voordelen van mijn methodologische lijdensweg tijdens mijn promoveren, is het kunnen slaan van de brug tussen onderzoek en de toepasbaarheid hiervan in de praktijk. Wat ik zie gebeuren is dat bedrijven haast verdrinken in de hoeveelheid onderzoeken en analyses, zonder er echt iets mee te kunnen. En ja, dit is deels debet aan de angst om echt iets te gaan doen in plaats van alleen veilig te meten en te analyseren…, maar voor nu wil ik graag focussen op de kwaliteit van het onderzoek dat hier mede debet aan is.

Cijferfabriek

Ik zie letterlijk 100 pagina’s tellende onderzoeken voorbijkomen met een enorme hoeveelheid aan cijfers. Er wordt klanten (of medewerkers) uitgebreid gevraagd naar allerlei rapportcijfers. Waardering dus. Maar op waardering alleen kun je niet sturen. Je bent namelijk geneigd om van die 5 van bereikbaarheid een 7 te maken, in plaats van die 7 van duidelijkheid een 9. Terwijl er laatst een mooie casus was, waaruit bleek dat die 5 vrijwel geen impact had op de tevredenheid! Dus dan kun je in dit geval veel beter gaan investeren in het verbeteren van die 7.

Juiste vragen

Hoe zorg je er nu voor dat je wel de juiste stuurinformatie uit je onderzoek(sbureau) haalt? Door de volgende drie cruciale vragen mee te geven die beantwoord moeten worden door het onderzoek:

  1. Meet ik wel de juiste zaken of zijn er zaken die ik niet in beeld heb die misschien wel heel belangrijk zijn?
  2. Welke verbeteracties hebben de meeste impact op het door mij gewenste resultaat?
  3. Zitten er verschillen tussen mijn klantgroepen in wat ze het meest belangrijk vinden?

Met alle statistische technieken tegenwoordig, zijn deze vragen namelijk heel eenvoudig te beantwoorden door de onderzoekers. Het zorgt bovendien voor een goede kwaliteitscheck. De goede bureaus adviseren je namelijk proactief dat dit de drie vragen zijn die het onderzoek moet, maar ook gaat beantwoorden voor je. Er zijn echter schrikbarend weinig bureaus die op deze manier echt met jou meedenken wat jij nodig hebt om effectief te kunnen sturen op het verbeteren van je klanttevredenheid, NPS, loyaliteit, etc.

Dus neem deze drie vragen in het vervolg mee onder je arm, zodat je kostbare investeringen in onderzoek ook echt voldoende rendement opleveren!

Zanna van der Aa
Organisatie adviseur bij Accelerate In Experience

Mijn 'reason of being' is ervoor te zorgen dat organisaties goed omgaan met mensen: klanten én medewerkers. In de afgelopen 20 jaar heb ik zowel vanuit onderzoek (PhD in CX) als praktijkervaring continu methodieken ontwikkeld die deze softe droom vertalen in de hard meetbare taal van organisaties. Deze methodiek is inmiddels internationaal bewezen, in meer dan 12 landen. In mijn boek Klantsignaalmanagement beschrijf ik mijn visie en methodiek vanwaaruit ik nog steeds werk en op mijn website Accelerate In Experience vind je recente nieuwe inzichten om dagelijks het verschil te maken voor klanten en medewerkers.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mathijs

    Mooi artikel en midden in de roos. Ben zelf enkele jaren geleden afgestudeerd juist op dit onderwerp, maar het is verbazingwekkend hoe beperkt de gebruikswaarde van marktonderzoek nog steeds vaak is.

    We gebruiken zelf wel eens de metafoor van een GPS-systeem en een navigatie-systeem. Wil je weten waar je nu staat met je organisatie? Dan is een GPS voldoende. Een navigatie-systeem vertelt je echter daarnaast ook welke stappen je het beste kan zetten en wat zij opleveren in toegenomen tevredenheid of NPS.

    Die navigatie-functie is precies wat er mist in veel marktonderzoek, maar met de nieuwe technieken van web en statistiek zijn deze inderdaad al lang binnen handbereik…


    22 augustus 2011 om 16:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!