Enterprise 2.0 platforms: Dinosaurussen of multiresistente bacteriën?

14 september 2011, 02:59

We weten allemaal hoe het de dino’s is vergaan. Door een veranderende omgeving, een meteoortje hier en daar gevolgd door een eeuwenlange duisternis, hebben deze reptielen zich niet echt kunnen aanpassen en veranderden in no-time in fossiele bouwpakketjes voor menig natuurhistorisch museum. Nee, neem dan de MRSA, een afkorting voor ‘Methicilline Resistente Staphylococcus aureus’. Deze bacterie, miljoenen keer kleiner dan de gemiddelde brontosaurus is heer en meester in het aanpassen aan de omgeving en is menig antibioticum waarmee het bestookt wordt elke keer weer te slim af. Helaas soms met dodelijk gevolg voor de mens.

Wat hebben dino’s en bacteriën nu weer met Enterprise 2.0 platforms te maken? Wij waren op het Enterprise 2.0 congres in Boston en gingen de beursvloer op om na te gaan hoe de huidige dino’s zoals Microsoft en IBM zich verhouden tot de snelle MRSAtjes van deze tijd zoals Podio en Blogtronix. Ik geef toe, deze startups zijn ongetwijfeld minder dodelijk dan een gemiddelde MRSA-infectie in een Rotterdams ziekenhuis, maar het gaat even om de metafoor ‘verandering’.

Sociale media inzetten om de conversatie en binding aan te gaan met de klant, dat geloven we nu wel. Maar hoe bereik en beraak je nu de medewerker in het bedrijf? De medewerker die 1) steeds meer tech-savvy is door het gebruik van digitale toepassingen in het dagelijkse leven, en 2) steeds gewilder raakt op de arbeidsmarkt? Kleine startups hebben zich gespecialiseerd in creatieve toepassingen om Web 2.0 technologieën in te zetten binnen de firewall, geïnspireerd door de diensten die succesvol zijn bij consumenten. Yammer doet leentjebuur bij Twitter, en DoubleDutch kijkt slim af van FourSquare. We zagen zelfs een totale Facebook lookalike om te gebruiken binnen de vuurmuur van het bedrijf.

De dino’s hebben zich gerealiseerd dat Enterprise 2.0, of ‘Social Business’ zoals het ook wel wordt genoemd, booming is. Dat gaat vaak gepaard met de term ‘veel geld verdienen’, voor een gemiddelde dino net zo onweerstaanbaar als een hapje pterosauruseieren. Nu de kop eraf is komen ook zij met oplossingen die bij moeten dragen aan de ultieme natte droom van de organisatie: medewerkers die alle relevante informatie delen, daardoor succesvolle producten of diensten in de markt zetten en nog blij zijn ook. Maar de vraag is of de dino’s van deze tijd snappen welke functionaliteiten van hun platform daadwerkelijk waarde toevoegen voor de medewerker, en dan ook nog op zo’n manier dat medewerkers het ook begrijpen en dus gebruiken. Echt gehoord tijdens een gesprek met een dino: “Om ons platform goed te gebruiken kunnen medewerkers een cursus volgen om alle functionaliteiten op de juiste wijze in te zetten”. Sinds wanneer moest ik een cursus volgen om een WordPress blogpost te maken? Of een fotootje te delen op Facebook? Van de 650 miljoen Facebookers bar weinig, denk ik. En dat is nou net waar de dino’s de meteoor op hun kop gaan krijgen. De hedendaagse medewerker is gewend aan een Facebook, een Twitter en dus eenvoud. En dat wordt nu ook verwacht op de werkvloer. Kom dan niet aan met een cursus platformgebruik, want dan haken ze af.

Natuurlijk hebben dino’s een groot voordeel: ze gaan al een tijdje mee en iedereen kent ze. Met name IT-afdelingen die jarenlang getrained and opgeleid zijn in dino-technologie. ‘Nobody was ever fired for buying IBM’, was eens een bekende uitspraak in het zakenleven. De kleine startups moeten vechten tegen de gevestigde orde, en dat is niet makkelijk. Logisch ook wel, want ongetwijfeld gaan een aantal startups het niet halen en dan is het op z’n minst lullig als je het hele bedrijf hebt overgezet op een technologie die niet meer ondersteund wordt. Andere startups zullen weer overgenomen worden door de grote jongens. Slimme startups gaan samenwerkingsverbanden zoeken met andere startups en zelfs met de dino’s om zo hun propositie te versterken. En dat zie je ook wel gebeuren. Een flink aantal heeft interfaces gemaakt met SharePoint, de 800-pond gorilla op het gebied van Social Business Platforms (niet de meest geliefde, bleek wel uit de druk bezochte unconference-sessie: How To Make SharePoint Suck Less…)

In mijn beleving zal de innovatie nog wel even van de startups blijven komen. De grote jongens doen echt hun best maar lijken termen als ‘User Interaction’ en ‘gebruiksvriendelijkheid’ nog niet echt te begrijpen. Het is wachten op een dino die dat wel door heeft. En wellicht bukt als de meteoor overvliegt.

Wat denk jij? Kunnen de grote jongens genoeg innoveren of zullen ze altijd achterlopen? Gaan, willen of kunnen bedrijven in zee met de startups of nemen ze liever geen risico?

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!