De 10 SEO Trends voor 2012
De maand december is eindelijk aangebroken. Waar sommige nog druk bezig zijn de pepernoten weg te werken, zijn anderen al begonnen met de kerstversieringen op te hangen. Iets waar je als een Zwitsers uurwerk altijd op kan rekenen zijn de TOP lijstjes aan het einde van het jaar. En met de geur van dennennaalden in onze neus, nemen Wouter Kiel en ik de SEO trends voor 2012 met je door. En om helemaal die “warm and fuzzy”-feeling te krijgen zorgen we ook voor de juiste muzikale omlijsting terwijl jij de 10 SEO trends van het komende jaar doorneemt.
#1: Evil has a name, and it’s Google
Weet je nog de goede oude tijd? Niet de tijd dat je nog met de trekschuit naar school ging, maar wel de tijd dat Google tegen ons zei: “don’t be evil”. De tijd dat we dat soort uitspraken van de zoekgigant ook nog konden geloven. En misschien zelfs wel wilden geloven. Tegenwoordig is het wel anders. Google is de nieuwe personificatie van het kwaad. Als je op Wikipedia kijkt bij “kwaad” staat daar een foto van Google bij. Want laten we eerlijk zijn, waarom houden ze steeds meer informatie geheim voor ons? Denk aan het deel van de organische zoekwoorden die we niet meer zien in Analytics pakketten. Is het echt nodig om ons zo te pesten? In 2012 zal dit alleen maar erger worden. Google zal steeds meer data voor zichzelf houden en ons alleen nog maar globale informatie geven. Of dacht je dat de Webmaster Tools een echt handige tool was?
#2: Het Failliet van Google Plus
Ach, Google Plus. Het nieuwste glimmende speeltje van Google. Alhoewel de glans ondertussen wel redelijk verdwenen is. En ze proberen als een idioot de glans terug te brengen door te poetsen met Google Plus bedrijvenpagina’s. En natuurlijk zullen er genoeg bedrijven zijn die zo’n pagina aanmaken. De marketeers voorop uiteraard. “Denk aan je rankings! Goed voor je rankings!”, je hoort het ze bijna zeggen. Maar als er vervolgens geen ene donder gebeurt op die pagina’s, want is dan de toegevoegde waarde? En dat “er gebeurt niets” gevoel overheerst over heel Google Plus. Daar kan zelfs Britney Spears niets aan veranderen. Sorry, maar het lijkt er op dat we toch nog gelijk krijgen met onze 2011 voorspelling. Google Plus wordt de Titanic van ons tijdperk. Zie jij de ijsberg al?
#3: Thought Leadership. Belangrijker dan een fijne linktekst
Een fijne tongbreker: thought leadership. Een van de trends voor 2012. Die gemene Google die we bij punt 1 bespraken, is heel goed in het herkennen dat er veel over een bepaald merk wordt gesproken. En niet alleen over een bepaalde merknaam, maar ook alle woorden daar omheen. Op dit moment werkt dat al in je voordeel in zoekresultaten en dat zal alleen nog maar meer worden in 2012. Sterker nog, thought leadership gaat belangrijker worden dan een fijne linktekst! Daarnaast kunnen we weer gaan nadenken over het toevoegen van domeinextensies aan onze bedrijfsnaam. Heerlijk toch als er over je merk wordt gesproken in een tekst en de .nl staat er al achter? Dan snapt Google ook gelijk waar hij moet zijn, zelfs zonder echte link. En je internationale strategie? Werkt ook prima. In bijvoorbeeld Duitsland wordt over je gesproken met een .de in de tekst. Wat wil je nog meer!
#4: Flash haalt het einde van 2012 niet
Is dat een SEO trend? Misschien niet, maar wat zou het fijn zijn als het internet verlost zou worden van Flash. Daarnaast zou een SEO document dan nooit meer iets hoeven te vertellen over de nadelen van Flash. Er zijn nog genoeg flash-y sites op internet met alle nadelen die daar aan kleven. Je zult ze maar de kost moeten geven. Nee, geef ons dan maar gewoon HTML5. Als zelfs Android een van zijn weinige paradepaardjes weg doet, dan moet er toch wel echt iets aan de hand zijn. Hoera voor SEO & HTML5!
#5: Clickarmies FTW
2012 wordt het jaar dat Matt Cutts, of iemand anders van Google, gaat toegeven dat clicktrough rate in de organische resultaten een rankingfactor wordt. Waarschijnlijk is dat nu ook al zo, maar dan gaan ze het ook echt toegeven. En Google heeft zoveel geloof in zichzelf dat ze denken dat ze fraude kunnen ontdekken. De SEO wereld zal uiteraard de mazen in de wet weten te vinden en zo komen we uit bij de o-zo-handige clickarmies. Rankings, voor zover die nog bestaan, boosten door een groepje mensen wat extra vaak op jouw resultaat laten clicken. Heerlijk toch? Er zal weer een heel nieuw business model ontstaan. Tot het moment dat Google ergens halverwege 2012 de SEO Quality Score introduceert. Dat zal een mix zijn van CTR in combinatie met tijd op de website.
