IAB presenteert Handboek Mobile Advertising

4 oktober 2011, 08:00

De markt voor smartphones en tablets ontwikkeld zich in een razendsnel tempo. Vier op de tien Nederlanders bezit een smartphone en 8% van de huishoudens is de trotse eigenaar van een tablet. Voor adverteerders erg interessant omdat mobiele apparaten zeer veel kansen bieden om consumenten op een relevante manier te bereiken. Daartoe ontwikkelde de Taskforce Mobile van het IAB dit handboek voor mobiel adverteren. Het rapport geeft een actuele stand van zaken en vertelt over de mogelijkheden (advertentieformaten, hoe beste inzetten?) en kansen (vooruitzichten voor de toekomst) van mobiel adverteren.

Mobile advertising is steeds interessanter vanwege de sterk groeiende adoptie. De apparaten zijn de hele dag binnen bereik en verbonden met internet. Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van geo-locatie, online betalen, sociale media, e-mail, en ga zo maar door.

Onderzoek naar gebruik mobiele apparaten

Uit eigen onderzoek van het IAB (n=911) blijkt dat mobiele apparaten vooral thuis op de bank worden gebruikt. In het openbaar vervoer, thuis in bed en op het werk zijn eveneens populair. Zoals eerder onderzoek al uitwees zijn gebruikers erg kien op mobiel, 94% neemt de telefoon altijd mee en 34% voelt stress wanneer ze hun mobiel niet bij zich hebben. Wat betreft mobile advertising zegt meer dan de helft van de ondervraagden enigszins bereid is om informatie over zichzelf te geven om relevante advertenties te ontvangen. 37% heeft de voorkeur voor applicaties met advertenties, dan dat ze er voor betalen. Meer over hoe mensen tablets gebruiken zie het internationale onderzoek van TNS.

De markt

Uit het Online Adspend Rapport van het IAB blijkt dat in het eerste halfjaar van 2011 het aandeel van dedicated mobiel adverteren (exclusief apps) lag op 1,2 miljoen euro. T.o.v. de netto advertentiebestedingen is dit nog geen 0,7%. Daarmee staat mobiel adverteren duidelijk nog in de kinderschoenen, maar wel met enorme potentie (zie +484% groei t.o.v. vorig jaar). In Amerika en Azië is de markt al een stuk volwassener, daar ligt het aandeel mobile op respectievelijk 9,1% en 8,1%.

Het handboek

Ik kan deze hele blog volschrijven met de soorten mobiele advertenties, appvertising, targetting mogelijkheden, de effectiviteit van diverse kanalen maar hiervoor kun je beter zelf in het rapport duiken:

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Betsey

    DetiritionPanfial birth abortion, medically known as intact dilation and extraction (IDX), is a method of late-term abortion that ends a pregnancy and results in the death and intact removal of a fetus from the uterus. In the United States, as of late 2008 the procedure was illegal.


    11 juli 2016 om 23:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!