De kracht van social proof

27 september 2011, 10:15

We starten bij nul. Nul volgers op Twitter, nul connecties op LinkedIn. Nul referenties van klanten bij het opstarten van de nieuwe business. Nergens om naar toe te verwijzen. Geen enkele referentie van derden over je capaciteiten. Iemands vertrouwen is niet zomaar gewonnen. Mensen reageren op anderen en observeren wat andere mensen doen. Kijk naar het onderzoek waarbij een groep het langste stokje moet aanwijzen, deze zijn alleen geïnstrueerd om het verkeerde te zeggen behalve de laatste persoon. Deze zal in de meeste gevallen meegaan met de groepskeuzeu ook al ziet deze duidelijk dat het niet het langste stokje is. Zie de video van The Asch experiment:

Mijn vrije vertaling van social proof van de wiki;

“Psychologisch fenomeen waarbij er vanuit wordt gegaan dat acties van anderen correct zijn voor de gegeven situatie. Dit effect is duidelijk aanwezig bij sociale aangelegenheden waar mensen niet in staat zijn om een correcte manier van handelen te bepalen. Dit komt door de verwachting dat anderen mensen meer kennis hebben van de situatie.”

In marketing wordt ingespeeld op het fenomeen sociale bewijskracht. Niets voor niets staan logo’s van klanten op de website van elke B2B bedrijf. Niets voor niets worden referenties gevraagd bij het bewijzen van de bewezen diensten. Consumenten baseren hun eigen waardeoordeel in meer of mindere mate op die van anderen. De eigen kunnen en beoordeling laten we ook mede afhangen van derden.

Social media

Op welke fanpage zou je eerder doorklikken? De pagina met 6 likes of eentje die al door 4 vrienden en duizenden anderen is geliked?. Duidelijk. Maar voordat we die kritische massa bereiken die het vliegwiel verder aantrekt moeten we eerst flink investeren. Er zullen investeringen nodig zijn in tijd, geld en moeite. Meningen moeten gevormd worden en daadkracht getoond. Dan kan social media voor je werken.

Social proof komt in zoveel onderdelen terug. Hoeveel reacties een blogposting heeft. Hoeveel ratings een restaurant heeft gehad op Iens. Welk cijfer de reis op Zoover heeft. Ook kom ik weer uit bij social influence; de Klout’s en Peerindexen van deze wereld tellen heel hard mee om de social proof te bewijzen.

Dat dat uiteindelijk in je voordeel kan werken laat onderstaande tweet zien;

Eerst moet je product en dienst retegoed zijn. De laatste procenten van je tijd en budget kan je gebruiken om via social media het vliegwiel van social proof in te zetten en anderen elkaar te laten vertellen dat ze goed zitten bij jou.

Geïnspireerd door: the power of social proof in social media

Edwin Res
Marketing manager bij ZonnepanelenDelen

Denkt na door te schrijven. Marketing manager bij ZonnepanelenDelen. Altijd bezig met online business modellen, netwerken en sport.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tom

    Ik ben het hier wel mee eens, alleen sociale bewijskracht werkt niet alleen dmv de kwantiteit (toevallig wel bij FB & Twitter)

    Bij online recensiesites is de kwaliteit van de recensie belangrijker (hoe goed is het geschreven? hoe gedetailleerd? spelfouten?), evenals de autoriteit van de verzender van de eWOM (is het bv. ’truus uit Mokum’ die iets plaatst op IENS.nl, of is het een bekende chef-kok?)

    Maar idd, bij social networks zijn we heel oppervlakkig bezig door alleen maar naar het # Likes/Followers te kijken!


    27 september 2011 om 12:22
    Tim Kraaijvanger

    Misschien een beetje kort door de bocht om te beweren dat de Klout-score tot vijf keer meer sales leidt. Waarschijnlijk zijn webshops die hun Klout-score laten zien een stuk actiever en levendiger dan webshops die niet meedoen aan Klout.


    27 september 2011 om 13:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!