Gamification in de praktijk
Gamification is het integreren van spelmechanismen in niet-spelgerelateerde omgevingen om gedrag te stimuleren. Gamification past leerervaringen uit de gamewereld toe in alledaagse zaken. Met als resultaat: verhoogde activiteit, loyaliteit, betrokkenheid en meer fun!
Natuurlijk wordt gamification enorm gehyped. Maar als je voorbij de hype kijkt en er dagelijks mee werkt kom je allerlei goede voorbeelden tegen! Deze voorbeelden laten zien hoe gamification in de praktijk werkt en wat we ervan kunnen leren.
Leren is leuk
Khan Academy biedt gratis educatie voor iedereen. Het is een online verzameling van oefeningen, lessen en video’s over allerhande onderwerpen. Van eenvoudige rekensommen tot de Franse invasie in Rusland… Khan Academy gebruikt game mechanismen om leren toegankelijk en leuk te maken. Alle onderwerpen worden bijvoorbeeld, alsof het een videogame is, in een kaart van het universum gepresenteerd. Khan Academy gebruikt onder andere levels, instant feedback, progression en epic meaning. Net als bij Super Mario beginnen de levels (lessen) makkelijk, volgt na iedere actie direct een prikkelende reactie, zie je hoe ver je bent (wat je al hebt geleerd) en hoe de weg loopt naar het einddoel. Bij Mario is dat de prinses, bij Khan Academy de Master of Algebra… Leren is leuk!
Slim sparen
SmartyPig is een gratis online spaarvarken voor mensen die voor een specifiek doel sparen zoals een huwelijk, vakantie of nieuwe televisie. SmartyPig maakt het gebruikers makkelijk om te sparen door automatisch geld van je betaalrekening in je spaarvarken te storten. De spelmechanismen? Minimaal, maar slim. Gebruikers werken gericht en bewust aan een challenge: het spaardoel. Ze worden bovendien uitgenodigd om hun sociale netwerk aan te spreken om bij te dragen aan dat doel: community collaboration.
Jackpot!
Het bestaat… een flitskastloterij. Je kunt automobilisten straffen (bekeuren) als ze te hard rijden. Je kunt automobilisten ook belonen als ze zich netjes aan de maximum snelheid houden. In dit voorbeeld uit Zweden hebben ze beiden toegepast. Rij je te hard, dan krijg je gewoon een bekeuring. Dat geld wordt in een pot gedaan. En iedereen die zich netjes aan de snelheid houdt, dingt automatisch mee naar de prijzenpot. De flitskastloterij combineert loss aversion (ik wil geen boete betalen) met de kans op een reward (de prijzenpot). Het resultaat: een afname van de gemiddelde snelheid met 22%!
Slim rijden
In de UK heeft een verzekeraar een autoverzekering geïntroduceerd voor jongeren. ‘Drive smart. Drive safe. Pay less.’ Bestuurders krijgen een GPS-apparaat in de auto geplaatst dat hun rijgedrag registreert. Op basis van de data berekent de verzekeraar elke 90 dagen de premie. Bestuurders hebben daarbij in een online omgeving inzicht in hun eigen rijprestaties en hun prestaties ten opzicht van anderen. Een leaderboard daagt je uit om tot de meest veilige bestuurders te horen. En goed gedrag wordt beloond met bonussen. Hoe veiliger het rijgedrag, hoe lager de premie! Zo wordt veilig rijden leuk!
Gamification mechanismen
Het lijken gewoon vier leuke voorbeelden. Maar ze hebben één ding gemeen: ze maken allemaal slim gebruik van spelmechanismen. Er zijn nog veel meer mechanismen die je kunnen inspireren om problemen en uitdagingen op een andere manier aan te pakken.
Binnenkort level 2 met een aantal voorbeelden van Nederlandse bodem waarin weer andere mechanismen aan bod komen. En als jullie goede voorbeelden van gamification in de praktijk kennen, dan hoor ik ze graag!
The fun theory heeft inderdaad nog meer leuke voorbeelden!
Ik zal binnenkort nog een artikel plaatsen over gamification in Nederland, want ook hier zijn er prachtige voorbeelden te vinden!
Aardige voorbeelden inderdaad!
@daalmans en anderen:
Fun Theory (Het boek, niet de marketing van VW) van Raph Koster is ook interessant ivm
het motiverende in games.
‘In games, learning works like a drug’.
@ThomasvanManen die laatste quote is erg typerend. Daar bestaat zelfs een spelmechanisme voor: “Blissful productivity”. Het komt er op neer dat je na succes direct weer verder wilt (Volgende level!) en na een fout het nog een keer wil proberen omdat je er zo dicht bij zat (Nog 1 keertje!). Daarmee is leren dus inderdaad echt verslavend en leuk. Als ik dan weer terugdenk aan mijn studiejaren kon er nog heel wat gegamified worden!
@rutgerteunissen
het gevoel van mastery is waar de echte kracht van games ligt. Games zijn niet 100% fun, games zijn 80% frustratie en die 20% procent waarin het wel lukt maakt games fun.
Te veel posts op dit soort media (populaire marketing discours) zijn te gefixeerd op de korte termijn zaken als een paar badges, leaderboards en misschien een progress bar (extrinsieke motivaties), het gaat nooit vrijwel nooit om leren en een intrinsieke motivatie om vooruitgang te boeken.
Ik ben benieuwd naar je volgende post met NL voorbeelden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!