Sinterklaas online goed voor 146 miljoen euro

5 december 2011, 10:45

Ook dit jaar zorgt Sinterklaas voor een extra boost in de omzet (+36%) bij online webwinkels. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Research (n=1.500 webwinkels). In de periode van 1 november tot en met 5 december verwachten de Nederlandse webwinkels een omzet van € 110 miljoen per week. In de periode voor Sinterklaas was de omzet van de online retailers nog € 81 miljoen per week. De komst van de goedheiligman brengt daarmee, ondanks de daling in het consumentenvertrouwen, een extra omzet van € 29 miljoen per week in het laatje van de webwinkels. In totaal is deze sinterklaasperiode € 146 miljoen euro via internet uitgegeven aan sinterklaascadeaus.

Online Sint populair ondanks dalend consumentenvertrouwen

De Nederlandse webwinkels laten ondanks het lage consumentenvertrouwen in de economie (CBS: -32) een positief beeld van online sinterklaasbestedingen zien. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Het is opvallend dat in barre economische tijden de Sint zo nadrukkelijk zijn weg naar webwinkels heeft gevonden. Webwinkels hebben er in de afgelopen weken alles aan gedaan om de Sint juist online te verleiden. Zij deden dat onder meer door geen bezorgkosten te rekenen en door cadeautjes voor 22.00 uur besteld, de volgende dag al via de schoorsteen af te leveren. Dit heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de extra online consumentenbestedingen”, aldus Jongen. In deze blog geeft Mark Kruisman enkele tips voor de Sint en kerst; Elles Leijzer blogde dit weekend 5 tips voor het optimaliseren van je webwinkel voor de feestdagen.

Populaire cadeaus

Traditiegetrouw zijn online aankopen binnen de segmenten speelgoed en consumentenelektronica het populairste. Zo deden Battlefield 3 & Modern Warfare 3 het dit jaar erg goed door de schoorsteen. Ook de biografie van Steve Jobs, de iPod en de Playstation 3 zijn populair.

And what about Santa?

De verwachting is dat ook de Kerstman de webwinkel weer beter weet te vinden. Jongen: “Ook voor de komende weken verwachten we dat de aankoop van online kerstcadeaus naar nieuwe records zullen gaan. Afhankelijk van het weer worden groeipercentages verwacht van tussen de 25% en 35%”. Jongen verwacht dat webwinkels opnieuw zullen focussen op de belangrijkste voordelen van online verkopen: 24 uur per dag beschikbaar vanuit je luie stoel, snelle levering van producten en de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Geen bezorgdkosten

Ook wordt verwacht dat bezorgkosten opnieuw zullen worden ingezet als instrument om nieuwe kopers over de streep te trekken. “De voordelen van online winkelen komen extra naar voren tijdens de drukke decembermaand. Het gemak van winkelen vanuit huis in combinatie met het bredere online aanbod maakt de keuze voor online shoppen erg aantrekkelijk”, aldus Jongen. De verwachting is dat de Kerstman en Sinterklaas samen gaan zorgen dat de online omzet voor heel 2011 uitkomt boven de € 9 miljard, een stijging van 10% ten opzichte van 2010.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Tim

    Haha…. geweldig blog en artikel


    8 december 2011 om 14:40
    Laurens Ultee

    Wij hebben ook veel geprofiteerd van sinterklaas. Zeker de hoofdkussens en kussenslopen waren populair op onze site bedsupply.eu. We hebben natuurlijk ook veel andere producten beddengoed verkocht.


    14 december 2011 om 11:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!