Twitter Veldonderzoek: Hoe verwelkom je nieuwe volgers? #tvo

25 november 2011, 05:51

Eén van mijn ochtendrituelen is opstaan met een fijne kop koffie en een quick scan van mijn Twitter timeline. Afgelopen dinsdag viel me daar direct een tweet op van @mowikan. Vooral omdat ik me in de inhoud van de tweet nogal herkende. Ik ben ook op z’n zachtst gezegd, geen fan van automatische welkomstdm’s. Sterker nog. Het verschijnsel was voor mij aanleiding om een allereerste artikel op Marketingfacts te schrijven: “Automatische Direct Messages op Twitter. Een no go?

Judith Webber verstuurt ze wel en heeft daar haar redenen voor. Ik was benieuwd naar haar argumenten, dus brak ik in op hun discussie. De volledige Twitter-discussie kun je hier via Storify zien. Na dit prettige gesprek concludeerden Judith en ik, dat er maar 1 afdoende manier is om te kijken hoe men op Twitter nou denkt over die automatische welkomstboodschappen. Onderzoek! Gelukkig bleek Menno Urbanus van R2Research bereid om ons te helpen met het opzetten van een professionele enquête en het verzamelen van de resultaten.

Twitter Veldonderzoek (#tvo) – Hoe verwelkom je nieuwe volgers?

We zijn bijvoorbeeld benieuwd of er verschil van mening is tussen twitternewbies en de doorgewinterde twitteraar. En hoe doet een tweep het zelf eigenlijk? Vragen waar wij wel een antwoord op willen hebben. Dus. We hebben jullie nodig. Vul de enquete in, kost je slechts een paar minuutjes. Zélf getest. En natuurlijk delen we de resultaten snel hier op Marketingfacts.

Klik hier om naar de enquete te gaan: http://questionpro.com/t/AElqwZMI3f

Fatima de Vos
Strategy & Branding bij MountainFox BV

MountainFox BV is een multidisciplinair bureau dat marketing bedenkt, ontwerpt en uitvoert. Een eerlijke en soms eigenwijze, maar altijd samenwerkende partner met slechts één doel: een succesvolle propositie neerzetten door een haarscherpe marketing strategie.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Oli4b

    “ik vind het belangrijk om m’n volgers welkom te heten en te laten zien dat ik van converseren hou, ik open het gesprek hiermee.” en dan dus door een auto DM sturen … dan snap je het echt niet. Maar goed we hebben zo een onderzoek om het te bewijzen. Auto DM-ers krijgen van een meestal meteen een block, behalve zakelijk, daar accepteer ik alles 🙂


    25 november 2011 om 07:36
    Ronald de Block

    Hier zijn de meningen toch altijd verschillend. De ene houdt wel van een DM de andere niet. Het heeft niets te maken met newbie. Wat volgens mij wel belangrijk is, is het terug volgen van je volgers. Bijna iedereen heeft wat te vertellen op Twitter, dus ik vind het egoistisch als je niet terug volgt. Dat is mijn mening over het begroeten van volgers: Terug volgen! Grt. Ronald


    25 november 2011 om 10:39
    Cis

    Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij doet, maar ik zou adviseren om niet te auto DMen.

    Ik krijg steeds een melding als ik een DM krijg (omdat ik het belangrijk vind te reageren als dat nodig is) , dan is het irritant als een groot deel van die DM’s automatische en dus onpersoonlijke berichten zijn. Het is een vorm van SPAM. Ik denk dat het grootste deel van de mensen niet op die auto DM’s zit te wachten, hoe goed ze mogelijk ook bedoelt zijn.

    Wel een grappig argument overigens van @judithwebber: een gesprek willen openen met een automatisch dus onpersoonlijk bericht – lekker begin van een gesprek 🙂

    Ik verwacht dat auto DMen meer irriteert dan dat mensen het leuk en aardig vinden om algemene welkom / reclame berichtjes te ontvangen. Ik ben benieuwd of dat ook uit het onderzoekje zal blijken. Gr. Cis


    25 november 2011 om 11:13
    Claartje

    Ik ben er persoonlijk ook geen voorstander van, maar de botte reactie van @Mowikan, zeker nadat @JudithWebber het gesprek alsnog persoonlijk met hem aan wil gaan, vind ik ook verre van sociaal. Blijkbaar is er – als je een misstap begaat, ook al is deze zo klein als een auto-DM – geen enkele mogelijkheid tot discussie en dialoog… Gemiste kans.


    25 november 2011 om 11:16
    Gyurka Jansen

    @Claartje: het verschil in reactie zit natuurlijk in wat je van een dienst als Twitter verwacht. Persoonlijk heb ik het ook niet echt op auto-DM’s, ik ga er mensen niet voor ontvolgen, maar ik ga wel denken “waarom doet zo iemand dat zo onpersoonlijk?”. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die überhaupt geen zin hebben om met mensen in discussie te gaan over hoe sociaal het wel of niet is en gewoon zulke accounts voor gezien houden. Hoe bot je dat wel of niet afkapt hangt, wederom weer samen met wat je van een dienst als Twitter verwacht. Twitter en andere sites zijn al lang niet meer een dienst met één mores, maar veel complexer: dat schuurt soms.


