Meer plezier in je werk: lessen van 3 inspirerende werkplekken

1 november 2011, 05:07

Dat werkplekken belangrijk zijn, daar is ’n ieder het wel over eens. Werkplekken dienen als optimale plek voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Maar is dat in de praktijk ook zo? Waar moet een goede werkplek eigenlijk aan voldoen? Onderzoek naar de pijlers van plezier op werk, en een rondje langs Nederlandse en Internationale inspirerende werkplekken geven antwoord op deze vragen.

De reeks over Het Nieuwe Werken wordt mogelijk gemaakt door Projectplace, een online tool voor efficiënte samenwerking en communicatie. Met Projectplace kun je onder andere overleggen met teamleden, documenten delen, afspraken inplannen en online meetings organiseren. Lees hier verder over wat er allemaal mogelijk is met Projectplace.

Plezier in je werk

Een aantal jaren geleden deed betterbeyourself.nl onderzoek (n= 2558) naar de pijlers die werknemers plezier geven in hun werk. De pijlers die op de eerste drie plekken staan Balans, Openheid en Kansen & Uitdagingen bepalen voor 70 procent het plezier in het werk. Deze drie pijlers hebben overlap met de uitgangspunten van Het Nieuwe Werken. Het Nieuwe Werken staat voor plaats- en tijdonafhankelijk werken en zou tot een effectieve werknemer moeten leiden. Door de mogelijkheid om thuis te werken wordt het managen van werk en privé vergemakkelijkt. Dit zorgt voor een betere balans hiertussen. Ook transparantie wordt vaak in een adem met Het Nieuwe Werken genoemd. Niet alleen de communicatie, maar ook de herinrichting van een kantoor dient transparantie te ademen. Het zou leiden tot meer betrokken medewerkers. Net als de Kansen & Uitdagingen overigens.

Werkplek als bron van inspiratie

De factoren Inspirerende werkomgeving, Vieringsmomenten (bijvoorbeeld bedrijfsfeesten) en Bevestiging (bijvoorbeeld salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden) vormen voor 20 procent de tevredenheid van de medewerkers. Adviesbureau &Samhoud zag deze percentages, en moet gedacht hebben dat organisatie hierop kunnen winnen. De werkplekken van &Samhoud zijn zo ingericht dat ze de creativiteit van werknemers stimuleren, wat moet leiden tot toegevoegde waarde vanuit de mederwerkers. “What you give is what you get” staat hoog in het vaandel. Voor &Samhoud lijkt dit op te gaan, aangezien zij dit jaar voor de derde achtereenvolgende keer is uitgeroepen tot de nummer 1 Great Place to Work in Nederland. Sinds dit jaar is het ook de nummer 1 Great Place to Work van Europa. &Samhoud claimt daarnaast een gemiddelde omzetgroei van 30 procent te hebben geboekt dankzij de integratie van de ‘plezierpijlers’ in de organisatie.

Googleplek maakt ruimte voor ontspanning en plezier

Ook google heeft de plezierpijlers hoog aan zijn prioriteitenlijstje staan. Googleplex, het hoofdkantoor van Google in California, is zo ingericht dat het een samensmelting van werk- en open ruimtes is. Zo kent het kantoor ‘water features’, fonteinen, wandelpaden, plaza’s en grasvelden. Daarnaast biedt het complex veel mogelijkheden tot ontspanning, zoals hieronder afgebeeld. Naast de vele ontspanningsruimtes zijn er ook massageruimtes (rechtsonder).

Transparantie en internal branding bij Hyves

Terug naar Nederlandse bodem: bij Hyves luncht iedereen aan houten picknicktafels. Om de transparantie tussen de verschillende lagen van de organisatie te vergroten eet iedereen hier gezamenlijk. Iedereen zit naast elkaar, of je nu programmeur, Hyves Angel of bestuurder bent. Om Hyves ook intern als Nederlandse community te branden, is er voor gekozen om Nederlandse kenmerken terug te laten komen in de aankleding van het pand.

Dit artikel is onderdeel van een redactionele samenwerking met Projectplace over Het Nieuwe Werken.

Julian Leijser studeert Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Naast haar studie was zij onder andere actief bij organisaties als AIESEC, De Kleine Consultant en ARCADIS waarvoor zij in NYC werkte. Nu is zij bezig met de oprichting van In The Making een netwerk voor jonge ondernemenden (ondernemers, ambitieuze studenten en young professionals) uit Arnhem en omstreken. Haar ambities liggen in het verbinden van verschillende partijen, het uitdragen van de positieve effecten van Het Nieuwe Werken op organisatieprestaties en binnen de verandercommunicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!