Wat moet er gebeuren met jouw sociale netwerken na je dood?

19 oktober 2011, 06:00

Ik weet het, ik weet: het de titel van de blog klopt niet. Voor geen meter zelfs. Je bent dood, dus hoe kun je zelf nog je digitale voetafdruk beheren? Maar je kunt wel een boodschap achterlaten in de vorm van een laatste wilsbeschikking wat er moet gebeuren met je social mediaprofielen. Zoals in de vorm van een afscheidsbrief, getuige de intrigerende Ted-talk van Adam Ostrow, hoofdredacteur van Mashable – zie de video hier beneden. Hij beschrijft de befaamde laatste woorden van Derek K. Miller, een Canadese powerblogger, die in mei 2011 stierf aan kanker. Voordat Miller stierf, zette hij zijn leven uiteen in zijn ultieme blog op Penmachine getiteld: The Last Post.

Zo beginnen de laatste digitale woorden van Derek K. Miller:

“I’m dead and this is my last post to my blog. In advance, I asked that once my body finally shut down from the punishments of my cancer, then my family and friends publish this prepared message I wrote —the first part of the process of turning this from an active website to an archive. If you knew me at all in real life, you probably heard the news already from another source, but however you found out, consider this a confirmation: I was born on June 30, 1969 in Vancouver, Canada, and I died in Burnaby on May 3, 2011, age 41, of complications from stage 4 metastatic colorectal cancer. We all knew this was coming.”


Digitale voetafdruk achterlaten

De blogpost van Miller en de talk van Ostrow hadden mij al eerder aan het denken gezet (zie mijn Engelstalige blogpost op 123people waar deze post op is gebaseerd). Er zijn aan het eind van het jaar ongeveer een miljard mensen op sociale netwerken en ze hebben – zoals Ostrow aangeeft – een ding gemeen: ze gaan allemaal vroeg of laat dood. Willen wij nog wel een digitale voetafdruk in social media achterlaten als we er niet meer zijn? Zijn we wel goed voorbereid? Hebben we wel alles geregeld voor als we dood zijn en kunnen onze geliefden wel bij onze informatie?

Profiel direct verwijderd

Nuvema Uitvaartverzekering – daar had ik zelf nog nooit van gehoord – heeft nu onderzocht dat ruim 61% van de Nederlanders wil dat zijn online profiel direct wordt verwijderd na overlijden. Een eeuwig online leven op Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter is daarmee niet populair, concludeert het bedrijf na onderzoek van Multiscope onder 1000 consumenten. Een kwart van de mensen laat de keuze over aan de nabestaanden en slechts 8 procent wil een digitale herdenk- en rouwplek. “Nederlanders zitten niet te wachten op digitaal medelijden in de vorm van een rouw- en herdenkstatus op sociale netwerken. De dood zien ze als het einde, ook voor hun Hyves, Facebook, Linkedin of Twitter profiel”, aldus Emile de Jong, commercieel directeur van Nuvema Uitvaartverzekering.

Memento mori

Mijn advies aan eenieder die gaat sterven (dat is dus iedereen), memento mori en volg deze drie stappen op:

1. Neem controle: bespreek met je familie en vrienden wat er moet gebeuren met je sociale netwerken en blogs. Jij bepaalt. Worden ze een rouwplek, een archief of moeten ze gewist worden?

2. Bereid een boodschap voor: ben je net als Derek een blogger, bereid dan een verhaal voor. Misschien wil je jouw gevoelens delen over hoe je je leven hebt ervaren. Of goede herinneringen ophalen. Let wel, dit is niet het moment om over je graf heen te regeren en oude rekeningen te vereffenen!

3. Zorg voor toegang: vergeet je passwords en andere inloggegevens van sociale netwerken niet. Mogelijk heeft je computer beveiligd toegang dus je geliefden kunnen niet bij je automatische ingelogde pagina’s.

Social media testament

Nuvema heeft het opvolgen van de adviezen versimpeld, met een social media testament.