    25 november 2011 om 12:56
    Oli4b

    @Claartje het is geen misstap ze doet het bewust.

    Een auto DM heeft totaal geen toegevoegde waarde, erger nog het is een negatieve waarde en een heel slecht begin. En hoe zat het ook alweer met de eerste indruk… In principe volg ik alleen mensen waar ik mee in contact kom. Ik krijg uberhaupt jeuk van verwelkomen maar als je het doet doe je het persoonlijk of niet, iedereen die het daar mee oneens is … ontvolg me maar 🙂


    25 november 2011 om 13:00
    fatimadevos

    @ Claartje Ach, de reactie van @mowikan is wellicht niet erg tactisch, maar wel eerlijk. Na de zoveelste auto-dm én discussie daarover kan ik me voorstellen, dat de maat een tikkie vol raakt.


    26 november 2011 om 15:35
    Mike van Hoenselaar

    De reactie is te verklaren. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik denk dat dit komt.

    Ik werk zelf als tweede hobby in een kroeg (Cafe het Centrum, Horst). Niet speciaal verder, maar daar ben ik een keer op een terrastraining geweest. Op een gegeven moment komt de situatie ter sprake dat er zoveel mensen die met hun vingertje continu omhoog zitten. Of als ze binnenkomen direct willen bestellen. Ik ervaarde dit voorheen als ober als vervelend. Ik ben druk bezig en wil dat iedereen netjes op zijn beurt wacht.

    Wat er toen verteld werd heeft mijn ogen goed geopend. De docent vertelde me dat dit komt door de geschiedenis dat deze mensen hebben in andere kroegen. Ook al heb jij een cafe in de cafe top 100, dan nog zijn er genoeg ongeduldige mensen was de boodschap. Die mensen hebben al erg vaak lang moeten wachten of worden verkeerd behandeld en kopieren dit gedrag naar andere kroegen. Daarom komen ze binnen en willen dan direct bestellen.

    De tip die gegeven werd was dat je dit heel makkelijk op kunt lossen. Zorg dat je mensen begroet bij binnenkomst, het liefst persoonlijk zodat ze weten dat ze je gezien hebt en mochten ze alsnog met de vinger omhoog gaan om te bestellen. Je hoeft alleen maar te vertellen ‘Ik heb u gezien. Ik kom zo bij u’. Problem solved.

    Wat dit te maken heeft met de reactie van @mowikan. Doordat hij al zoveel auto-DM’s gekregen heeft die nutteloos waren of dat hij niet netjes in behandeld is wegen door naar alle DM’s die hij krijgt. @JudithWebber moet hier dus al tegenop boksen. Dat gevoel hebben heel veel Twitteraars. Dus daarom wordt een auto-DM bijna altijd verkeerd ontvangen.

    Wat ik zou doen is sowieso persoonlijk openlijk een reply sturen op 1 van zijn laatste berichten. Laten zien dat hem gezien hebt en dat je open staat tot interactie.

    Verder vind ik de reactie van Billy veel erger. Ook onnodig. Hij laat zich meer kennen dan Judith als je het mij vraagt. Ik zou Billy eerder ontvolgen dan Judith. Als iemand om zoiets zo tekeer kan gaan.


    28 november 2011 om 13:51
    Mowikan

    Beste Mike,

    Je gebruikt een hoop woorden om iets recht te praten wat niet recht is.

    Direct nadat ze mij volgde was ik al kritisch over het aantal mensen dat ze volgde.

    Dit zou bij elke notoire follower spaarder alle alarm bellen moeten laten afgaan.

    Namelijk deze persoon gaat kritisch kijken wat en hoe en iemand twittert.

    Dm is gemaakt om iets persoonlijks te sturen iets wat je niet wil delen met anderen.

    Als je dan een robot gebruikt om te melden dat je twittert over hardlopen, je kat en je hond dan heb je het niet begrepen.

    Waar je over twittert dat merk ik wel als ik je volg.

    Sterker nog voor dat de follow knop indruk heb ik al gekeken waarom ik iemand ga volgen.

    Daarom volg ik ook maar 646 mensen en wordt ik gevolgd door 1146.

    Dat en iets andere insteek dan mensen die +3300 mensen volgen en hopen op fatsoen terug followers.

    En dat mag best maar kom er gewoon voor uit dan is het wat mij betreft oké!

    Maar niet schijnheilig lopen BS-en over interactie en bla bla, want +3300 mensen terug volgen om interactie te hebben met je followers gaat er bij mij niet in.

    In mijn optiek is twitter daar ook niet voor bedoelt maar dat is een andere discussie.


    28 november 2011 om 20:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!