De bizarre teksten van Groupon
Sinds een tijdje krijg ik dagelijks een mail van Groupon. Ik verbaas me nogal over de manier waarop ze hun kortingen aanbieden. Je zou het met enige goede wil humor kunnen noemen. Veelal zijn het rare, vergezochte formuleringen doorspekt met seksuele verwijzingen. Eerder blogde ik over een lichterotische badschuimtekst en die vond ik erg grappig. Maar aan Groupon erger ik me.
Rian Visser is kinderboekenschrijfster en werkt als zelfstandig grafisch ontwerper voor diverse grote uitgeverijen. Samen met Bert Vegelien heeft ze een eigen uitgeverij, Books2download, voor de productie van e-boeken, apps en digibordlessen.
Groupon
Op Marketingfacts is er regelmatig geschreven over Groupon. Er is veel discussie rondom het business model en de beursgang. Er is sprake van wisselende tevredenheid onder ondernemers en klanten. Maar genoeg daarover, mijn blog gaat ergens anders over. Ik heb me op een onbewaakt ogenblik aangemeld en sindsdien krijg ik dus elke dag een mail met aanbiedingen. Mail van LinkedIn, Facebook en Groupon ruim ik via een rule meteen op in een aparte map, zodat mijn inbox lekker schoon blijft. In het geval van Groupon is dat maar goed ook, want deze teksten zijn dikwijls te bizar voor woorden. Die zou je niet door je kinderen willen laten lezen.
Een paar voorbeelden
Hiermee wordt dus beweerd dat ik, de klant, ijdel en gevoelig ben, belang hecht aan mijn uiterlijk en met veel plezier bereden wil worden. Tijd voor een winterbeurt!
Het eerste echtelijke slippertje? Hoelang bestaat het huwelijk dan? En hadden ze voor die tijd geen sieraden? En wat heeft dit met een horloge te maken?
Mascara is voor vrouwen die het spel der liefde willen spelen. Duidelijk.
Voor welke klanten is dit geschreven? Hoeveel mensen wonen er boven een erotische bioscoop?
Wat heeft een condoom met bratwurstsmaak met een handsfree bluetooth autokit te maken? De tekstschrijver zegt het zelf al: niets.
Hoe graag ik me ook op ieder gewenst moment ongegeneerd zou willen wassen… Helaas, ik heb geen Eco-douchekop.
Grip krijgen op het slippertje van je buurvrouw… Gelukkig heb ik geen tekstschrijver van Groupon als buurman.
Wat is het idee hierachter?
Ik denk dat Groupon zich wil onderscheiden en denkt dat met ‘humor’ en seks te kunnen doen. Er blijkt een soort Engelstalige handleiding: ‘Strategies to achieve groupon voice’ voor deze teksten te bestaan. Ik vermoed dus dat er sprake is van een filosofie achter deze teksten. Mijns inziens begeven ze zichzelf op glad ijs. Mensen schrijven zich in voor een deal omdat ze het product goed en goedkoop vinden. Deze bizarre teksten maken het product lachwekkend of wekken ergernis op. Kom op, klanten zijn heus niet zo dom dat ze alles wat naar seks riekt hijgerig achterna lopen. Ik denk dat Groupon zichzelf met dergelijke teksten de das om doet. Of misschien hopen ze juist op een schandaal? Ik ben benieuwd naar meningen van anderen
Ik heb ook wel eens met verbazing die teksten zitten lezen. Ik vind het niet professioneel overkomen en snap echt niet waarom het zou moeten helpen een product beter aan de man te brengen. Bij mij werkt het in ieder geval niet.
Misschien dat je ook eens een stukje kunt schrijven over Groupon-kopers. Ik heb ooit met het schaamrood op de kaken een -gekregen- groupon bon ingeleverd bij een kleine zelfstandige. Ik geneerde me nog meer toen ik hoorde dat ze 50% moest afdragen aan Groupon. Misschien dat ondernemers van te voren gewaarschuwd moeten worden dat Groupon-klanten geen duurzame klanten worden. Die shoppen van deal naar deal. Voor een dubbeltje op de eerste rij mentaliteit.
Ik heb nooit veel affiniteit met Groupon gehad en zo te lezen zal dat voorlopig niet veranderen. Ik denk dat dergelijke formuleringen voortkomen uit zelfoverschatting, het oude idee dat je als marketeer alleen maar hoeft te ‘zenden’ door je doelgroep een paar clichés voor te houden. Je hangt een paar worsten voor hun neus, je doet dat lekker onzorgvuldig want je bent liever lui dan moe. Je denkt dat je klanten dat ook op de lange termijn zullen pikken. En zo kun je jezelf wijsmaken dat je heel slim bent en heel snel binnen zult lopen. En dat zou dan het doel zijn.
