Top 100 webwinkels zetten 3,1 miljard euro om, moederconcern Wehkamp nummer 1

29 september 2011, 12:10

Tijdens de Thuiswinkel Update, die vandaag plaatsvindt in Utrecht, heeft Twinkle de top 100 online retailers bekend gemaakt. Net als vorig jaar is RFS Holland Holding de grootse online verkoper van Nederland. Met een omzet van 423 miljoen euro blijft het moederbedrijf van Wehkamp.nl runners up Bol.com en Ahold voor, die respectievelijk een omzet van 318 en 149 miljoen euro behaalden. KLM is met 372 miljoen euro de grootse online reisverkoper aan Nederlandse consumenten.

De totale online omzet van de Twinkle100 komt dit jaar uit op ruim 3.1 miljard euro. Naast de Top 100 heeft Twinkle dit jaar op verzoek de travel branche apart geanalyseerd. Samen met de travelbranche zijn deze 130 retailers goed voor een omzet van 6 miljard euro (6.039.325.148 euro om precies te zijn). De online travelbranche is dus verantwoordelijk voor de helft van deze omzet: 2,9 miljard euro.

RFS Holland Holding

Net als vorig jaar is RFS Holland Holding ook overall de grootste webverkoper van Nederland. Het moederbedrijf van Wehkamp.nl kreeg in 2009 de meerderheid van Create2Fit in handen, en werd dit jaar eigenaar van Fonq.nl (omzet 14,8 miljoen euro, 2010).

Markt groeit met 10%

Uit een onderzoek van hetzelfde Thuiswinkel.org van een week geleden weten we dat de totale markt van online retail met 10% is gegroeid naar een totale omzet van 4,25 miljard euro in de eerste helft van dit jaar. De gemiddelde orderwaarde daalde met 3% naar een gemiddelde van 116 euro per bestelling. Ook uit dit rapport bleek al dat het goed gaat met de reisbranche: de totale omzet van online travel bedraagt € 1,83 miljard, een groei van 8% vergeleken met 2010-1. Pakketreizen/appartementen kennen het grootse aandeel binnen de online reismarkt, met € 1,14 miljard. Het marktvolume van Vliegtickets/Hotels is € 690 miljoen. De omzet van de top 100 en top 30 travel komt dus uit op ongeveer 65-75% van de totale markt.

Hieronder de top 10 van de honderd grootste online retailers van Nederland, met achter hun naam de consumentenomzet in het afgelopen jaar (in miljoenen euro). Voor de top 100 moeten we oldskool wachten op print (scans, mobiele foto’s, anyone?):

Top 10 retailers

1. RFS Holland Holding: 423,0

2. Bol.com: 318,0

3. Ahold: 149,0

4. KPN: 109,0

5. H&M: 95,0

6. Hema: 90,0

7. Thuisbezorgd.nl: 72,0

8. Neckermann.com: 68,4

9. Coolblue: 68,2

10. Ticket Service: 67,0

Top 5 Travel

1. KLM: 372,0

2. Sundio Group: 312,0

3. TUI: 234,0

4. Thomas Cook: 229,0

5. Transavia.com: 192,0

Methode

De onderzoeksmethodiek van de Twinkle100 blijft wat onduidelijk. In de 2008 editie leerden we dat er voor bedrijven werd gekeken naar openbare bronnen zoals jaarverslagen, uittreksels van de KVK en eigen omzetcijfers. Enkele bedrijven wilden hun toen de omzetcijfers niet bekend maken, en hun positie kwam tot stand door een schatting van de verhouding tot branchegenoten. In de jaren erop werd er, net als dit jaar, weinig bekend gemaakt over de methodiek.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marieke Verdonk

    We hebben absoluut niet de bedoeling om geheimzinnig te doen over de onderzoeksmethodiek. Die staat ook elk jaar uitgebreid beschreven in de Twinkle100. Het is ook altijd mogelijk om het gewoon aan ons te vragen.

    We zijn in eerste instantie te rade gegaan bij de organisaties zelf. Aan de hand van een longlist met 200 e-commerce organisaties zijn we een e-mailoffensief begonnen. We vroegen de bedrijven een formulier in te vullen met zo veel mogelijk gegevens over de online omzet over 2010 en enkele gegevens over het bedrijf, zoals de toeleveranciers, jaar van oprichting, betaalmethodes en het aantal unieke bezoekers die de webwinkel per maand ontvangt.

    We hebben – zoals elk jaar – de bedrijven nadrukkelijk gevraagd naar de omzet exclusief btw uit e-commerce activiteiten in Nederland aan de Nederlandse consument gerealiseerd. De opgegeven omzetten hebben we getoetst door ze naast diverse openbare en informele (anonieme) bronnen te leggen. Dezelfde bronnen hebben we geraadpleegd om de online omzet te achterhalen van organisaties die geen informatie over hun online omzet kunnen of willen geven. Voorbeelden van openbare bronnen zijn de media, de Kamer van Koophandel en jaarverslagen. In sommige gevallen hebben we een schatting gemaakt op basis van de groei van de verschillende marktsectoren, zoals Blauw Research die heeft vastgesteld en is gepubliceerd in de Thuiswinkel Markt Monitor. Wanneer we een schatting hebben gemaakt, vindt u dat terug in de profieltekst van het bedrijf.

    Het blijft lastig – voor de webwinkels zelf, dus voor ons helemaal – om b2b- en b2c-verkopen strikt te scheiden. Shops in de computer- en elektronicabranche kunnen die scheiding goed maken, daar gaat het vaak ook om grote percentages b2b-verkopen. In andere branches is het vaak wat lastiger en zal er wat b2b-omzet in de Twinkle100 doorsijpelen. We staan nog steeds open voor tips, suggesties en aanvullingen op dit vlak.


    30 september 2011 om 06:19
    Luc van Poelje

    Paylogic is van 60 naar 12 gegaan. We zijn hier uiteraard zeer tevreden over en kijken uit naar het magazine!


    4 oktober 2011 om 14:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!