Meer dan 2 op de 3 gebruikers van sociale netwerken heeft nog nooit nagedacht over wat er moet gebeuren met hun digitale erfenis. Nabestaanden weten daardoor niet wat er met de online profielen van hun dierbare moet gebeuren. Naar aanleiding van deze resultaten heeft Nuvema Uitvaartverzekering het Social Media Testament ontwikkeld. Hiermee kan gemakkelijk worden aangeven wat er met de online profielen moet gebeuren na een overlijden. Voor nabestaanden is het ingewikkeld om de online profielen van overleden personen aan te passen of geheel te verwijderen. Terwijl ruim 25% van de respondenten dit wel aan hun nabestaanden wil overlaten. Daarom heeft Nuvema Uitvaartverzekering een ‘Handleiding aanpassen of verwijderen social media van overledene’ geschreven. Zo kunnen nabestaanden per sociaal netwerk het profiel wijzigen of verwijderen.

Doneren

Terug naar Derek K. Miller. Hij laat niet alleen een indrukwekkende digitale voetafdruk achter, maar ook een indrukwekkende Last Post met 439 Disqus Likes, 2899 tweets, 30962 likes en 1214 comments. Er is een fonds opgericht voor zijn familie en ik zou het zeer waarderen als jullie een donatie achterlaten, opdat zijn waardevolle les over hoe om te gaan onze digitale voetafdruk ook wat oplevert voor zijn twee dochters en zijn vrouw.

Rest mij nog te vragen: Heb jij wat geregeld met betrekking tot social media en je digitale voetafdruk na je overlijden? Zo ja, hoe wil jij er mee omgaan? Indien het antwoord nee is, waarom niet? Lijkt het je wat, zo’n social media testament?

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Eddy Carree

    Het lijkt mij fantastisch om een online gedenkplaats te kunnen hebben. Tijdens mijn leven hecht ik veel waarde aan de ontwikkelingen op online gebied, dus het lijkt mij mooi om dat na overlijden een passend vervolg te geven. Enig aandachtspunt: hoe regelt mijn niet-social media geëngageerde familie dit? @eddycarree


    19 oktober 2011 om 06:15
    Edwin Kort

    Dit is iets waar ik nooit over heb nagedacht. Zeker iets om wel eens te gaan doen. Ik denk op dit moment dat een digitaal archief in mijn geval het beste zou zijn. Niet dat ik veel te melden heb gehad, maar zou het jammer vinden dat alles zomaar verdwijnt.Een rouw-plek lijkt me weer een beetje overdreven.


    19 oktober 2011 om 06:25
    Sebastian Hagens

    Ook vanuit die problematiek van nabestaanden heb ik HVSbackup (www.hvsbackup.nl) ontwikkelt. Want nadat je toegang hebt tot het profiel van de overleden persoon, begint het avontuur pas (zoeken naar de juiste middelen die passen bij de wens/behoefte van die persoon én naasten). Het zo snel mogelijk permanent verwijderen is niet direct een eerste gedachte van een nabestaande! Ja, het is een wens van de overleden persoon om alles te verwijderen…maar waarom niet alles veilig archiveren om pas daarna permanent te verwijderen in het digitaal landschap?


    19 oktober 2011 om 09:24
    Tom

    Voel een nieuwe dienst aankomen voor een Andere Derek.

    Toegangsgegevens van verschillende Social Media via de overledene zelf achterhalen of als intermediair vragen gesteld aan overledenen via de Twitter beantwoorden.


    19 oktober 2011 om 11:11
    jeroen

    I wanne live forever. En als dat niet fysiek kan, dan maar digitaal. Ik hoop dat mijn geest eeuwig zal rondwaren op Facebook en Twitter. Dat mensen uit mijn naam mijn leuke, vervelende, inspirerende of flauwe berichten zullen blijven sturen en ik nooit vergeten wordt. Kleine kans, inderdaad. Dus waarschijnlijk zal ik vanzelf – en ik schat binnen een week – volledig vergeten en gewist zijn. En tot digitaal stof zijn wedergekeerd….