Wat ik niet snel doe, heb ik wel bij Groupon gedaan: mijn ergernis uiten richting de helpdesk. De tekst die ik ruim twee maanden geleden al hanteerde was als volgt: “Ik stoor me erg aan die stomme teksten die sinds een paar weken worden gebruikt. Ik ben toch niet debiel? Kom meteen met de boodschap en laat die flauwekul achterwege!”.
Er volgde zowaar een reactie. Ene Maarten van Customer Support schreef: “Beste Erik. Bedankt voor je email! Ik heb deze doorgestuurd naar de juiste afdeling die hier wat mee gaat doen! Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen”.
Je snapt dat ik daarna nooit meer iets gehoord of gezien heb…
Wereldvreemd? Lichtelijk wel denk ik, ondernemers die geld moeten afdragen na zelf een deal te hebben gesloten, waarop jij je gaat schamen? Want jij bent minder klant omdat je minder betaalt? Of contact zoeken met een helpdesk over teksten, waarin je het woord debiel hanteert en verwachten dat mensen er serieus op in gaan of gaan terug koppelen naar je wat er gaat gebeuren? Tuurlijk… zo werkt de wereld.
hahahahahaha wat een BRILJANTE kerel/dame is dat zeg 🙂
@Hendrik Ook al werkt de wereld zo: ik denk dat het wel goed is om te protesteren. Dat is niet naïef: dingen kunnen wel degelijk veranderen. Ik denk zeker dat Groupon zich er wat van aantrekt als er een storm van protest komt.
Het lijkt mij eerder dat alle teksten door een vertaler zijn gehaald en slechts minimaal zijn ‘bijgeschaafd’ door het Nederlanse Groupon team. Althans, dat is wat mijn gevoel oproept als ik de teksten lees. Ze zijn inderdaad vreselijk.
Ik geloof eerlijk gezegd helemaal niets van dat er een gedachte achter zit. Onze eigen Groupon teksten kwamen ook al wat vreemd over alleen toen heb ik het er maar bij gelaten (toen ook met de gedachte, het zal wel werken).
Ik vind het lijken alsof er een stel speelse stagiaires de redactie vormen daar, lekker lage kosten, en van echte marketing- of webteksten hebben ze daar volgens mij nog nooit gehoord.
Ik heb zelf overigens wel het idee dat de meeste klanten de teksten helemaal niet uitgebreid gaan lezen, daar hebben we als internetgebruikers toch vaak geen zin in. De meeste producten zijn herkenbaar en als je iets wilt hebben, ga je wellicht wat verder zoeken, maar dat zullen de meeste impulsaankopers zelfs nog niet eens doen denk ik. (En dan achteraf klagen dat de verkoper een louche partij is).
Sinds pakweg een jaar heb ik met verwondering dit soort stupide teksten mogen aanschouwen bij meerderel webwinkels, zoals iBood, iDayfly etc.
Blijkbaar heeft onderzoek uitgewezen dat dit soort teksten de aandacht van de lezers vasthoudt.
Irritante teksten vind ik ze zeker maar begrijpelijk vanuit de commerciële optiek van de opstellers.
Zou het zo kunnen zijn dat Groupon succes heeft met deze teksten of denken ze dat dit de juiste toonzetting van de teksten. Ik ga ervan uit dat er een filosofie achter zit anders deden ze dit niet. Misschien zijn ze door middel van testen van verschillende teksten erachter gekomen dat dit het beste werkt.
btw hiermee zeg ik niet dat ik de teksten toejuich. Integendeel. Liever kort, krachtig en to-the-point.
Zou het zo kunnen zijn dat Groupon succes heeft met deze teksten of denken ze dat dit de juiste toonzetting van de teksten. Ik ga ervan uit dat er een filosofie achter zit anders deden ze dit niet. Misschien zijn ze door middel van testen van verschillende teksten erachter gekomen dat dit het beste werkt.
btw hiermee zeg ik niet dat ik de teksten toejuich. Integendeel. Liever kort, krachtig en to-the-point.
@Rian: Protesteren tegen teksten in een nieuwsbrief waar je jezelf voor hebt aangemeld? Een storm van protest waardoor ze magistrale teksten gaan schrijven die een marketinghartje sneller doen kloppen? Ik zou het woord naief niet in de mond durven nemen.