#6: Het Facebook comments mes snijdt aan 3 kanten
Ja, ook wij kunnen 2012 niet beginnen zonder een Facebook trend. En na het opbiechten van Google dat ze toch Facebook comments indexeren, is er geen reden meer om deze niet te gaan gebruiken. Ze zijn potverdikke goed voor 3 dingen: je SEO, je social en je vervelende comment spam. Want die heb je dan niet meer! Ja mensen, dat Facebook is zo gek nog niet.
#7: Panda, we love you
Wist je dat bijna iedereen gek is op beren? Als het nou je huis, tuin en keuken Grizzly beer is of een Panda. In het voorjaar van 2012 komt de Panda voor Google opnieuw uit zijn winterslaap om een schoonmaak te houden. Noem het een voorjaarsschoonmaak. De beer is los! In de eerste twee updates roken we al een heerlijke frisse lucht door de opgeschoonde index, zonder die irritante dunne affiliate sites die zonder enige vorm van toegevoegde waarde een ilegaal plekje hadden ingenomen in de zoekresultaten. En geef maar toe, ook jij hebt toen een vreugde dansje gedaan. Jij zag ze ook als een vervelende teek in de vacht van de beer. In het voorjaar van 2012 doet Google daar nog een schepje bovenop en is relevantie iets wat niet meer te faken is. Dus (thin) affiliates en ander internet gespuis zonder toegevoegde waarde, maak je borst maar vast nat!
#8: Big Brands Beware
Als groot merk kwam je nog wel eens met wat meer weg dan een gemiddelde website. Liep je over het dunne lijntje tussen white en blackhat SEO, dan kneep Google wel eens een oogje toe. En werd je wel aangepakt, dan werkte een enorme slijmmail prima om je rankings terug te krijgen. Maar die vlieger gaat in 2012 niet meer op. Zegt je de naam JC Penney nog iets? In 2012 zullen er nog 6 merken van die omvang gestraft worden door Google. In 2012 wordt kwaliteit belangrijker dan de grootte van het merk. Want wij mannen wisten dat toch al lang: size doesn’t matter! Dus Big Brands, Beware.
#9: Local? Pffff.
Heb je stiekem het SEO trends lijstje van 2011 bekeken? Zag je Local staan als trend? Wat een hoax! We hadden beter moeten weten. Nederland is namelijk local. Meer local dan Nederland krijg je het niet. Zelfs als je in Groningen woont en je ziet je droomauto in Maastricht staat, dan rijd je daar heen. Dan kan hier gewoon. Dus waarom zouden wij zo’n behoefte hebben aan local. Nee, in 2012 zal duidelijk worden dat Nederland local genoeg is. Daar hebben we geen aparte resultaten in zoekmachines voor nodig. En daar steek je als marketeer geen extra energie in.
#10: SEO wordt BO
SEO, Search Engine Optimization. Dat is zooo 2011. In 2012 spreken we over B.O. oftewel Brand Optimization. Of misschien nog wel beter gezegd: het wordt result driven branding. En lees nou niet alleen het woord “branding”, want is veel meer dan alleen je merknaam. Alle woorden die belangrijk zijn rondom je brand worden hier in mee genomen. Denk je bijvoorbeeld aan vliegticket Barcelona, dan zal je door B.O. automatisch denken aan Transavia.com. Of als het woord sim-only valt, denk je gelijk aan Telfort. En dat heeft dan weer te maken met Thought Leadership en misschien stiekem ook wel een vleugje PR. Een heerlijke mix van het nieuwe SEO. Of eigenlijk BO.
Mis jij nog iets? We kunnen het ons haast niet eens voorstellen! Maar ok, stel dat we iets over het hoofd hebben gezien, laat jouw favoriet achter in de comments.
Mooi lijstje! Complimenten Siegfried en Wouter!
Wat betreft nummer 2 (Het failliet van Google+) ben ik het er niet mee eens, ik denk dat ze namelijk nummer 1 (evilness) gaan inzetten om Google+ gewoon door onze strot te rammen. Dat gaat misschien in kleine hapjes, maar uiteindelijk na 2 of 3 jaar zullen we als een vetgemartelde foie gras allemaal aan de Google+ zijn.
Ik vind het niet echt tien SEO verwachtingen, bij het grootste gedeelte van de punten ligt de nadruk op social. Natuurlijk zijn deze twee, social en SEO, steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Neemt niet weg dat er genoeg concrete, op SEO gerichte ontwikkelingen zullen zijn. Zo mis ik voornamelijk de doorbraak van snippets in al haar vormen. In vergelijking met buitenlandse markten loopt Nederland nogal wat achter.
