Google Analytics krijgt Flow Visualization (pad analyse)
Maar zonder enige uitleg weet je dat nog niet wat het is, dus bij deze. Op dit moment biedt Google Analytics weinig inzicht in de manier waarop bezoekers door je site heen gaan. In de “content” rapportage staat een “Navigation Summary” functie waarmee je een soort van pad analyse kunt doen. Dat gaat helemaal veranderen met de nieuwe Visitor Flow en Goal flow functies.
Visitor Flow
De nieuwe visitor flow rapportage kan in kaart brengen hoe bezoeker door je site heen gaan. En aangezien een plaatje meer zegt dan duizend blogs:
Per bron is nu door de lijnen (flows) te zien hoe bezoekers zich door de site bewegen. Eventueel is dit ook per browser of willekeurige andere dimensie te zien. Wanneer je dan op 1 van de bronnen aan de linkerkant klikt zie je dat deel van de bezoekers wat donkerder oplichten (kan dat?) tussen de flows van de andere bezoekers:
De navigatie in deze flows werkt een beetje zoals Google Maps, je kunt eenvoudig van links naar rechts scrollen en desgewenst inzoomen.
Goal Flow
Vlak tegen de Visitor Flow aan zit de Goal Flow. Het gaat om hetzelfde principe, alleen wordt hier een specifieke funnel (trechter) voor 1 bepaald doel in kaart gebracht. Persoonlijk vind ik dit de beste verbetering van de beide rapporten. De huidige funnels die in Google Analytics zitten hebben een aparte manier van rapporteren, hier zitten nogal wat rare zaken in waardoor ze gewoon niet altijd kloppen. Daarnaast zijn de oude funnels niet te segmenteren. Dit worden de nieuwe:
Per bron (of browser, of land) zie je de bezoekers door de funnel heen gaan. Ook zie je nu heel goed of bezoekers van een bepaalde stap nog weer teruggaan naar een eerdere stap. Dat was in de oude situatie niet mogelijk om te zien. Tevens kun je op een bepaalde pagina inzoomen om te zien naar welke pagina men uit de funnel stapt:
Al met al 2 hele mooie nieuwe rapporten die het analyseren van je bezoekerspaden een stuk makkelijker maakt. Wij konden al even met deze nieuwe rapporten werken en we hebben er direct al hele mooie inzichten uit kunnen halen. Dat betekent zeker dat het nuttige rapporten zijn.
Waar kan ik deze rapporten vinden in analytics? Ik kan hem namelijk nergens vinden.
Bart, boven het menu aan de linkerkant in Google Analytics zit de Report Finder. Als je daar “flow” in typed zou hij moeten verschijnen. Zo niet dan moet je nog even geduld hebben, het wordt in fases over alle accounts uitgerold.