Facebook marketing voor gevorderden
Afgelopen vrijdag vond de maandelijkse netwerkborrel van Marketingfacts en Upstream plaats. Sinds kort wordt er voorafgaand aan deze borrel een kennissessie gehouden. Dit keer had ik de eer om een presentatie te geven genaamd ‘Facebook marketing voor gevorderden’. Een presentatie die ik ook graag deel met iedereen die niet aanwezig was bij de kennissessie. In deze presentatie belicht ik een aantal belangrijke aspecten van Facebook marketing. Zo ga ik dieper in op de belangrijkste metrics, pagina design, effectieve manieren om meer fans te krijgen, adverteren op Facebook, de content strategie en tot slot Facebook analytics en tools.
Advanced Facebook marketing: de presentatie
Enkele toevoegingen aan de presentatie
De presentatie gaat in een aantal zeer belangrijke aspecten van Facebook marketing maar om een completer beeld te schetsen wil ik graag nog enkele zaken toevoegen.
Waarom zet je Facebook in?
In de presentatie heb ik geen aandacht besteed aan een zeer belangrijke vraag: waarom wil je als bedrijf Facebook gaan inzetten? Denk goed na over het doel, je doelgroep en de waarde je wilt gaan bieden voor je een pagina aanmaakt en updates gaat plaatsen. Bedenk tevens dat het geen eenmalig project is maar doorlopende aandacht vergt. Ook is Facebook geen doel maar een middel. Een uiterst krachtig middel als je het goed toepast.
Engagement is belangrijker dan veel fans
Een like is pas het begin. Veel bedrijven fixeren zich volledig op het aantal fans dat ze hebben en schenken weinig aandacht aan de content strategie: hoe gaan we de dialoog aan met de fans? Uiteraard is een bepaald bereik belangrijk om de investeringen te rechtvaardigen maar uiteindelijk moet het doel zijn om interactie te hebben met je fans. Het streven moet dan ook niet alleen zijn om een X aantal fans te halen (vaak het liefst meer dan de grote concurrent) maar dient zich vooral richten op het behalen van interactie met de fans. Een goede metric om de interactie te meten is IPM, interaction per thousand fans. Wil je weten hoe goed een bepaalde pagina het doet? De IPM van iedere pagina is met Conversocial Profiler eenvoudig en gratis uit te rekenen. Op de Facebook pagina van Marketingfacts vind je, exclusief voor fans, een top 100 van de meest engaging Nederlandse pagina’s. Leer van de beste.
Nogmaals bedankt Peter! Mooi verhaal met veel tips & tricks 🙂
Dank nogmaals voor je boeiende presentatie Peter. Veel nuttige tips en inzichten in wat werkt wel/niet.
Toppresentatie Peter, erg compleet!
Uitgebreide en duidelijke presentatie, erg mooi!
Dank hiervoor!
Hele mooie presentatie, erg bedankt voor het complete overzicht.
Leuke presentatie! Heb wel een vraag: waarom mogen de prijsvraag op slide 54 en 55 niet?
Was goede en leuke sessie! Je hebt de lat voor de volgende sprekers van de maandelijkse kennissessie hoog gelegd.
Als er iemand nog ideeën heeft voor goed onderwerp: ik hou me aanbevolen.
Interessante materie! Maar zijn er ook bedrijven die MKB-ers mee aan de hand kunnen nemen en betaalbaar de eerste stappen kunnen laten zetten? (Dus niet meteen 2000 euro per maand voor een campagne).
Goede presentatie met mooie voorbeelden!
Interessante presentatie, alleen de IPM berekening van Conversocial Profiler klopt naar mijn idee niet.
Het is namelijk mogelijk om Facebook postings te customizen, je kan als beheerder Nederlandstalige berichten alleen voor Nederlandse fans zichtbaar maken en bijvoorbeeld Engelse berichten voor je internationale fans opstellen. Een merk met een internationale fanbase (Heineken/KLM) gebruiken deze optie zeker. Om tot een eerlijk interactiepercentage te komen zou je daarom het aantal interacties niet moeten delen door het totale aantal likes.
Beheerders van een bedrijfspagina kunnen zien of berichten gecustomized zijn, ‘buitenstaanders’ zoals Conversocial kunnen dit niet.
@ Daan: daar was ik na publicatie van de lijst ook achter gekomen en werd er door Heineken ook zelf op gewezen. Voor toekomstige publicaties van een dergelijke lijst zal hier rekening mee worden gehouden.
Wat een belachelijke hoeveelheid kwalitatieve content! Die kan ik alleen maar belonen met vele likes en shares 🙂
Uitstekende presentatie. Hier hebben we wat aan!
Ik vind het een leuk artikel, maar heb wel een paar opmerkingen 🙂
1. Facebook Ads levensduur max. 48-96 uur?
= Ik draai al 3 1/2 maand met 3 Ads die ik nooit gewijzigd heb voor een eigen pagina die niet de bedrijfspagina is en in de toeristische sector zit (alleen fans aantrekken)
= CTR > 0,157%
2. Ik geloof dat de IPM afneemt naarmate het aantal fans groeit. Jammer dat die Engagement top 100 vanaf 10.000 fans is. Mijn fanbase staat op bijna op 6.000 (vandaag gaan we er natuurlijk overheen) en de IPM is > 17
15 comments
+ 299 likes
÷ 3 posts
÷ 5,994 fans
= 17.46 interactions per thousand fans (een maand geleden was het hoger, maar toen zaten er meer “posts” in)
Dit getal is toch betrekkelijk, want ik schrijf in het engels en mijn fans in wel 6 verschillende talen. Zelf gebruik ik dan een translator, maar dat zal de gemiddelde fan die de betreffende taal niet kan lezen, niet doen.
3. Ik gebruik inderdaad – net als Marketingfacts – geen externe tools. Doe alles direct op de Facebook pagina en ja dat is soms best bewerkelijk omdat er nog steeds veel ge”liked” en gereageerd wordt op oude posts en ik graag persoonlijk een comment wil schrijven. Ik denk – los van getallen en formules – dat je daarmee ook veel meer “passie en engagement” toont
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!