Novocortex en Wefilm creëeren viral rondom neusreiniging met zeewater
De setting: een campagne is om een nieuw product van Aqua Maris te lanceren – een set voor dagelijkse neusreiniging met zeewater. Wat? Neusreiniging met zeewater. Dat klinkt ons erg vreemd in de oren, maar het is in Rusland blijkbaar een bekende procedure bekend afkomstig uit de yoga, en heet jala neti. Naast Rusland, krijgt Jala neti voet aan wal in Amerika en Azië. Maar hoe breng je zoiets nu onder de aandacht? Daartoe lanceerden het Nederlandse Wefilm en Novocortex een nieuwe sport: Competitive Nose Cleansing.
Om aandacht van internetgebruikers te winnen, hebben we een nieuwe sport bedacht – Competitive Nose Cleansing (Jala Neti). Eerst werd de Internationale Federatie Jala Neti in Lauzanne opgericht. Er werd een website gelanceerd en gevuld met informatie over de organisatie, bijvoorbeeld de herverkiezing van het comité, de atleet van het jaar verkiezing, enzovoort. Om er ook voor te zorgen dat er zichtbaar teams meededen, werd er fictieve Russische fan-site gelanceerd van Fedor Konyukhov, de huidige kampioen in de 5 liter klasse. Ook deze werd weer gevuld met informatie en interviews. Alles om de sport echt te doen overkomen.
Daarnaast werd vervolgens het WK Jala Neti in Amsterdam georganiseerd. Het live verslag van de mannenfinale in de categorie tot 5 liter werd vervolgens op YouTube geplaatst. In insteek van de video was een ode aan de kampioen Fedor Konyukhov.
Om de verspreiding van de video te helpen werd er een officieel persbericht verstuurd naar diverse Russische media. Het bericht werd door enkele lokale en yoga sites gepubliceerd. Nadat het bericht door Google werd geïndexeerd, werd het bericht verstuurd naar grote Russische media (o.a. Fishki.net, Yaplakal.com, Webpark.ru).
De viral kreeg meer dan 500.000 views in de eerste twee weken en kwam in de Top 10 Meest Bekeken in de categorie Sport in Rusland. De viral werd opgepikt door internationale media zoals Sports Illustrated en The Huiffington Post. Dat resulteerde op YouTube meer dan 350.000 views na twee weken (en >0,5 miljoen incl. Break.com en andere videoplatforms). Mede dankzij publicaties in Sports Illustrated en The Huffington Post. De website van Aqua Maris ontving 46% meer bezoekers tijdens de campagne, ondanks het feit dat er geen directe links in het persbericht en video stonden. De eerste reactie was bij de meesten een WTF, maar ook daarna bleef er verwarring of het nu echt was ja of nee. De video heeft in ieder geval voor een grote bekendheid van het product gebruik (jala neti) gezorgd.