De kracht van social fundraising

1 september 2011, 05:40

Gisteren kwam ik op de website van Blackbaud terecht, een Amerikaanse software provider die zich vooral richt op non-profit organisaties, en stuitte ik op een aantal goede whitepapers over social fundraising. Zo heeft het samen met Charity Dynamics onderzoek gedaan naar het social media gebruik van wervers & potentiële donateurs (consumenten die fundraising events bezoeken). Meer dan de helft (n=1m) blijkt actief te zijn via sociale media. Wat interessant is, is dat Twitter gebruikers gemiddeld 3 maal zoveel plannen uit te geven aan goede doelen, en 10 keer zoveel donaties online ophaalden.

Wervers die meerdere sociale kanalen combineren haalden daarnaast 40 procent meer op dan diegene die er geen gebruik van maken.

Voor meer informatie over het social media en email gebruik van donateurs & wervers kun je terecht in het rapport “Making Event Participants More Successful with Social Media Tool” (PDF).

In een andere whitepaper (PDF) gaat het op de motivaties van donateurs. Zo blijkt de belangrijkste reden dat de donateur een persoonlijke band voelt met het goede doel (69%). Wat daarnaast vooral een interessante is voor online marketing is dat de helft van de respondenten aangaf dat een vriend of familielid hen vroeg deel te nemen.

In een derde whitepaper gaat het in op mobiele oplossingen (PDF). Daarnaast heeft het een mooie infographic geproduceerd, die de cijfers beter kan uitleggen dan ik met tekst:

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marc

    Dit zijn inderdaad interessante whitepapers van Blackbaud. ik onderschrijf de inhoud en conclusies ervan. Voor fondswervende instanties bieden de sociale media veel mogelijkheden. Voor online fundraising maar ook voor het creereren van awareness rondom de doelen die de organisatie nastreeft en de werving van vrijwilligers. Dat is ook de reden waarom wij als Mobillion sinds vorig jaar dit marktsegement alls een focusgsegment hebben bepaald. Dit houdt in dat we ons verder in dit segment hebben verdiept met als doel nuttige diensten voor deze sector te bedenken en te ontwikkelen. De eerste twee diensten zijn iCollect en iGive, zie ook http://www.isocial.nl.


    1 september 2011 om 08:27
    Michel H

    Een site waar ik zelf regelmatig kom is Kickstarter (.com). Ook een soort social fundraising, maar dan niet voor goede doelen. Kunstenaars, uitvinders, documentairemakers, muzikanten, het stikt van de projecten die je op Kickstarter kunt steunen. In ruil voor je donatie krijg je altijd iets terug, dat kan zo simpel zijn als een ansichtkaartje, een digitale download, foto’s of een product.


    1 september 2011 om 10:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!