Social media gebruik Nederlandse gemeenten nog in kinderschoenen
Op persoonlijke titel heeft David Kok twee maanden onderzoek gedaan (PDF) naar het social media gebruik door Nederlandse gemeenten. Van de 291 (69%) onderzochte gemeentes blijkt de helft actief te zijn op social media, en 86% wil er meer gebruik van maken. Twitter is het meest populair (42%), gevolgd door YouTube (15%). Voornamelijk grote gemeenten maken gebruik van sociale media; het gebruik onder gemeenten tot 10.000 inwoners is minder dan 10%. Sociale media worden echter vooral gebruikt om te zenden, er is weinig interactie.
Het intern gebruik van social media blijft steken op 49%. Met meest wordt er gebruik gemaakt van Yammer (44%) voor interne communicatie.
Twitter meest populair
Zoals gezegd is Twitter het meest populair, en wordt door 41% van de gemeenten ingezet. De snelheid van social media wordt gezien als grootste voordeel (23%), de extra benodigde capaciteit wordt het meest genoemd als nadeel (20%). Het bereik van Twitter van de top 50 gemeenten ligt op gemiddeld 1,13% van de bewoners.
Strategie en beleid ontbreekt
Meer dan vier op de tien (43%) van de gemeenten heeft geen social media beleid opgesteld. Wel is 37% daar op dit moment mee bezig. Ook ontbreekt vaak (52%) een beleid voor het social media gebruik door medewerkers. Een kwart van de gemeenten is op dit moment een dergelijk plan aan het opstellen.
Verder heeft 63% van de gemeenten geen specifieke formatie, en 64% geen specifiek budget voor het gebruik van social media vrijgemaakt. Social media worden vooral gebruikt door de afdeling communicatie (41%), gevolgd door raadsleden (18%).
Zenden
Social media hebben de manier waarop burgers met dienstverlenende organisaties als gemeenten communiceren. Daardoor verandert de rol van de gemeenten in de communicatie ook. Burgers maken steeds vaker de social media kanalen gebruiken om te communiceren met hun gemeente als ze vragen of klachten hebben, of willen meedenken. Gemeenten zullen hun manier van communiceren dus moeten veranderen willen ze beantwoorden aan de vraag van de buitenwereld
Op gemeente niveau
Welke gemeente maakt het meest gebruik van sociale media? In het rapport is de hele lijst te vinden, hier de top 10:
Het rapport
Onderzoeksmethode
Auteur David Kok werkt voor de gemeente Amsterdam als directiesecretaris van de dienst Economische
Zaken. Het onderzoek is gedaan op persoonlijke titel. Het onderzoek is uitgevoerd in de maanden juli en
augustus 2011. Er zijn 420 benaderd, waarvan 69% (291) reageerden. Kanttekening is dat gemeenten zichzelf een cijfer moesten geven (en je dus te maken hebt met respondent bias). Daarnaast hebben grote gemeenten per definitie meer middelen om een social media beleid op te zetten.
Ik denk dat de vergrijzing in sommige gemeentes, en voornamelijk in kleine gemeentes, ook deels de reden is dat er weinig tot totaal niet aan social media wordt gedaan. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik het vreemd vind dat gemeente Apeldoorn totaal niets doet met social media. Of is daar sprake van vergrijzing onder de gemeente ambtenaren zelf? 😉
Grappig eigenlijk om te concluderen dat de top 10 gemeentes die het meest gebruik maken van social media, gemeentes zijn waarvan ik het totaal niet verwacht zou hebben!
De kleine Gelderse gemeente waar ik woon is sinds kort ook begonnen met Twitter en Facebook.
Helaas zonder enige visie en op dezelfde manier als ze de website inzetten; alleen zenden en geen interactie zoeken met haar followers.
Wij hebben een website met bezoekers uit de hele wereld. Ideaal om Nederland of steden of Nederlandse internationale bedrijven te promoten. Geen belangstelling tot nog toe. Alle multinationals aangeschreven en verschillende steden. Ik lijk wel een roepende in de woestijn. Vreemd is dat een Japanner wel graag gebruikt maakt van onze site. Guus.
Interessant onderzoek.
Is het mogelijk om dit onderzoek te verkrijgen? Via slideshare is het niet makkelijk/duidelijk lezen.
Alvast bedankt!
Rico
Ik probeer zelf ook gemeenten te interesseren tot interactiviteit, te beginnen met de vorming en het monitoren van partijprogramma’s (zie de aangegeven website). Nu ontbreekt de tijd voor een actieve campagne, maar mijn ervaring tot nu toe is dat politieke partijen in de praktijk voornamelijk geïnteresseerd zijn in zenden en nauwelijks of niet in ontvangen. Actieve inzet van social media zal dus voornamelijk uit de organisatie zelf moeten komen.
Overigens ik ben geïnteresseerd in de rapportage. Via deze website is die slecht leesbaar. Als er belangstelling bestaat voor het communicatieprogramma op http://www.programmavergelijk.nl stuur dan maar een mail. Ik zoek nog – non profit! – een aantal pilots dat ermee ervaring wil opdoen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!