Social media gebruik in Nederland vs. Europa

13 oktober 2011, 05:55

InSites Consulting voerde een internationaal onderzoek (n=9.000) uit om het gedrag en attitude van de internet user op sociale netwerken in kaart te brengen. Het landspecifieke rapport (n=1.200) dat in opdracht van IAB Nederland is samengesteld, is nu ook beschikbaar. In dit rapport staan de resultaten specifiek voor Nederland. De cijfers van Nederland worden afgezet tegenover die van Europe. Zo maken we in Nederland vaker dan het Europees gemiddelde gebruik van LinkedIn en Twitter. Nederlanders verwachten met name meer van Twitter gebruik te maken. Op Europees niveau staat LinkedIn bovenaan.

Daarnaast is onze intentie om met een of meerdere netwerken te stoppen lager. Als we kijken naar drivers van mensen om lid te worden van een sociaal netwerk zien we dat de offline relatie logischerwijs belangrijk is, alhoewel dit voor Nederland een stuk minder geldt. In Nederland blijken uitnodigingen van vrienden wel erg effectief. Vergeleken met Europe zijn Nederlanders daarnaast:

  • Bedreven in de-frienden
  • Geen actieve volgers van merken
  • Hebben lage verwachtingen van merken online
  • Geen actieve chatters
  • Weinig bedreven in het publiceren en lezen van merk informatie

“Met 2012 voor de deur en de bijbehorende opstelling van de marketingstrategieën, leveren Insites en IAB hiermee weer bijzonder waardevolle informatie af,”‘ aldus Emile van den Berg, bestuurslid IAB en verantwoordelijk voor de portefeuille Onderzoek.

Bekijk voor een volledig beeld het hele rapport:

Jorrik van Wonderen
Research Manager bij IAB Nederland

Categorie
Tags

2 Reacties

    endantwit

    “Het landspecifieke rapport (n=1.200) dat in opdracht van IAB Nederland heeft samengesteld, is nu ook beschikbaar. In dit rapport de resultaten specifiek voor Nederland en waar relevant een vergelijk ten opzichte van Europe en andere landen.”

    Spot de fouten… Iets te haastig getypt?


    13 oktober 2011 om 08:26
    DannyOosterveer

    Bij de check over het hoofd gezien, is aangepast, thnx!


    13 oktober 2011 om 08:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!