Social media en eigen mobiele apparaten voor jonge professionals belangrijker dan hoogte salaris

3 november 2011, 11:00

Voor jonge professionals en studenten zijn het gebruik van social media, flexibiliteit in de keuze voor apparaten en de mogelijkheid om thuis of mobiel te werken belangrijker dan het salaris. Die wens is zelfs zo sterk dat dit hun keuze voor een werkgever beïnvloedt, soms zelfs meer dan het geboden salaris. Dit komt uit een onderzoek van Cisco onder 2.800 jonge professionals en studenten.

De reeks over Het Nieuwe Werken wordt mogelijk gemaakt door Projectplace, een online tool voor efficiënte samenwerking en communicatie. Met Projectplace kun je onder andere overleggen met teamleden, documenten delen, afspraken inplannen en online meetings organiseren. Lees hier verder over wat er allemaal mogelijk is met Projectplace.

Deze en andere onderzoeksresultaten uit het tweede deel van het 2011 Cisco Connected World Technology Report (PDF) laten zien hoe belangrijk flexibiliteit is voor volgende generatie werknemers. Flexibiliteit om thuis te werken en eigen apparaten te gebruiken, een fenomeen dat bekend is als ‘Bring Your Own Device’, of BYOD. Verrassend genoeg blijkt dat voor de ‘millenniumgeneratie’ traditionele methoden om jonge medewerkers aan te trekken en te behouden minder belangrijk zijn.

Enkele belangrijke uitkomsten

  • Voor een op de drie studenten en jonge professionals onder de 30 jaar (33%) zijn het gebruik van social media, flexibiliteit in de keuze voor apparaten en de mogelijkheid om thuis of mobiel te werken belangrijker dan het salaris.

  • Ruim twee op de vijf studenten (40%) en jonge professionals (45%) is bereid om een baan te accepteren met een lager salaris, mits ze daarbij meer vrijheid hebben om social media te gebruiken, zelf hun apparatuur te kiezen en meer flexibiliteit hebben in waar en wanneer ze werken.

  • Ruim de helft van de ondervraagde studenten (56%) laat weten geen baan te accepteren bij een bedrijf dat de toegang tot social media verbiedt, of ze zouden een manier zoeken om dit beleid te omzeilen.

  • Werknemers verwachten steeds meer flexibiliteit bij het werk. Voor 29% van de ondervraagden is de mogelijkheid om op afstand te werken van invloed op hun keuze om bij een bedrijf te werken of om daar te blijven werken.

  • 70% van de ondervraagde studenten denkt dat het niet nodig is om regelmatig op kantoor aanwezig te zijn, behalve voor belangrijke afspraken. Een op de vier meent zelfs productiever te zijn wanneer ze thuis of op afstand kunnen werken. Ook een meerderheid van de ondervraagde werknemers (69%) ziet geen noodzaak om regelmatig naar kantoor te gaan. In het onderzoek van 2010 was dit percentage nog 60%, wat aantoont dat de nieuwe generatie meer belang hecht aan flexibel werken.

  • Bijna een derde (31%) van de ondervraagden denkt dat hun ervaring en gemakkelijke omgang met social media en mobiele apparaten een rol heeft gespeeld bij het besluit van hun werkgever om hen een baan aan te bieden. Dit laat zien dat steeds meer bedrijven de waarde inzien van deze generatie bij het inzetten van technologie om de efficiency en de concurrentiepositie te verbeteren.

  • Vier op de vijf studenten (81%) willen zelf kiezen welk apparaat ze gebruiken voor hun werk. Hetzij via een bedrijfsbudget waarmee ze zelf een apparaat kunnen kopen, of door eigen apparaten mee te kunnen nemen naar het werk (BYOD).

  • De helft van de ondervraagden (49%) raakt liever zijn of haar portemonnee kwijt dan de smartphone of ander mobiel apparaat.

  • De dagen dat we slechts één apparaat gebruiken zijn voorbij. Ruim drie van de vier professionals (77%) bezit meerdere apparaten, zoals een laptop en een smartphone of meerdere mobiele telefoons en computers. Wereldwijd gebruikt een op de drie (33%) werknemers minstens drie verschillende apparaten om te werken.

Bekijk het rapport

De infographic

Dit artikel is onderdeel van een redactionele samenwerking met Projectplace over Het Nieuwe Werken.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!