Google Analytics krijgt Flow Visualization (pad analyse)

20 oktober 2011, 05:47

Maar zonder enige uitleg weet je dat nog niet wat het is, dus bij deze. Op dit moment biedt Google Analytics weinig inzicht in de manier waarop bezoekers door je site heen gaan. In de “content” rapportage staat een “Navigation Summary” functie waarmee je een soort van pad analyse kunt doen. Dat gaat helemaal veranderen met de nieuwe Visitor Flow en Goal flow functies.

Visitor Flow

De nieuwe visitor flow rapportage kan in kaart brengen hoe bezoeker door je site heen gaan. En aangezien een plaatje meer zegt dan duizend blogs:

Per bron is nu door de lijnen (flows) te zien hoe bezoekers zich door de site bewegen. Eventueel is dit ook per browser of willekeurige andere dimensie te zien. Wanneer je dan op 1 van de bronnen aan de linkerkant klikt zie je dat deel van de bezoekers wat donkerder oplichten (kan dat?) tussen de flows van de andere bezoekers:

De navigatie in deze flows werkt een beetje zoals Google Maps, je kunt eenvoudig van links naar rechts scrollen en desgewenst inzoomen.

Goal Flow

Vlak tegen de Visitor Flow aan zit de Goal Flow. Het gaat om hetzelfde principe, alleen wordt hier een specifieke funnel (trechter) voor 1 bepaald doel in kaart gebracht. Persoonlijk vind ik dit de beste verbetering van de beide rapporten. De huidige funnels die in Google Analytics zitten hebben een aparte manier van rapporteren, hier zitten nogal wat rare zaken in waardoor ze gewoon niet altijd kloppen. Daarnaast zijn de oude funnels niet te segmenteren. Dit worden de nieuwe:

Per bron (of browser, of land) zie je de bezoekers door de funnel heen gaan. Ook zie je nu heel goed of bezoekers van een bepaalde stap nog weer teruggaan naar een eerdere stap. Dat was in de oude situatie niet mogelijk om te zien. Tevens kun je op een bepaalde pagina inzoomen om te zien naar welke pagina men uit de funnel stapt:

Al met al 2 hele mooie nieuwe rapporten die het analyseren van je bezoekerspaden een stuk makkelijker maakt. Wij konden al even met deze nieuwe rapporten werken en we hebben er direct al hele mooie inzichten uit kunnen halen. Dat betekent zeker dat het nuttige rapporten zijn.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bart van de Casteel

    Waar kan ik deze rapporten vinden in analytics? Ik kan hem namelijk nergens vinden.


    20 oktober 2011 om 05:54
    André Scholten

    Bart, boven het menu aan de linkerkant in Google Analytics zit de Report Finder. Als je daar “flow” in typed zou hij moeten verschijnen. Zo niet dan moet je nog even geduld hebben, het wordt in fases over alle accounts uitgerold.


    20 oktober 2011 om 06:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!