Toevallig heb ik deze week zelf ook weer met verbazing deze teksten weer eens zitten lezen (de eco-douchekop trok mijn aandacht). De .com versie van de site heeft inderdaad ook dit soort inleidende teksten en op de Engelse wikipedia pagina over Groupon staat het volgende: “Groupon’s promotional text for the ‘deals’ has been seen as a contributing factor to the popularity of the site, featuring a distinctive mix of thorough fact-checking and witty humor.”
Daar moet iemand vast wel eens een leuke blog over hebben geschreven. Zal nog even zoeken
@Hendrik: de ellende is, als je je eenmaal hebt aangemeldt, kom je er nooit meer vanaf. Ik heb verschillende keren de opt-out optie geprobeerd, maar krijg nog steeds elke dag mail van Groupon.
Met inderdaad van die kinderachtige teksten. Blij te horen dat ik niet de enige ben die zich hieraan stoort.
Krijg zelf de mails van Groupon gelukkig niet en vind de meeste teksten niet geschikt/leuk/grappig. Sex sells, maar het hoeft niet zo goedkoop/flauw. Ik vraag me trouwens wel af in hoeverre de verkopende partij inzicht heeft in deze teksten en akkoord geeft hiervoor. Je moet er toch niet aan denken dat je producten zo worden aangeprezen!
Ik vind de teksten geniaal. Voor mij de reden om de nieuwsbrief te openen. Origineel en creatief 🙂
Hoewel de voorbeelden die jij in je artikel hebt gezet natuurlijk niet de besten zijn.
ik dacht al dat ik de enige was die de teksten bedroevend vond. kan me er niets bij voorstellen dat het bevorderend werkt. maar het past bij de organisatie en iedereen die net als wij met hun zaken gedaan hebben zal me begrijpen.
Rian,
ik ben het helemaal eens. Ik vraag me ook af de klant hierin mee mag beslissen. Ik zag er vandaag weer één:
==
Aangezien de liefde van de man door de maag gaat, zou je alleen op restaurant gaan kunnen beschouwen als vreemdgaan. Gelukkig heeft Groupon aan alles gedacht om te voorkomen dat je culinaire excursie aanzien zou kunnen worden voor overspel: 1) je mag je partner meenemen, want het gaat om een lunch voor TWEE personen, 2) de lunch vindt plaats bij de
==
Ik heb bewust de locatie weggehaald, want je wil toch niet op deze manier “aangeprezen” worden.
Gert
Ik vind het schitterend. Waar kom je tegenwoordig nou woorden tegen als kloekmoedigheid, opdotten, bratwurstsmaak en thuiscinema? Vooral zo doorgaan dus.
Je neemt me een blog uit de mond, Rian. Stoor me ook dagelijks aan dat lamlendige gezwets…. en dan ben ik tekstschrijver! Ik lees die vergezochte tekstjes die alle marketingwetten overtreden met plaatsvervangende schaamte. De schrijver ervan moet toch minstens een kwartier hebben zitten zwoegen op die totaal misplaatste bruggetjes.
Net nog, lees ik hoe een lunch bij restaurant Elkaar wordt geassocieerd met Ria Valks worstjes op haar borstjes en hoe een vaag verhaal over een ‘mopperige holbewoner’ mij ertoe moet bewegen een luxe microvezeldekbed aan te schaffen. #fail, #fail, driewerf #fail. Geef in die inleiding gewoon relevante informatie over het product – dat kan heus met een spitsvondig sausje erover. Maar ja, daar heb je een echte tekstschrijver voor nodig.
@Marianne , je krijgt alle mogelijkheden om de advertentie te reviewen aanpassen is mijn ervaring.
Ooit waren de Groupon tekstjes heel goed: een keer scannen en je had de belangrijkste informatie. Tot opeens… een leuterzieke, per woord betaalde en pertinent niet-leuke tekstschrijver deze vlotte informatie-overdracht de nek omdraaide. Het gaat er bij mij niet in dat dit beter zou werken, op basis van welk onderzoek ook, zo vreselijk succesvol is Groupon nou ook weer niet. .
Ik denk dat Groupon geen echte tekstschrijver in dienst heeft, maar een stagiair(e) het werk laat doen. Ik lees die gekke teksten tegenwoordig niet eens meer. Ik scrol meteen naar beneden voor inhoudelijke info.
De meningen kunnen verschillen. Ik vind de groupon copy het leukste sinds Mike Levy van Amazing Discoveries. Serieuze rommel kan je alleen met serieus grappige teksten aanbevelen.
en bovendien: iemand die Maybelline Lash Stiletto mascara aanbeveelt met een verwijzing naar Un Chien Andalou van Luis Buñuel en Salvador Dalí is niet alleen grappig maar ook nog cultureel uitstekend onderlegd.
Langzaam helpt Groupon zichzelf om zeep..
