Web 2.0 Summit: Gesprekken met de grote jongens

24 oktober 2011, 09:30

Sinds 2004 brengt Web 2.0 Summit intelligentie, innovatie en leiderschap van de internetindustrie samen op één plek. Door middel van scherpe sessies, discussies en flitsende presentaties van visionairs met hun blik op de toekomst van web 2.0, is het elk jaar weer feest. Dit jaar waren onder andere Steve Ballmer, Sean Parker en Dick Costolo uitgenodigd om een leerzaam praatje te houden. Een gastcollege op niveau.

Steve Ballmer (CEO Microsoft)

We trappen af met Steve Ballmer, CEO van Microsoft. Hij drukte hoogstpersoonlijk de ‘dislike button’ in als het gaat om Android, Google Apps en de iPhone. Microsoft brengt eind deze maand een aantal Nokia telefoons uit voorzien van het Windows-based besturingssysteem. Hij ziet Apple als de grote concurrent, in tegenstelling tot Android. Ballmer: “It’s very hard for me to get excited about Android phones; Apple’s a good competitor,”… “You don’t need to be a computer scientist to use a Windows Phone. I think you do to use an Android phone.”.

Dit draagt echter niet bij aan de huidige situatie van Windows Phone. Cijfers van comScore laten zien dat in Amerika de verdeling qua smartphones in het voordeel is van Android (43,7%), gevolgd door iPhone (27,3%) en als laatste Microsoft’s Windows Phone met een aandeel van 5,7%.

Sean Parker (Founder Napster, ex-Facebook)

De bedenker van Napster was niet aangekondigd om te spreken, maar viel op het laatste moment in voor Mark Pincus (Zynga). Sean sprak over de uitdagingen die Facebook te wachten staan, het veranderen van de muziekindustrie en zijn eeuwige zakelijke gevecht met mr. Facebook himself: Mark Zuckerberg. De voormalig Facebook president haalde zijn schouders op toen het ging over de privacy-perikelen rondom de sociale grootmacht Facebook:

“Look, there is good creepy and there’s bad creepy. Today’s creepy is tomorrow’s necessity.”

Hij ging door op wat voor hem het echte probleem was: bezoekers informatie laten filteren die zij willen delen met, en willen zien van hun vrienden. Het volledige gesprek kun je hieronder zien:

Dick Costolo (CEO Twitter)

Sinds de naadloze integratie van Twitter binnen iOS5 is het aantal logins verdrievoudigd, zegt Dick Costello in een interview tijdens Web Summit 2.0. “The iOS integration is going to be absolutely huge for us, even better than we thought it was,”…“I didn’t realize how frictionless this would be,” vervolgde hij. “It’s so native.”

Op de vraag waarom Apple met Twitter in zee is gegaan, in plaats van met het veel grotere Facebook, zei hij dat Twitter dezelfde productvisie heeft als zijzelf: “offering simplicity in a world of complexity.”.

Vic Gundotra (Google VP Social Business)

Tijdens de Web 2.0 Summit in San Francisco heeft Vic Gundotra van Google laten weten dat Google+ beschikbaar wordt voor gebruikers van Google Apps. Momenteel kunnen gebruikers van Google Apps nog altijd geen gebruik maken van Google+. Ook de langverwachte bedrijfsprofielen zitten eraan te komen, hier is alleen nog geen datum aan gehangen.

De laatste 100 dagen zijn er meer dan 3,4 miljard foto’s naar de nieuwe sociale dienst van de zoekgigant geupload. Ze komen echter nog niet in de buurt van Facebook, waar elke maand ruim 6 miljard foto’s worden geplaatst. Als laatste sprak hij nog over de verdere uitrol van de notificatiebalk bovenin de Google pagina’s. Zometeen kun je dus bij alle diensten van Google zien of er bijvoorbeeld een nieuw mailtje binnenkomt, of dat iemand je toevoegt op Google+.

Dennis Crowly (Founder Foursquare)

Dennis Crowly was aanwezig om Foursquare’s laatste toevoeging, Foursquare Radar, uit te leggen. Location-based couponing met een eigen draai. Je hoeft de Foursquare app niet meer te openen als je in een winkel bent, de Radar checkt op de achtergrond relevante aanbiedingen en geeft je een melding zodra je de winkel binnenloopt. Dennis zet Foursquare af tegen Facebook: “Facebook is helping people connect with people and places online, while Foursquare is helping people connect with people and places offline.”.

Bret Taylor (CTO Facebook)

Bret Taylor legt uit dat de nieuwe Timeline functie zowel ‘power users’ als normale gebruikers moet bedienen. Zo is er een activiteitenlog, een soort back-end van de Timeline, die alle activiteiten op je Timeline laat zien (en je die laat bewerken). Taylor geeft aan dat de Timeline de leden dient als middel voor zelf-expressie. Daarbij blijft het de uitdaging om zowel normale leden te bedienen, die op zoek zijn naar eenvoud en gebruiksgemak, als fanatieke gebruikers, die meer controle willen.

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!