#PICNIC11 Robin Chase over people-powered compagnies
Kijkend naar succesvolle internet bedrijven van de afgelopen jaren, zoals Facebook en YouTube, zijn dat allemaal organisaties die de gebruiker centraal stellen. Mijn video’s, mijn vrienden. Tijdens #picnic11 pleit Robin Chase voor organisaties die nog veel verder gaan; people-powered compagnies, organisaties die consumenten als onderdeel van een netwerk inzetten bij de waardecreatie. Voorbeeld: couch-surfing. Gebruikers stellen kamers ter overnachting beschikbaar aan andere leden.
Andere voorbeelden zijn Wikipedia en AirBnB (soort van betaalde couch-surfing). Daarnaast is Chase zelf een project gestart: Buzzcar. Het idee is vergelijkbaar met couch surfing alleen dan voor auto-verhuur. Heel simpel; stel ik ga ga volgende week een paar dagen naar Parijs dan kan ik op de site van Buzzcar een Parijsenaar vinden die zijn auto aan mij wil verhuren. Allemaal concepten die de consument empoweren (bij gebrek aan een betere term).
De kracht van people-powered compagnies
De kracht van dit soort organisaties zit hem in het gebruiker van excess capacity. Het systeem maakt optimaal gebruik van de al aanwezige resouces: er zijn maar weinig mensen die hun auto all-the-time gebruiken. Dus waarom deze overcapaciteit niet inzetten? Daar komt natuurlijk nog eens bij dat het bedrijf zelf geen voorraad bij hoeft te houden.
Een ander voordeel is dat je met een people-powered organisatie in recordtempo een bedrijf neer kunt zetten. Je bent onafhankelijk van financiering van de overheid en hebt weinig tot geen privé investeerders nodig. Je kunt je distributie immers opbouwen met bestaande ongebruikte resources die al over het hele land of wereldwijd beschikbaar zijn. Je kunt zo dus ook relatief eenvoudig internationaal uitbreiden.
Samen bouw je de infrastructuur, het wordt gezamenlijk gefinancierd, en gebruikers gaan er natuurlijk zelf financieel op vooruit.
Chase’s idee van people-powered organisaties vertoont sterke overeenkomsten met de structuur van netwerkorganisaties. Binnen netwerkorganisaties verdwijnt de hiërarchische verhouding tussen instituten en individuen, en wordt er op gelijkwaardige basis samengewerkt in netwerken. Vanwege de flexibiliteit van de resources kun je deze als afnemer ook vrijer inzetten. Om maar weer even terug te koppelen naar Buzzcar; als je met het gezin op vakantie wilt naar Frankrijk huur je een familiebak, maar voor een bergritje kun je een auto huren met wat meer power onder de motorkap.
Discussie
Het is natuurlijk niet allemaal rainbows & unicorns, deze vorm organisaties loopt ook tegen vele uitdagingen aan. Zo liep ik in gesprek met Bram Koster al aan tegen het feit dat er goed goed gekeken moet worden naar juridische zaken als aansprakelijkheid. Wat gebeurt er als je iemand z’n auto in de prak rijdt?
Desalniettemin blijft het een zeer waardevol concept. Ik ben benieuwd wat jullie als Marketingfacts lezer hier van vinden, geloven jullie in dit concept? Of zie het niet werken?
Het is misschien nog wat lastig met verzekeringen en rechten, maar heb ik ook niet op PICNIC gehoord: als genoeg mensen gewoon ‘doen’, moeten de systemen zich wel aanpassen? Ik geloof er zeker in en was onder de indruk van haar (Robin Chase) betoog dat overheden en organisaties dit ook niet kunnen. De wensen zijn zo specifiek, kinderzitje of snelle citycar, dat vindt elkaar in een open source database. Dat kun je niet managen.
Overigens begreep ik van Robin dat zij gesprekken voeren met verzekeraars om de mogelijkheid van een soort collectieve verzekering te onderzoeken. Dat betekent dat bij Buzzcar (waar je elkaar ook betaalt voor het huren van een auto) ook meteen verzekerd zou zijn.