De kern van Het Nieuwe Werken

3 november 2011, 03:43

Het Nieuwe Werken is hot. Iedereen heeft het erover. Iedereen heeft er een mening over. Wel lijkt iedereen een eigen uitleg te hebben van Het Nieuwe Werken. Het blijkt voor veel mensen lastig de vinger te leggen op wat de kern van Het Nieuwe Werken is. Vaak gehoorde uitspraken zijn: ‘Het Nieuwe Werken is thuiswerken’ of ‘Het Nieuwe Werken is een mooie verpakking om te kunnen bezuinigen’. Maar wat is nu werkelijk de basis van Het Nieuwe Werken?

De reeks over Het Nieuwe Werken wordt mogelijk gemaakt door Projectplace, een online tool voor efficiënte samenwerking en communicatie. Met Projectplace kun je onder andere overleggen met teamleden, documenten delen, afspraken inplannen en online meetings organiseren. Lees hier verder over wat er allemaal mogelijk is met Projectplace.

Beginnen bij de basis

Het doel van elke organisatie is het opleveren van een product of dienst met een zo groot mogelijke toegevoegde waarde. Om dit te bereiken is de optimalisatie van werknemers essentieel. Zij zijn dagelijks bezig met bijvoorbeeld de ontwikkeling, optimalisatie of verkoop. Hoe kun je werknemers inzetten zodat hun bijdrage aan het product of de dienst optimaal is?

Kenniseconomie

In de tijd van de industriële economie zijn veel van de huidige ideeën over organisaties ontstaan. Denk hierbij aan hiërarchie, vaste werktijden, controle, top-down benadering, enzovoort. Veel van deze ideeën worden nog altijd toegepast. Omdat onze maatschappij steeds meer een kenniseconomie is, is de mens als bron van kennis een steeds belangrijkere productiefactor (ten opzichte arbeid en kapitaal).

Daarbij reist de vraagt of de huidige systemen wel zo zijn ingericht dat het potentieel van werknemers optimaal wordt benut. Is een hiërarchisch gestructureerde werkindeling nog wel de meeste functionele oplossing? Zijn werktijden van 09.00 uur tot 17.00 uur wel zo efficiënt? Hetzelfde geldt voor de werkplekken: is het nog wel belangrijk een fysiek kantoor te hebben waar je elke dag bij elkaar komt? Door de toegenomen mobiliteit en flexibiliteit kan werk steeds meer prima op afstand verricht worden. Om deze transitie van organisatiestructuren mogelijk te maken, is een hulpmiddel in het leven geroepen: Het Nieuwe Werken.

Werk verandert

De managementstijl zal veelal veranderen van een controlerende functie naar een ondersteunende. Daarbij zullen medewerkers in toenemende mate verantwoordelijkheid voor hun werkzaamheden dragen. Het Nieuwe Werken is dus ook vooral een cultuurverandering binnen een organisatie. De oude gewoontes die eerder zorgden voor optimalisatie van de werkprocessen zijn nu achterhaald en dienen vervangen te worden door nieuwe werkprocessen.

De uitdaging

Het lastige aan het concept van Het Nieuwe Werken, is dat het zo allesomvattend is dat het lastig is er de vinger op te leggen. In de praktijk zie je dat Het Nieuwe Werken al snel als flexwerken of thuiswerken gezien wordt. Het Nieuwe Werken behelst echter veel meer dan dat. En dit is nu precies waar zowel de kracht als de valkuil van Het Nieuwe Werken ligt. In de kern is Het Nieuwe Werken namelijk maatwerk. Er dient gekeken te worden wat bij een afdeling of zelfs een specifiek team past om deze zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Het nadeel hiervan is dat er dus geen standaard sjabloon is voor Het Nieuwe Werken.

Dit artikel is onderdeel van een redactionele samenwerking met Projectplace over Het Nieuwe Werken.

Julian Leijser studeert Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Naast haar studie was zij onder andere actief bij organisaties als AIESEC, De Kleine Consultant en ARCADIS waarvoor zij in NYC werkte. Nu is zij bezig met de oprichting van In The Making een netwerk voor jonge ondernemenden (ondernemers, ambitieuze studenten en young professionals) uit Arnhem en omstreken. Haar ambities liggen in het verbinden van verschillende partijen, het uitdragen van de positieve effecten van Het Nieuwe Werken op organisatieprestaties en binnen de verandercommunicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Geert

    Wat een GIGA onzin!! Dat gemijmer van betweters en verkopers over het nieuwe werken. Nogmaals er is niets nieuws aan!!! Stemmingmakerij t.b.v. het uurtjes schrijven van zogenaamde specialisten m.b.t. advies. De wereld staat in brand, keep THE crap en ga eens ondernemen 😛


    4 november 2011 om 20:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!