    24 oktober 2011 om 07:31
    Tomas Jansma

    In 1998 ben ik hier al mee bezig geweest en kocht mijn eerste domeinnaam: liveon4ever.nl

    Aanvankelijk dacht ik eerder aan het worldwide delen van informatie over overledenen, het uitwisselen van foto’s, films en zelfs een soort digitale begraafplaats. Aangezien ik mij niet in en een netwerk van developpers bevond en de waan van de dag de overhand had. Heeft het idee jaren in mijn hoofd gespookt.

    Totdat ik in het voorjaar mijn aangepast idee heb gepitched op het Start Up weekend, waar het doorging naar de laatste 25 maar geen developpers meekreeg.

    Op dit moment staat er een platte WP site op http://www.liveon4ever.com

    “My Digital Legacy” Waar het net als bij Derek K. Miller gaat over het zelf de regie nemen over wat je digitale nalatenschap wordt.

    Nu nog devs 🙂


    7 november 2011 om 08:45
    Passed Online

    Wat deze blog al aangeeft is er door minstens 61% van de Nederlanders de behoefte dat Social Media profielen goed worden ‘achtergelaten’ na het overlijden van de betreffende persoon. Echter zijn er veel procedures om de Social Media profielen in memoriam of offline te zetten. Dit geldt niet alleen voor Facebook maar ook voor Twitter, LinkedIn, Hyves en Google diensten. In de praktijk blijkt het helaas dat dit toch moeilijk is dat de wensen van de nabestaanden goed of geheel worden opgevolgd door deze Social Media partijen. Zoals jullie al aangeven op deze blog, kan je ook overwegen om een ‘digitale kluis’ of ‘online testament’ op te zetten. Echter vereist dit dat deze actueel gehouden word met de juiste gegevens en dat er nabestaanden zijn die op de hoogte zijn van dit testament en deze vervolgens ook kunnen raadplegen, dit is dus niet al te praktisch.

    Dit zijn daarom ook de redenen waarom we onlangs Passed Online zijn gestart om het voor nabestaanden makkelijker te maken om op één centrale plek aan te geven wat de wensen zijn voor verschillende social media profielen van overleden personen. Dit maakt het makkelijker voor de nabestaanden en daarmee willen wij hen ontzorgen. Doordat inderdaad de procedures allemaal verschillend zijn bij deze Social Media partijen kan dit verwarring veroorzaken voor de nabestaanden in een toch al een moeilijke periode. Mochten jullie geïnteresseerd zijn kunnen jullie een bezoekje brengen aan onze website.

    Groetjes, Paul.


    16 mei 2013 om 14:33
    remcojanssencom

    Interessant Mark, stuur mij svp nog een mail met meer info: remco@remcojanssen.com


    8 oktober 2013 om 20:26
    Red Data

    Red Data biedt de juiste oplossing voor uw digitale nalatenschap: Wypes After Life.

    Steeds meer mensen vinden het, in het belang van hun nabestaanden, een prettig idee dat deze content na hun overlijden wordt verwijderd. Deze mogelijkheid bestaat sinds kort, in samenwerking met de uitvaartverzekeraars. Tevens kunt u zich bij Red Data aanmelden. Indien u daarvoor kiest, zorgen wij ervoor dat de dienstverlening via de uitvaartverzekeraar wordt geleverd.

    Wypes After Life is een complete dienst om uw (volledige) afwezigheid op het internet na uw overlijden te verwijderen en/of te verbergen.

    Op basis van onze jarenlange ervaringen met het verwijderen en/of verbergen van informatie op het internet, heeft Red Data een set aan applicaties en (juridische) procedures gemaakt om u te helpen. U krijgt toegang tot een persoonlijke pagina waar u al uw online profielen en diensten kunt registeren, bijhouden en de bijbehorende machtigingen voor opheffing kunt vastleggen.

    Na uw overlijden worden met behulp van machtigingen uw profielen verwijderd en de diensten opgeheven. Uiteindelijk vindt de Wypes actie plaats waarbij alle informatie wordt verwijderd en de zoekmachines uw informatie ook niet meer kunnen vinden.

    Heeft u interesse? Kijk op onze website voor meer informatie http://www.wypes.nl of bel 036- 760 07 11.


    9 april 2014 om 08:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!