STIR, GfK en comScore gaan samen bereikscijfers meten
STIR, Intomart GfK en comScore hebben vandaag aangekondigd een contract te hebben getekend voor online bereiksonderzoek in Nederland. Het onderzoek zal lopen van 2012 tot en met minimaal 2014. Vooral het meten van reclamebereik is een belangrijke vernieuwing in het onderzoek. Voor het onderzoek wordt er gebruik van gemaakt van comScore’s panel, dat momenteel 25.000 personen (6 jaar en ouder) groot is. Het huidige panel bestaat uit 10.000 personen.
Daarnaast maken de partijen bekend dat de rapporten frequenter uitgebracht te zullen worden. Daarmee beoogt het trio de bruikbaarheid van het onderzoek voor planners en adverteerders fors te vergroten. Het bereik van websites wordt straks wekelijks gepubliceerd, en voor gerealiseerd campagnebereik zijn dagelijks cijfers beschikbaar.
Zoals we gewend zijn van comScore rapportages, zal het bereiksonderzoek straks ook de time on site meegenomen worden. De methodiek van comScore maakt het mogelijk dat het bezoek aan alle websites kan worden gemeten, niet alleen die met een meetcode. Daarnaast is er aangekondigd dat ook streams gemeten kunnen worden.
Van websites en content voorzien van een meetcode worden alle bezoeken en contacten gemeten zodat ijking en controle mogelijk is (hybride meetmethode). Enrico Verhulst, VP Business Development comScore: “In de snel veranderende wereld van het internet, brengen wij de beste partijen op de markt samen. Door comScore’s wereldwijde panel resultaten, metingen en tools te combineren met het panel van GfK en door nauw samen te werken met de Technische Commissie van JIC STIR op het gebied van de methodologie, wordt state of the art onderzoek geleverd. We zijn erg trots om hieraan bij te dragen.”