Europese online advertentiemarkt goed voor 17,7 miljard euro
Display advertising is rockende. Aldus het IAB Europe, die samen met IHS Screen Digest in het AdEx rapport de online advertising markt van Europa onder de loept neemt. In 2010 is markt van online advertising gegroeid met 15,6% naar 17,7 miljard euro. Belangrijkste driver van de stijgende inkomsten is display advertising, welke met 21,1% toenam. In Nederland is deze trend eveneens zichtbaar; gedurende de eerste helft van 2011 steeg de omzet van de online ad markt met 10%, display advertising groeide met ruim 18%.
Met deze groei komt Nederland voor het eerst boven de 1 miljard euro uit. Overigens groeide in dezelfde periode de offline European advertising markt met 5.0%. De online advertising markt van het Verenigd Koninkrijk is het grootst, gevolg door respectievelijk Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië en Spanje.
Display advertising & search
Van de 25 landen die het IAB in de meting heeft mee genomen, zijn Ierland (31%), Spanje (29%) en Rusland (27%) de grote stijgers.
De markt voor search steeg in 2010 met 15,6%, waarmee het nog altijd de grootste categorie blijft. Ruim 45% van het advertentie budget werd besteed aan zoekmachines, 33% ging naar display advertising en 22% naar classifieds en directories. Met name in de kleine markten groeit de search industrie, zo groeide de markt in Hongarije en Polen met respectievelijk 44 en 31%.
Wanneer we inzoomen op de display advertising zien we dat het aandeel video wisselt tussen de 0,6% (Roemenië) en 7,9% (Zweden). Nederland en het Verenigd Koninkrijk zitten beide rond de 5-6%. Het aandeel mobile varieert tussen de 2 en 4%, met enkele uitschieters naar beneden. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat met name de Westerse landen (o.a. Italië, Spanje, Zweden) bovengemiddeld scoren (~3-4%). Opvallende lijstaanvoerder is echter Slowakije waar mobile 3,7% van de display markt opmaakt.