Boekrecensie: De C2B crowdsourcing revolutie
Crowdsourcing is gratis gebruikmaken van het publiek, kennis bundelen om gratis een probleem op te lossen, een vernieuwde versie van de ideeënbus, iets uitbesteden aan de massa maar bovenal de menigte als bron van wijsheid gebruiken. Of zoals de bedenker van het begrip ooit verkondigde: ‘Crowdsourcing is the act of taking a job traditionally performed … in the form of an open call.’ Het inmiddels enkele jaren oude begrip staat voor iets dat we allemaal kunnen omschrijven maar waar helaas geen eenduidige theorie voor bestaat. Naast B2C, B2B kunnen we de C2B revolutie aan het rijtje toevoegen.
Deze gastbijdrage is geschreven door Yoshi Tuk. Yoshi is werkzaam als social media analist bij Buzzcapture en is geïnteresseerd in alles wat zich online afspeelt. Yoshi schreef eerder voor Molblog en Buzzcapture.
Basis van deze revolutie is het toevoegen van een zevende ‘P’ aan de alom bekende marketingmix. De ‘P’ van participatie staat voor het betrekken van externe krachten. Voor velen binnen een organisatie wellicht een omschakeling in denken maar een krachtig middel om ideeën, kennis en expertise te bundelen. Consumenten verwachten niet alleen als klant te worden behandeld, met de toename van online interactie hijsen zij zichzelf op de troon en regeren mee. Consumeren alleen is niet genoeg, vandaag de dag draait het om participatie. En, zo blijkt uit onderzoek, consumenten creëren in deze rol significant meer innovatieve ideeën dan de ontwikkelaar binnen de organisatie zelf.
Zoals gezegd, er is geen eenduidige theorie die ons vertelt hoe crowdsourcing toegepast kan worden en hoe een gewenste uitkomst bereikt kan worden. De auteurs van dit boek beogen dit dan ook niet, maar lichten aan de hand van een verscheidenheid aan cases de mogelijkheden toe waar een initiator van crowdsourcing mee te maken krijgt. Om het gewenste, outside-in, effect te bereiken is een basis van inside-out denken benodigd. Deze doelgerichte vorm van crowdsourcing wordt behandeld aan de hand van zeven stappen, samengevat in onderstaand ‘steeringwheel van crowdsourcing’.
Case: “Maak de smaak”
Misschien wel het meest sprekende en succesvolle voorbeeld van de afgelopen tijd is “Maak de smaak” van Lays. Hoe zien we dit steeringwheel terug in deze case?
-
De filosofie Concurrentie van huismerken in de retailbranche neemt toe. Onderscheid kan gemaakt worden door te investeren in kwaliteit en smaak. Lays tracht merkvoorkeur te creëren door het merk te laden met ‘fun’. Een geschikte mogelijkheid is het uitschrijven van een open contest rondom een nieuw te ontwikkelen smaak.
-
De voordelen Deze wijze toont aan dat geen smaak te gek is voor Lays. Bij Lays kan alles.
-
Uitwerking Bewust wordt gekozen om de campagne op te delen in vier fases. De crowd heeft in de verschillende fases verschillende rollen. Van het inbrengen van ideeën, co-creatie, discussie tot aan crowdsourcing. Door zo nu en dan de rol te beperken blijft kwaliteit gewaarborgd.
-
Randvoorwaarden De crowd wordt als tool ingezet. Een instrument voor het verzamelen van, uiteindelijk 700.000, inzendingen. Het valideren van de inzendingen gebeurt door experts.
-
Seeding the crowd Naast de €25.000 euro en 1% van de winst werd personal fun geboden. Commercials, campagnes en acties rondom sociale media droegen hier flink aan bij.
-
Breeding the crowd 700.000 inzendingen is veel, heel veel, werk. 5% van de inzendingen werd online al aangemerkt als ongepast, verdere beoordeling vond achteraf plaats. Deze hoeveelheid was niet verwacht maar des te meer een teken van succes. Uiteindelijke finalisten werden ondersteund, kregen rondleidingen en workshops, plus uiteindelijke begeleiding bij een te maken campagne.
-
Weeding the crowd De gehele actie was een enorm succes. Tijdens de finale periode kon een verkoopstijging van 14% worden waargenomen. Campagne awareness werd vastgesteld op 72% en brand awareness steeg van 60% naar 78%.
Conclusie
Crowdsourcing kan voor vele organisaties een krachtig middel zijn om de community te betrekken maar bovenal is het manier om nieuwe ideeën op te doen aangeleverd door de mensen met het verstand, de fans. ‘Maak de smaak’ van Lays is een van de vele bekende en minder bekende cases zoals behandeld in dit boek. Het boek stikt van de praktische voorbeelden en behandelt aan de hand van bovenstaand model de vele mogelijkheden. Mede door populair taalgebruik en de vormgeving lijkt het eerder een lesboek of bundeling van blogposts dan een boek waar de doorgewinterde marketeer door zal worden gegrepen. ‘De C2B revolutie’ is echter een waardig naslagwerk en welkome aanwinst in de boekenkast maar met name een mooie aanvulling voor de boekenlijst van een willekeurige studie met een focus op communicatie. Interesse? Het boek is te bestellen op de site van Managementboek.