Daarnaast zien jullie de indexering van Facebook comments vanuit een concreet perspectief. Wat er eigenlijk is gebeurd, daar gaan jullie aan voorbij. Dat is namelijk het feit dat Google nu prima om kan gaan met JavaScript en dan voornamelijk comment systemen die via AJAX ingeladen worden.
Verder is het weer een leuk lijstje, waarbij ik benieuwd ben welke punten daadwerkelijk uit gaan komen.
Bij #6 vind ik het wel ‘spannend’ om je comments bij Facebook achter te laten. Dan ligt het eigendom bij Facebook, en wellicht gaan ze in de toekomst daar dingen mee doen waar je niet heel blij mee bent.
Over #2 ben ik inderdaad ook van mening dat Google+ zal blijven bestaan en steeds belangrijker zal worden. Google zal met slimme trucjes komen om te zorgen dat bedrijven Google+ steeds meer nodig gaan hebben.
Daarnaast denk ik ook dat juist local (#9) wel erg belangrijk is en zal blijven. Kleine plaatselijke dienstverleners hebben veel meer aan lokale bezoekers. Als een bedrijf diensten levert in Breda zullen bezoekers uit Groningen niet relevant zijn. Daarbij is ook de concurrentie in Google op “zoekwoord + regio” vaak kleiner en kun je dus sneller hoog scoren in de zoekresultaten.
Ik ken mensen die al clickarmies (#5) inzetten en daar goede resultaten mee behalen wanneer ze het combineren met viral content. Met ENKEL clickarmies is er weinig effect.
Verder zou het mooi zijn als in 2012 bing eens wat meer marktaandeel krijgt, maar die kans is klein.
Ik ben het ook niet eens met nummer 2. Niet zozeer omdat ze het door onze strot gaan rammen, maar meer omdat het zo verdomde goed geïntegreerd is in alle Google diensten en het zo verdomde makkelijk is om met de +1-knop een artikel te delen. Daar kan zelfs Facebook niet helemaal tegenop, want de like-button heeft minder impact op je profiel dan daadwerkelijk delen, in mijn beleving althans. Niet dat ik nou zelf enorm fan ben van Google+, vooralsnog is het oersaai daar, zelfs als je honderden mensen gecirkeld hebt.
Verder eens met JW Bobbink en @andrescholten.
Leuk artikel. Ben benieuwd wat er van terecht gaat komen.
@André; ik deel je mening en heb daarom FB comments voorlopig nog niet ingebouwd. Het is misschien anno 2011/2012 niet meer zo heel makkelijk om participatie op je eigen sites te krijgen wanneer zoveel laagdrempelige alternatieven (zoals fb comments, discus etc) voorhanden zijn; maar je bent als webmaster steeds minder eigenaar van je eigen unieke content. Zelfde geldt voor een eigen forum; ook hier is FB eigenlijk veel makkelijker; maar een eenmaal goed lopend forum is toch wel goud waard.
Dank voor de reacties en toevoegingen!
Wat betreft Google Plus: het blijft natuurlijk koffiedik kijken. Het enige wat je wel merkt is dat er weinig tot niets gebeurt op het netwerk. Het is saai, een gemiddelde Nederlandse internetter heeft waarschijnlijk al genoeg van Google Plus en is niet van plan opnieuw zijn koffers te pakken, nadat hij ze net heeft uitgepakt van de Hyves -> Facebook reis. Ik zie ook ongeveer alle marketeers op de Google Plus bedrijvenpagina’s springen, maar waarom? Alleen maar omdat het kan? Snel aanmaken want dan hebben we hem maar? Zolang er geen groot publiek achter de Plus buttons staat en het gebruik er van, gebeurt er te weinig op het netwerk om een succes te worden. En dat staat wat mij betreft helemaal los van Facebook.
Wat betreft de Rich Snippets. Goede toevoeging, als Google dit jaar ook Snippets toelaat bij de retailers. De case rond Independer is mooi en veel belovend. Ik zou dit graag zien bij een webshop. Als dat gaat gebeuren, dan vind ik het inderdaad ook een trend 2012.
Artikel met een negatieve ondertoon naar mijn mening. Jullie eerste twee argumenten bevatten al twee aannames die jullie niet onderbouwen met bronnen en/of data. Daarnaast biedt Google juist meer transparantie (en dus openheid) op het gebied van prioriteiten van content. Neem bijvoorbeeld de Freshnesh update, waar jullie niks over schrijven.
Excuses bij voorgaande reactie: jullie verwijzen wel naar externe bronnen, gebruiken echter geen data. Bijvoorbeeld: “Want laten we eerlijk zijn, waarom houden ze steeds meer informatie geheim voor ons?” Jullie benoemen één voorbeeld, maar voor de rest wordt Google steeds transparanter op SEO vlak.
