Top Names: Onno Bakker (eBuddy) over de turbulente wereld van instant messaging

7 november 2011, 07:30

Onno Bakker is de oprichter van eBuddy, de eerste online instant messagingdienst in je webbrowser. Gebouwd op MSN Messenger, maar je hoefde er geen software voor te installeren of een officieel account voor aan te maken. Met als gevolg grote scharen scholieren, studenten en mensen in het bedrijfsleven die eBuddy gingen gebruiken. Hoewel in Nederland relatief onbekend gebleven, heeft eBuddy in de 7 jaar dat het bestaat wereldwijd 30 miljoen unieke gebruikers aangetrokken die samen maandelijks 17 miljard berichten versturen. In Top Names van Fast Moving Targets spreekt Onno Bakker met mijzelf en Roeland Stekelenburg over de rol van eBuddy in de turbulente wereld van instant messaging.

IM is niet meer sexy

Bakker legt uit dat instant messaging –IM, zoals chatten via ICQ en MSN– in de westerse wereld in 7 jaar tijd een aanzienlijke transformatie heeft ondergaan: “Sinds de komst van de smartphone is de groei van IM gestabiliseerd en zelfs wat verminderd. Niet omdat mensen minder chatten, maar omdat ze er andere tools voor gebruiken.”

Omdat smartphones overal mee naartoe genomen worden en gebruikers daarmee eigenlijk altijd ‘available’ zijn, is er een behoefte ontstaan om zeker te weten dat een bericht afgeleverd is. Klassieke chattools vervullen die behoefte niet, en daardoor is het animo voor instant messaging afgenomen. Dit ten gunste van sociale netwerken, want chatten gebeurt nu voornamelijk via de chatfuncties op Facebook en Hyves, via Google Talk en vooral via het geroemde WhatsApp.

eBuddy’s reactie

Hoe eBuddy op de dalende populariteit van IM gereageerd heeft? Door de stap van IM naar XMS te maken. Ofwel: door een smartphone-applicatie te ontwikkelen waarmee eenieder gratis real-time kan chatten. Een robuuste, eenvoudige, stabiele, snelle en mooie app waarmee gebruikers tevens een koppeling kunnen maken met hun bestaande chatnetwerken op o.a. GoogleTalk, Hyves, MSN en Yahoo.

Naast eBuddy XMS is er een ‘companion-app’, een permanente koppeling tussen pc en telefoon. Bakker: “Installeer de companion-app op je telefoon, koppel daaraan je Facebook-account en log in op de webversie. Al je berichten gaan dan synchroon zowel naar je pc als naar je telefoon. Zo kun je je conversatie overal mee naartoe nemen.

eBuddy’s toekomst

Hoe Bakker de toekomst voor zich ziet, met in de volgende 5 jaar 4 miljard telefoons die online komen? “We zijn een fast follower, waardoor we in Nederland laat in de markt zijn. Whatsapp is hier zoveel verder dan wij, ik weet niet of we dat gaan winnen.” Elders in de wereld ziet hij veel meer mogelijkheden.

Desalniettemin vindt Bakker de magere aandacht die eBuddy van de Nederlandse pers krijgt soms frustrerend: “We concurreren nu wel met Apple, Facebook en Google Plus en spelen daardoor een aardig woordje mee. Dat is best gaaf, maar het komt niet over de bühne.”

Bakker ziet voor eBuddy wel een kans in het ondersteunen van telecombedrijven: “Operators zijn naarstig op zoek naar een manier om grip te houden op het mobiele verkeer. Door ontwikkelingen als Whatsapp niet te moniteren zijn zij de messagingmarkt kwijt geraakt. Gebruikers bleven ineens binnen hun bundels, en dat verminderde de omzet behoorlijk. Wij zouden een operator-applicatie kunnen gaan ontwikkelen om zo toch het marketinggeld van KPN te kunnen ontsluiten en tegelijkertijd eBuddy te laten pushen.”

Maar vooral is Bakker blij dat de wereld groter is dan Nederland alleen: “Het gros van onze gebruikers zit in Latijns-Amerika en Azië, en daar groeit instant messaging met eBuddy nog wel degelijk, dagelijks met 20.000 gebruikers. Daarom houden we de focus op het buitenland.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Lorena

    Whoa, things just got a whole lot eairse.


    8 juli 2015 om 23:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!