10 tips voor succesvol crowdsourcen
Afgelopen week schreef ik over het feit dat Het Nieuwe Werken (of het normale werken) en marketing steeds meer naar elkaar toe komen, ondanks dat marketing en HR twee bloedgroepen zijn die nog weinig met elkaar communiceren in de meeste organisaties. In dat kader hebben we de HNWb Day op 20 september waarop we hopen deze twee ‘bloedgroepen’ meer bij elkaar te brengen. Eén van de sprekers daar is Marketingfacts blogger Jan Willem Alphenaar, die zal vertellen over Crowdsourcing. Iets waar hij als geen anders met DSB the movie(mede dankzij dit blog) ervaring mee heeft. In aanloop naar het event geeft hij 10 tips over succesvol crowdsourcen.
10 succesfactoren voor crowdsourcing
1 Definieer de groep
Een afgebakende groep mensen is beter te vinden en voelt zich aangesproken. Als je niet specifiek bent weet je niet waar je het zoeken moet en komt niemand in beweging. Bedenk ook hoe je deze mensen gaat bereiken.
2 Heldere vraagstelling
De ‘call-to-action’ moet helder en simpel zijn. Anders gaat niemand aan de slag, of op basis van verschillende interpretaties. Splits het doel in subtaken, die iedereen onafhankelijk kan oppakken en afronden. Dan houd je het proces beheersbaar.
3 Beschrijf het proces
Maak duidelijk uit welke stappen het totale proces bestaat. Je vraagt mensen mee te doen, maat wat kunnen ze verwachten na oplevering van hun bijdrage? Wordt er gestemd op tussenresultaten, door wie, mag ik zelfs meestemmen? Hoe helderder je bent, hoe beter.
4 Stel deadlines
Stel deadlines voor elke fase en tussenstap. Dat lijkt streng maar werkt heel goed. Mensen komen eerder in actie bij een gevoel van urgentie. Bovendien willen ze weten of een bepaalde inspanning in hun agenda past.
5 Beloon
Anders dan het krijgen geld willen mensen wel helderheid over de beloning. Wat geef je hen terug? Wat krijgt de winnaar? Wordt mijn naam vermeld? Zelfontplooing blijkt vaak het belangrijkste argument voor mensen om mee te doen.
6 Geef credits
Vertel wie wat heeft gedaan. Geef iedereen die bijdraagt credits. Los van het beloningssysteem. Ga niet zelf met andermans veren pronken.
7 Wees betrokken
Je moet als organisatie of management zelf meedoen. Treed als coach op, als community manager. Je kan niet afzijdig blijven en zeggen “we laten het de crowd doen”. Faciliteer het proces en participeer in communicatie met de crowd.
8 Geef feedback
Geef altijd feedback. Of iets goed is geweest of juist niet. Feedback kan leiden tot een verbeterde nieuwe versie. Bovendien wil je deelnemers respectvol behandelen en ze niet van je afstoten. Zeker niet als het om klanten gaat.
9 Crowd kiest
Laat de crowd stemmen of tussen- en eindresultaat. Zo borg je dat er iets wordt opgeleverd dat aansluit bij de doelgroep. Laat het los en organiseer een democratisch proces. Dat kan met een online stemsysteem.
10 Content centraal
Zet alle relevante online diensten en sociale media in, maar laat het op 1 site samenkomen. Zo heeft iedereen zicht op het totaalplaatje en is het overall proces voor de organisatie efficient te beheren.
Bonustip
Wees transparant in alles wat je doet. Vooraf, tijdens, achteraf op alle onderdelen.
De engelstalige presentatie met deze 10 (+1) succesfactoren van crowdsourcing staat hier.
Crowdsourcing en co-creatie is onderdeel van het echte nieuwe werken en zal dus, bij monde van Jan Willem, aandacht krijgen op de HNWb Day.
In het kader van ‘geef credits’ en ‘ben transparant’: dit artikel verscheen eerder op HNWb en is opgesteld n.a.v. een interview van Sam van Buuren met Jan Willem Alphenaar.