HEMA: Foutje of slimme zet?

4 november 2011, 12:15

Het zal je niet ontgaan zijn, HEMA is jarig en dat moest gevierd worden. 85 jaar werd het oude besje maar liefst. We gaven haar een Trending Topic als cadeau en wie jarig is trakteert. Een taart voor iedereen!

Wat gebeurde er? Gisteravond werd een foutje in de webshop van HEMA ontdekt. De overheerlijke bosvruchten-clafoutistaart, wie kent ‘m niet, stond voor nop in de winkel. Dat blijft vandaag de dag niet onopgemerkt en al gauw Twitterde we er lustig op los. Duizenden mensen bestelden een taart inclusief enkele grappenmakers die hele vrachtwagens wilden laten komen. Volgens de woordvoerder van de HEMA gaat het om een menselijke fout en al snel werd de prijs weer aangepast.

Bol.com en Mail-a-mac begingen eerder vergelijkbare fouten en verscholen zich achter algemene voorwaarden en andere fouten. HEMA pakt het sympathieker aan en verklaart vandaag dat iedereen een gratis taart kan verwachten.

Resultaat

Wat levert zo’n fout je als organisatie op? Heel wat zo blijkt uit een analyse. Op een normale dag worden er een kleine 1000 berichten waargenomen over HEMA. Gedurende de bewuste avond steeg het buzzvolume naar een krappe 7000 uitingen, een stijging van maar liefst 645%.

Ook vandaag is het een heet onderwerp en zijn er rond het middaguur al bijna 6000 berichten verschenen. Daarnaast staat HEMA in elk denkbare krant.

Fout?

HEMA besloot dat iedere besteller maximaal één taart krijgt, volgens de voorwaarden. Maar wat nu als het geen fout is? Kunnen ze zich hier dan wel op beroepen?

Toch een mooie manier om mensen je winkel in te krijgen. In de verkoop kost deze taart €4,-, inkoop gok ik op nog niet de helft. Een paar duizend euro als kostenpost maar vele nieuwsberichten en online postings als resultaat. De vraag blijft: Foutje of slimme, bewuste, zet?

Ik hoop stiekem op het laatste!

Yoshi Tuk
Freelance journalist en tekstschrijverWebsite

Werkzaam als freelance journalist en tekstschrijver. Schrijft onder meer over ondernemerschap, startups, tech en de online wereld. Heeft eerder gewerkt als social media analist en is tevens betrokken bij initiatieven met een focus op duurzaamheid. Doet dat o.a. met groene webhosting en energiezuinige computers.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Idris

    Natuurlijk een bewuste zet.


    4 november 2011 om 12:40
    Mike van Hoenselaar

    Ik geloof ook helemaal in opzet. De manier van communiceren. Eerdere reacties op personen op Facebook-kanaal. Beetje te overduidelijk als je het mij vraagt.


    4 november 2011 om 16:30
    Lisanne

    Een hele slimme zet; hoe meer publiciteit hoe beter & wat kost zo’n taartje qua inkoop nou inderdaad! Gratis taart = Nederlands = Hema! Héle slimme zet!


    5 november 2011 om 10:03
    Nick van Beers

    Slimme zet idd. In het nieuws in ruil voor een paar taarten 🙂


    5 november 2011 om 10:45
    chi666

    Ik weet het niet. Als het bewust is gedaan is het een werkelijk briljante actie. Werkelijk briljant. De vraag die ik nu heb: durf ik ze zoveel credit te geven dat ze bij de HEMA zoiets bedenken?

    Als het onbedoeld was hebben ze het wel perfect opgelost. Ik bedoel, de manier van reageren en de gekozen oplossing is werkelijk super.

    Hoe dan ook credits dus voor HEMA, of voor een briljante actie of voor een briljante reactie op een fout.


    5 november 2011 om 11:58
    Jan

    Als zij het bewust gedaan hebben beetje flauw en goedkoop. Niettemin briljant uitgevoerd. Als ik kijk naar de vele reacties op facebook , hey jammer nu heb ik morgen geen taart voor de verjaardag van …… (uiteindelijk zal er wel een taartje op tafel staan , maar toch)

    Zelf denk ik aan een combinatie , er is inderdaad een foutje gemaakt en het was vrij eenvoudig dit te herstellen.