Prima, ik zal het niet missen.
De introteksten zijn ook zo lang… Voordat ik me door de eerste twee zinnen die nergens over gaan geworsteld heb om meer over het product te weten te komen, ben ik al afgehaakt.
Lieve mensen nog aan toe, wat een azijnpisserij zeg.
Is je leven dan zo beperkt dat je het voor elkaar krijgt om je te storen aan teksten die seksueel getint en dubbelzinnig zijn?
En dan gaat Groupon de verkeerde kant op? Volgens mij gaat de gemiddelde reageerder hier eerder de verkeerde kant op! Gebrek aan gevoel voor humor is tot daar aan toe, maar je hier écht aan storen is toch echt een teken dat je eens wat met je leven moet gaan doen…
Groupon is overigens niet ingezet voor loyale klanten en mensen die elke dag je winkel binnenkomen om te kijken wat voor leuks je vandaag in je schappen hebt liggen. Als je iets via Groupon koopt, doe je dat om de prijs. Punt.
En dat het werkt is een feit. Bovendien koop je een produkt toch niet om een marketingtekst, ook al denkt de gemiddelde, zichzelf veel te serieus nemende copywriter daar ongetwijfeld anders over.
Ik heb een geweldige ballonvlucht voor een fractie van de normale prijs gekocht via Groupon. Ik blij en de ballonvaarder blij, want zijn mandje was gevuld. En ik had die ballonvlucht ook afgenomen als ze hadden gesproken over reuze condooms.
Get a life.
De laatste dagen zijn de teksten van Groupon veel minder seksueel getint dan daarvoor. Ik denk dat ze naar dit artikel en de reacties erop geluisterd hebben. Maar ik lees alleen de landelijke deals en die in de regio Haarlem. Ik ben wel benieuwd om te horen of de teksten in andere regio’s nu ook minder bizar zijn.
Nog nog even afwachten of het zo blijft. De teksten hebben nog wel een hoog leutergehalte, maar daar stoor ik me minder aan.
“get a life” of ga werken!
@Rian veel van de teksten lijken, zoals eerder gezegd, gewoon vertaald. Groupon is mogelijk nog deels bezig de marketinguitingen aan de Nederlandse cultuur aan te passen. Het zou me verbazen als een internationaal bedrijf als Groupon naar aanleiding van een artikel hier, binnen 4 dagen zijn complete marketingteksten heeft aangepast.
Het meest vervelendevan de inleidende teksten, is dat zij niets zeggen over het product zelf. Soms heb je geen idee wat je kunt kopen.
Ik begrijp de commotie niet. Je hebt de keuze om geen Groupon mails te ontvangen (ok, na 20x zeuren om uitgeschreven te worden) en om de website niet te bezoeken. Als het niet bevalt, dan bekijk je het toch simpelweg niet?
Niet zo ingewikkeld doen mensen.
Laat het toeval willen dat ik vorige week in een doelloos zap-moment, bleef hangen bij Miljonair Matchmaker, de titel spreekt voor zich. De miljonair in kwestie was tekstschrijver voor Groupon van het eerste uur en zat er door zijn werkgeversaandelen warmpjes bij. Het zal geen verrassing zijn dat hij beschikte over een totaal gebrek aan sociale vaardigheden en dito contacten. Niet verbaasd dus das deze chief of creative writing worldwide, er niet alleen in zijn liefdesleven een potje van maakt. Goed stuk heb het grinnikend gelezen en hoe bizar dat het bedrijf maar blijft groeien…..
Inderdaad belachelijk! Wat een stomme teksten. Grappig om ze zo op een rijtje te zien
Degene die de teksten schrijft voor hun nieuwsbrief heeft ongetwijfeld veel plezier in zijn of haar werk. En we kunnen hier allemaal lullen als brugman, ze hebben er in ieder geval al mee bereikt dat er over hun nieuwsbrief gesproken wordt.
Het klopt dat het niet volgens de “regeltjes” is, maar het is blijkbaar onderscheidend genoeg. En zolang de conversie hoog genoeg is denk ik dat Groupon erg blij is met deze teksten.
Ik kan er smakelijk om lachen 🙂
Tot nu toe wierp ik niet meer dan een schuine blik – sorry, die was niet met opzet 😉 – op de aanbiedingen van Groupon, maar ik ga er nu zeker wat beter op letten.
Als iets belachelijk is, is het zonde om dat niet te doen. Toch?
Irritante, zelfbevlekkende, quasi lollige teksten. Voor mij genoeg reden om Groupon voortaan in de spam te doen, ondanks de soms prima aanbiedingen.
