Waarom Google Music het gaat maken

18 november 2011, 07:17

Meer dan 10 jaar na de lancering van iTunes komt Google met haar eigen digitale muziekwinkel. De werking van Google Music is vrijwel gelijk aan die van iTunes. Met Google Music kunnen gebruikers, via de Android Market, losse nummers voor ongeveer 1 dollar aanschaffen. Voor het muziekaanbod heeft de zoekgigant contracten gesloten met Universal Music Group, Sony Music Entertainment en EMI. Het aanbod van nummers staat momenteel op acht miljoen nummers, op termijn zullen dit er 13 miljoen worden. Waarom gaat Google Music dan alsnog van grote betekenis zijn?

In Europa moeten we nog even wachten op de dienst. Op dit moment is Google Music enkel voor Amerikaanse consumenten beschikbaar. Wanneer de dienst in Nederland beschikbaar komt is nog niet bekend gemaakt (er zijn wel omwegen om het al te gebruiken). Om zich te onderscheiden komt Google Music met exclusieve content. Zo kunnen er onder andere niet eerder uitgebrachte live concerten van Rolling Stones, Coldplay en Shakira worden beluisterd.

Waarom Google Music het gaat maken

Na de lancering was de tendens rondom Google Music op internet vrij negatief. De dienst zou een regelrechte kopie van de iTunes winkel zijn. Google heeft er echter een handje van om haar diensten in een vroeg stadium uit te brengen en ze langzamerhand uit te breiden.

Productstrategie

Neem Android. Op het moment dat het mobiele besturingssysteem werd uitgebracht was er weinig nieuws onder de zon. Het was vooral rommelig en het design liet te wensen over. Een paar jaar later is Android zowel in Nederland als in de VS het grootste besturingssysteem. De introductie van GMail heeft nog meer overeenkomsten met die van Google Music. Op het moment dat GMail werd uitgebracht waren er eveneens weinig functies te ontdekken die niet in bestaande webmail zaten. Het enige verschil was dat GMail op Google’s servers stond en overal toegankelijk was. Hetzelfde zie je nu bij Google Music gebeuren: een muziekwinkel met een simpele interface en een aanbod vergelijkbaar of minder dan de grote concurrent.

Google’s kracht zit hem in doorontwikkeling, en in de breedte van haar netwerk. Google heeft enorm veel diensten waarin de muziekdienst geïntegreerd kan worden. Zo gebeurt dat ook bij Google+, wat onder andere binnen de zoekresultaten, Google Reader en buiten de eigen site in de social graph is toegepast. Hoewel Google+ nog niet in diep in Android verweven is, is het duidelijk dat een koppeling tussen de persoonlijke data van je smartphone en je sociale netwerk erg krachtig kan zijn.

De kracht van het Google netwerk

Google Music komt beschikbaar als web applicatie. Daarmee is de dienst in een klap toegankelijk voor de meer dan 200 miljoen tablet en smartphone gebruikers die Android rijk is. Daarnaast maakt Google Music gebruik van de kracht van word of mouth in combinatie met digitale sampling. Wanneer je als gebruiker een nummer hebt aangeschaft, kun je die delen met je Google+ cirkels. Zij kunnen het nummer dan eenmalig gratis beluisteren. Leden buiten je cirkels kunnen alleen een preview versie luisteren. Daarmee benadrukt Google+ zowel het gebruik van haar sociale netwerk, als het ‘connected’ zijn. Een ander platform waar al veel met muziek gebeurt, is YouTube. Hoe vaak kom je niet op een feestje waarbij de gasten zelf via YouTube muziek opzetten? Het aanbod is enorm, en eveneens overal toegankelijk. Google heeft al aangekondigd dat bij YouTube video’s links worden geplaatst naar het bewuste nummer in de muziekwinkel.

De toekomst van online muziek

Tijdens de beta fase van Google Music konden gebruikers al gratis eigen tracks in de cloud opslaan. Nu is het me nog niet duidelijk in hoeverre dit ook in de huidige versie zit, maar de combinatie met de cloud is Google-eigen. Net als diensten als Spotify inzien, is de cloud de toekomst van online muziek. Google kijkt dan ook verder dan de huidige muziekwinkels; Google wil de muziekdienst van de toekomst worden. Daarom is het lastig om nu het beestje bij de naam te noemen, omdat Google nog aan het begin staat van de doorontwikkeling van Google Music. De tijd zal uitwijzen of Google niet net als Wave op z’n giechel gaat, en mij ongelijk geeft.

Wat is jullie eerste indruk van Google Music?

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Annelies Verhelst

    En dan vergat ik nog dat ik het wel lachen vind dat ze die nummers via Google+ eenmalig gratis beschikbaar stellen. Heb je toch net weer iets extra content om te posten en dat is voor een bepaalde groep nog interessant ook.


    18 november 2011 om 08:22
    Arvid

    Geweldig product van Google weer. Net als Anneliesje, niets tegen iTunes. Heb het jaren gebruikt maar soms wil je weer eens iets anders.

    killer features voor mij: sharing en artist hub.

    Het sharen via Google+ laat mensen Google+ meer gebruiken, je kunt interessante content delen en het geeft artiesten wellicht weer die extra impuls. De “buy”-knop is namelijk prominent aanwezig dus een aankoop is snel gemaakt.

    Artist hub is een verdomd goede zet. Op deze manier kan Google zelfs muziek aanbieden van relatief onbekende bands zonder platencontract. Door slim gebruik van Google+ kunnen deze mensen weer groter worden. Google lift dan weer mee met de 30% afdracht van de inkomsten.

    Google heeft nog wel een te gaan met Music maar het is zeker nu al een blijvertje.

    Ow en de exclusieve content deals zijn natuurlijk verdomd handig om de fans van die mensen over te halen Google Music te gebruiken (en let op, die mensen delen hun aankopen weer via Google+)


    18 november 2011 om 08:50
    Marc

    Sorry Danny, maar Arvid doet een veel betere job in omschrijven waarom Google Music het inderdaad gaat maken dan het artikel. De 20.000 (!!) nummers die je zelf kunt uploaden was al een geweldige feature, maar met Artist Hub springt Google Music in het gat dat Myspace heeft achtergelaten; alle artiesten die nu via Youtube proberen door te breken hebben in de Hub een geweldig nieuw platform om zichzelf te profileren. En de sharing mogelijkheden zorgen ervoor dat ze morgen zomaar opeens een hit kunnen zijn.

    Net als Google+ een evolutie is van Facebook en Twitter is Google Music dat van iTunes en Myspace. En zeker geen kopie.


    18 november 2011 om 10:45
    DannyOosterveer

    @ Marc,

    De Artist Hub is zeker ook een mooie feature, maar daar valt of staat het succes van Google Music voor mij niet. Geloof wel dat het, zoals dat nu op YouTube gebeurt, er voor zorgt dat artiesten zichzelf kunnen bewijzen, maar aanbod, aanwezigheid binnen het netwerk en gebruikersgemak zie ik meer als key.


    18 november 2011 om 11:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!