SES Amsterdam 2011: Stand van Zaken in zoekmachine marketing

6 oktober 2011, 12:13

De start van de middag op de SES Amsterdam wordt opgeluisterd door Eduard Blacquière en de stand van zaken wat betreft zoekmachine marketing in Nederland. Elk jaar stelt Eduard 10 vragen aan een lijst mensen vanuit de zoekmachine marketing/online branche. Kern van de vragen: hoe ziet er markt er uit. Goed om te weten bij het lezen van deze post: Eduard heeft een moordend tempo, dus het kan zijn dat ik iets heb gemist.

Vraag 1: Wat zijn de totale uitgave in de zoekmachine markt voor 2011

565 miljoen euro (bij benadering)

Vraag 2: Wat is het grootste gemis in de markt

– Concurrentie zoekmachine (Google dominantie)

– Onderscheid in zoekmachine bureaus (een pot nat)

– Integratie in alle media activiteiten

– Transparantie (specifiek Google)

Vraag 3: Belangrijkste ontwikkeling aan de kant van de zoekmachine

– Uitbreiden van zoekresultaten (blended search)

Eduard: “opvallend om te zien dat je steeds vaker op een Google pagina/dienst blijft hangen. Google volgt de strategie van: “cut out the middle man”. Zo snel mogelijk van zoekopdracht naar resultaat. Denk ook aan het onlangs gelanceerde Google Flights.”

– Social Media en de invloed op rankings / zoekmachine resultaten

Iets om over na te denken: “Er worden per dag 1,6 miljard zoekopdrachten gedaan op Twitter”.

– Personalisatie – verder persoonlijk maken van je zoekresultaten. Zie ook “De Filter Bubble”.

Vraag 4: Wat zijn de trens bij de aanbieders

– Bureau’s worden steeds breder in kennis. Waar ze vroeger een specialist waren, kunnen ze nu veel meer en op meerdere vlakken/vakgebieden.

– Er is geen, of bijna geen innovatie

Vraag 5: Wat zijn de trends bij de adverteerders

– Wordt steeds meer in huis gedaan

– Ze hebben veel inzicht

– Zitten nog wel met de vraag: hoe gaan we het integreren.

– Wat vooral mist: strategie

Vraag 6: Concurrentie onder de bureaus

– Beperkte concurrentie, vooral in het MKB

– In de top is het drukker

– Wisseling van de wacht, wie het top bureau van Nederland is veranderd

Vraag 7: Onderscheidend vermogen

– Aanbieders vinden zichzelf wel onderscheidend, adverteerders niet

Vraag 8: Ruimte voor meer / nieuwe bureaus

– Nog ruimte voor bureaus? Ja, als je maar onderscheidend bent. Er is ruimte voor specialisten!

Vraag 9: Rol van media bureaus

– Deze zitten op data, gebruik dit en integreer dit.

Vraag 10: Wat is de grootste uitdaging

– Bijblijven met alle ontwikkelingen

– Hoe ga je om met social

– Hoe bepaal je een strategie

Eduard besluit zijn 10 vragen met “My 2 cents”: de veranderingen gaan niet zo hard. Waar blijft de innovatie? Eduard: “Ik kreeg het idee dat veel bureau’s op eilandjes zitten. Bureau’s hebben niet echt last van elkaar en modderen maar een beetje door. Dat is mijn algemene gevoel bij de antwoorden die ik kreeg. Dus ga innoveren! Ga er mee aan de slag! Want anders komt er straks een bureau dat je inhaalt door wel te innoveren”.

Eduard’s presentatie:

[update]

Vandaag (14-10) heeft Eduard de volledige resultaten van zijn marktonderzoek online gezet: http://www.edwords.nl/kennisbank/onderzoek/marktonderzoek-2011/.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!