Je bent toch zeker sinterklaas WEL
De decembermaand is er een waar alle commercieel ingestelde bedrijven maximaal van willen profiteren. Ten eerste heb je natuurlijk direct vroeg in de maand al Sinterklaas. En de maand eindigt met de Kerst en Oud en Nieuw. Allemaal redenen voor een feestje, die vaak gepaard gaan met veel aanbiedingen, zowel offline als online. In de winkelstraten wordt je overspoeld met kortingen en acties en is het vaak enorm druk, maar in je mailbox zal dit niet anders zijn. Om toch te zorgen dat jij dit jaar goed afsluit, een paar goede scenario’s die mij zijn opgevallen die je wellicht kunnen helpen!
Kies het juiste verzendmoment
Als je kijkt naar het zoekvolume op bijvoorbeeld het woord ‘Sinterklaascadeau’ dan is te zien dat dit voornamelijk pas in de maand november gebeurd, wat uiteraard logisch is. Echter is het wel zo dat dit jaarlijks terugkomt. Bijbehorend is de onderstaande grafiek uit Google Insights. Als demonstratie heb ik zelf de groene lijn erop gezet, waaruit blijkt dat het de laatste twee jaar meer is dan de keren daarvoor. Dit is eenvoudig te verklaren door het steeds groter wordende vertrouwen in online verkoop, maar geeft daarmee tevens aan dat hier dus ook nog veel te halen is.
Als we het woord ‘Sinterklaascadeau’ opnieuw gebruiken maar dan bekijken over de afgelopen 90 dagen komt de volgende tabel naar voren in Google Insights:
Hierin is duidelijk te zien dat er weinig interesse is in dit woord, tot afgelopen 12 november waar ineens een grote piek waar te nemen is. Waarom nou precies die datum vraag je je misschien af? Op die datum was de officiële intocht van Sinterklaas. In Insights is verder bij soortgelijke woorden aan ‘sinterklaascadeau’ een vergelijkbare trend te zien. Alleen ‘sinterklaas surprise’ begint al wat eerder. Waarschijnlijk vanwege het feit dat mensen dan ook knutselinspiratie gaan zoeken, hoewel hier ook de piek ligt in de laatste twee weken voor Sinterklaas. Veel mensen beginnen blijkbaar relatief laat met de voorbereidingen voor Sinterklaas. Richt je dus op de laatste anderhalve week van november en de eerste vier dagen van december (mits je in één dag kunt bezorgen).
Benadruk je leversnelheid
Voortboordurend op de zoektrends uit Google Insights is dit heel belangrijk. Hoe vaak gebeurt het niet dat je eigenlijk te laat bedenkt dat je voor die ene surprise nog een cadeau moet kopen? Uit de grafieken van net is af te lezen dat veel mensen tot vlak voor de deadline wachten. Als je vervolgens een mail ontvangt waarin je ziet dat je met je bestelling de cadeaus toch nog op tijd in huis hebt, scheelt dat heel veel tijd. Neem bijvoorbeeld deze mail van Bol.com. In deze mail is heel duidelijk hun grote USP te zien, vandaag bestellen, de volgende dag in huis. Deze Sinterklaasmail is naar mij verzonden op 1 december, waarmee je dus voor Sinterklaas nog twee echte dagen hebt om te bestellen (op zondag bezorgt TNT niet, maandag is het al Sinterklaas). Op deze manier pak je dus precies de groep die echt omhoog zit om nog wat te kopen. Kies je categorie naast de afbeelding en aanschaffen maar. De verwijzing naar de cadeaubonnen in de tweede afbeelding is even slim. Er zijn altijd mensen voor wie je niet weet wat je moet kopen, of die geen verlanglijstje hebben ingevuld.
Houd rekening met het doel van de aankopen
Veel aankopen in de decemberperiode zijn voor surprises of cadeauspelletjes. Over het algemeen worden daarin geen cadeaus gekocht die erg duur zijn. Om te zorgen dat mensen hierin niet hoeven te zoeken op bijvoorbeeld prijzen kan je deze voorselectie al voor je ontvangers klaarzetten. Een voorbeeld daarvan vond ik in de nieuwsbrief van Futurumshop. Door de artikelen in deze drie categorieën op te splitsen bedien je elke doelgroep. Een splitsing daarna tussen man en vrouw is ook handig, mensen willen immers niet alsnog moeten zoeken en nadenken.
Mogelijkheden voor de Kerstdagen
Niet voor iedereen zal het nog haalbaar zijn om vandaag nog een Sinterklaas e-mailcampagne de deur uit te gooien, mocht je bovenstaande zaken niet al zelf hebben bedacht. Echter is voor Kerst een vergelijkbare trend waar te nemen. Een eenvoudige opdracht op het vergelijkbare woord ‘kerstcadeau’ laat de volgende grafiek zien over de afgelopen 12 maanden.
De piek zit er dus nog aan te komen. Met soortgelijk opgezette acties maar dan in de trend van Kerst is ook daar maximaal gebruik van te maken. Niet onnodig om op te merken is natuurlijk dat na deze periode de mogelijkheden zeker niet ophouden. Marcel Buter heeft hier over vorig jaar een gastartikel geschreven op Marketingfacts. Lees die dus ook zeker even door voor nog meer inspiratie!