    Maar wat dan ? Daarom denk ik dat ze na het foutje overlegd hebben van wat gaan we nu doen ?

    Zij hebben daar op een briljante manier een slaatje uitgeslagen.


    5 november 2011 om 16:33
    jeroenmirck

    Veel vakgenoten, vakblogs en vaksites speculeren of dit een bewuste actie is. Sterker nog: een aantal mensen hierboven denkt zeker te weten dat het een bewuste marketingactie is. Waar blijven dan de bewijzen? Daarbij denk ik dan aan vooraf ingeplande inhaakadvertenties, uitgelekte briefings aan het online marketingbureau, tweets die te vroeg werden geplaatst, etc.? Zolang er geen bewijs is, sluit ik me aan bij Jan: slim ingespeeld op een menselijke fout. Want zonder bewijzen gaat de verdachte vrijuit. 🙂


    6 november 2011 om 12:35
    Marco van Keulen

    Als het bewust zou zijn dan is het een zeer geslaagde actie geweest. Veel traffic naar de site en free publicity in de diverse mediakanalen.


    7 november 2011 om 07:11
    Geerten

    Onhandige fout & slim opgelost!

    Er wordt door velen waarschijnlijk te veel achter gezocht. Hoe dan ook een mooi verhaal.


    7 november 2011 om 07:16
    chi666

    @yoshi Ik heb het Hyped stuk ook gelezen, maar ik vraag me af of het zo makkelijk is bij een grote organisatie als HEMA snel een site op zwart te zetten of zomaar de prijs aan te passen. Het zou best kunnen dat daar zoals bij grote bedrijven gebruikelijk (niet logisch, gebruikelijk) een hele procedure voor is die slechts door een enkeling in gang gezet kan worden. Vergeet niet, het was avond, dus het feit dat men in de avond nog iets gedaan heeft mag al als ‘best knap’ voor zo’n bedrijf gevonden worden 😉

    Die oproep om niet meer te bestellen zou wel eens in de beste bedoeling gepost kunnen zijn. Zou…

    Misschien stinken we er allemaal wel in. Als dat zo is zitten daar slimmere mensen dan ik ze vooraf credit voor gegeven zou hebben.


    7 november 2011 om 08:34
    John Jansen

    Ook ik weet het niet zeker. Ik sprak toevallig vrijdagmiddag een consultant die de hele dag bij de HEMA had rondgelopen. Daar kwam toch echt de suggestie uit dat het een fout was. Of zouden ze de medewerkers ook …


    7 november 2011 om 09:51
    chi666

    Ik begin een beetje van mening te veranderen. Ik had het idee dat het een briljante oplossing voor een oprechte fout was.

    Ik heb vandaag mijn taartje opgehaald en het is maar een taartje. Het is dus wel heel erg prettig voor HEMA dat het hier gaat om een spotgoedkoop klein taartje. Verder heeft men nu een taarten actie, maak je eigen taart en win 100 euro taarttegoed voor een jaar als de jouwe zo goed is dat hij wint.

    Het toeval lijkt nu echt te erg te zijn, dus het zou wel eens gewoon een absoluut briljant geplande actie geweest kunnen zijn.


    8 november 2011 om 08:29
    BDalmulder

    Als het een fout is dan is het wel een fout die goed heeft uitgepakt. Een beetje te vergelijken met Papandreou’s actie voor het uitschrijven van een referendrum.

    Wat me wel op valt (zit zelf in de taarten business) is dat wanneer ik zoek op “Taart bestellen” dat Hema nu op pagina 1 positie 10 staat (terwijl men eerst op pagina 2 stond) daarnaast staat hun directe link nu op positie 8 (pagina 1). Al weet ik niet helemala wat “Onlien gebak bestellen” is 😉


    8 november 2011 om 08:41
    irene Pouwels

    Please, Please. Please!!!!! Bring back dat lekkere, dikke, sappige stuk worst dat je bij de HEMA kon kopen….. vroeger


    15 augustus 2015 om 16:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!