Vanaf dag één verbaasde (en later ergerde) ik mij aan alle bijgaande teksten die als verkoopverhaal de aanbiedingen schijnen te moeten ondersteunen. Uit welke koker dit komt is mij een raadsel. Als dit al bedacht is door een marketing-strateeg dan is moet dit een enorm platvloers ingesteld type zijn. Ik zie dit ook terug bij andere aanbieders zoals ” One day Fly”. Mijn ervaring leert, dat ik de teksten niet meer lees en alleen maar direct kijk naar de aanbieding en prijs en inmiddels soms al de mailtjes skip en weggooi.
Het geheim van een goede tekst? Dat ie gelezen wordt en liever nog: dat men erover praat. Dus qua marketing: hoera voor Groupon!
Heel vervelende teksten inderdaad. Goed om te zien dat ik niet de enige ben die zich eraan stoort. En ik denk ook dat beschrijvende, functionelere teksten het beter zouden doen qua conversie dan deze maar goed, de marketing mannen bij Groupon zullen dit ongetwijfeld onderzocht hebben.
Ik las, na normaal direct weggooien, pas eens echt de teksten. Ik kan niet anders dan deze column onderschrijven.
Volgens mij wordt je minder oud als je je te druk maakt om dingen die er niet toe doen.
Daarnaast…. we zijn er met zijn allen nu al aardig over aan het discussiëren, dus volgens mij werken de teksten prima! 🙂
Humor is nog steeds het belangrijkste onderdeel van marketing denk ik, zie alle Gouden Loekies en de grote Youtube “hits”…
En de topper van deze week:
Dromen in Drenthe: Reeds in het Neolithicum werden in het Nedersaksisch liederen gezongen over de schoonheid van het Drentse landschap. Geen wonder, want er bestaat geen provincie waar de mystiek uit vroegere tijden zo organisch samenkomt met hedendaagse rust.
Helemaal eens ik erger me dood aan deze teksten, wat ook de reden is dat ik ben gaan zoeken naar mensen die zich ook ergeren aan deze teksten. Helaas werkt zelfs negatieve reclame (zoals deze blog met reacties), prima voor groupon. Deze manier van marketing (de slechte teksten) zorgt ervoor dat mensen dit bespreken en daardoor reclame maakt voor groupon. Want wat een slechte teksten, maar het is wel een goede deal! Ook al vind ik de deal goed, vaak zijn de geleverde producten wel slecht van kwaliteit of het moet een merk zijn of een concert bijv. Daarom ben ik er maar mee gestopt. Dat is de beste manier om ze om zeep te helpen!
Ik ben overigens ook lid van groupdeal en daily deals. Die hebben (weliswaar minder) maar wel dezelfde soort aanbiedingen zonder die super irritante teksten! Misschien maar overstappen? 🙂
quote:
‘Deze bizarre teksten maken het product lachwekkend of wekken ergernis op. ‘
Klopt. De enige reden waarom ik ,en ik neem aan ook andere mensen, me heb ingeschreven is omdat er goedkope aanbiedingen zijn. En ik lees altijd et verbazing en ergernis die kinderachtige en nietszeggende teksten erbij met plaatsvervangende schaamte! Tegenwoordig lees ik ze ook niet meer, ik kijk puur naar het product/reis en dan huppa mijn prullenbak in 🙂
Die tekstjes zijn inderdaad wel heel erg goedkoop en amateuristisch geschreven. Ik heb me daar ook zeer over verbaasd. Groupon zal zijn succes hier niet aan te danken hebben. Of zouden ze bij Groupon denken dat voordelig ook goedkoop moet zijn.
Palmbomen in de tuin kunnen de buren snel op het verkeerde been zetten over het plaatselijke klimaat, net als kamelen op de oprit vanwege bezuinigingen dat doen. Laat je niet in een keurslijf duwen door atmosferisch regio-denken met een palmpje.
“Atmosferisch regio-denken”. Ik vind hem leuk.
Op zoek naar on line werk wel eens als opdracht gehad om de teksten vor Groupon te schrijven en ik moet zeggen, dat bleek erg moeilijk te zijn. Je krijgt een lijstje met een aantal woorden die allemaal een aantal keren soms wel 6 x) in de tekst moeten voorkomen. Probeer dan maar eens een leuk en boeiend verhaaltje te maken, een uitdaging waar ik na een uur mee gestopt ben, vooral omdat er per tekst een erg klein bedragje betaald werd, ik meen mij te herinneren dat een €2,00 was of zo iets. Op die teksten hebben dus vele expatvrouwen, studenten en andere bijverdieners vreselijk zitten zweten! Ik kan me voorstellen dat het dan melig wordt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!