Ik denk dat Google Plus goed terug gaat komen. Inderdaad het is op dit moment saai. Maar ondertussen kun je wel al je foto’s in de cloud zetten die je ook vanuit picassa kan bekijken. en het leuke is, het kost je geen opslag als je het via Google plus erop zet. En zo komen er straks nog meer dingen, waardoor je alles vanuit de cloud van Google gaat gebruiken.
Google saai? Of een platform interessant is heeft mijn inziens deels te maken met de zgn. kritieke massa, maar ook met de mensen die jezelf kiest te gaan. Als je Google saai vindt, kan dat te maken hebben met de mensen die je niet volgt.
Google saai? Of een platform interessant is heeft mijn inziens deels te maken met de zgn. kritieke massa, maar ook met de mensen die jezelf kiest te gaan. Als je Google saai vindt, kan dat te maken hebben met de mensen die je niet volgt.
Geen nofollow op de spam ‘vliegticket barcelona’ link?
@Bart: ik denk dat je het stuk nog een keertje moet lezen. Het was vooral bedoeld met een knipoog en een scherp randje. Niet alles is zo hard als het er staat.
Wat betreft je andere opmerkingen: ik geloof niet dat Google steeds transparanter wordt. En zeker niet op het gebied van SEO. Als je zoekwoord data niet meer doorgeeft, toch wel een van de pijlers onder SEO, dan ben je zeker niet bezig transparant te zijn. En de snippets in de Webmaster Tools zijn niet genoeg om echt op te kunnen bouwen. Waarschijnlijk gebruik je zelf ook veel externe tools om de juiste inzichten te krijgen.
En ja, Google Plus is saai. Wat we daar mee bedoelen is dat er niets gebeurd. Misschien gaat dat nog komen, wie weet, maar dat geloven wij niet. Je mist inderdaad een soort kritieke massa om het interessant te maken. En niets wijst erop dat dat gaat gebeuren in de nabije toekomst.
@Siegfried: OK – dat heb ik dan anders geïnterpreteerd.
Dat ben ik met je eens en ik vind het ook jammer dat Google deze zoekopdrachten niet meer toont (voor een fractie v/d zoekopdrachten). Toch blijf ik bij m’n standpunt: Google publiceert steeds meer updates omtrent SEO en veranderingen van de kwaliteitsrichtlijnen.
En jullie *vinden* Google+ saai. Bedoelen jullie dat er niks gebeurt vanuit de ontwikkelaar Google of dat gebruikers niks delen? Google heeft sinds de lancering van het platform tientallen updates doorgevoerd en nieuwe features geïntroduceerd. En wat betreft de activiteit van gebruikers? Ik weet niet welke interesses jullie hebben, maar op het gebied van online marketing, search, social, muziek kom ik voor mij interessante content tegen.
Ach ja. Wat mij betreft slaat Google de juiste weg in. Meer relevantie… dus een hogere positie. Websites die misschien geen goed online marketing beleid hebben maar geweldige content werden weg gedrukt door niets zeggende affiliate troep!
Wat het niet tonen van de organische zoekwoorden in Analytics betreft. Het is jammer maar het geeft weer een uitdaging voor ons!
Google geeft nu juist via het WMT steeds véé’l meer informatie voor SEO-ers die kunnen lezen 🙂
@Rob, de data die je in de Webmaster Tools kunt vinden is behoorlijk gesampeld, en daarmee niet altijd even betrouwbaar. Het kan je inderdaad op mooie nieuwe kansen brengen maar niets is beter dan de daadwerkelijke click data uit je analyticspakket.
@sjongsma: die knipoog met dat scherpe randje is volledig misplaatst. Het is alleen Google bashing. Om het een artikel met een scherp randje te noemen is dan ook niet overtuigend. Dan had het er meer balans moeten zijn.
Het effect op mij is nu dat ik de waarde van je lijstje meteen devalueer tot één met een wel erg persoonlijke overtuiging, in plaats van gebaseerd op feiten en trends. Mogelijk dat die wel ten grondslag liggen aan je artikel, maar dat komt voor mij op deze manier totaal niet uit de verf.
Mooi artikel! Leuke discussie ook rond Google+. heb zelf het idee dat heel ‘online marketingland’ de potentie van Google+ wel ziet en daar ook graag op inspringt, maar dat de consument achterblijft. En zonder dat laatste zal het nooit een succes worden. Maar goed, zoals Siegfried zegt: het blijft koffiedik kijken.
Afgelopen jaar in ieder geval veel bezig geweest met social en seo, maar kon de ultieme mix nog niet helemaal vinden. Ik denk dat deze in 2012 echt samen gaan komen binnen onze online strategie.
love your blog.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!