• E-mail
    wordt gesponsord door

E-mail marketing transparanter door nieuwe E-mail Code

E-mail marketing transparanter door nieuwe E-mail Code
,
@marketingfacts

DDMA en Thuiswinkel.org hebben in samenwerking met werkgeverskoepel VNO-NCW een nieuwe Code E-mail opgesteld die vanaf 1 januari 2012 in werking treedt. De Code E-mail vervangt de bestaande codes voor commerciële e-mail aan bedrijven en consumenten. De nieuwe E-mail Code zorgt ervoor dat bedrijven transparanter gaan/moeten informeren over hun e-mail marketing richting consumenten. Zo moet toestemming voor het ontvangen van e-mail direct zichtbaar zijn en niet enkel meer worden vermeld in algemene voorwaarden. Daarnaast moet iemand zich kunnen afmelden op het niveau waarop hij is aangemeld, bijvoorbeeld bij de holding of - in het geval van hostmailings - rechtstreeks bij de bestandseigenaar. Bedrijven hebben tot 1 januari 2012 de tijd om de code te implementeren (daarna zal de Stichting Reclame Code toezicht houden op de naleving).

De belangrijkste wijzigingen in de code stellen eisen aan transparantie in het vragen van toestemming, bij het afmelden en in het geval van derdeverstrekking.

Zelfregulering

DDMA voorzitter Henry Meijdam: “Als branche pleiten wij voor zelfregulering. Met de nieuwe Code E-mail voegen wij daad bij woord. De Code stelt hoge kwaliteitseisen aan transparantie in reclame via e-mail. Goed voor de consument en voor de organisaties die zich op deze manier positief onderscheiden”, aldus Meijdam.

Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org werkt zelfregulering beter dan wetgeving: “De bereidheid van ondernemingen is groter om eigen gedragsregels te volgen. Daarbij, als het tot een geschil komt tussen een bedrijf en consument, is een procedure bij de Reclame Code Commissie voor alle partijen goedkoper dan de gang naar de rechter.”

De nieuwe code

De code treedt per 1 januari 2012 in werking en is vanaf vandaag te downloaden (PDF) op de website van DDMA, of bekijk hem hieronder.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Eindelijk zelfregulering van e-mailmarketing, was hard nodig dat iemand het voortouw zou nemen. Chapeau!

    geplaatst op
  • Wie heeft zichzelf wel eens proberen af te melden van alle mail communicatie van Thuiswinkel.org? Succes!

    @thuiswinkel.org: Verbeter de wereld, begin bij jezelf!!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.