LeWeb ’11: Social, Mobile & Local. Path en Flipboard leggen uit
Vandaag begon LeWeb 2011. LeWeb is één van Europa’s grootste internetcongressen en wordt jaarlijks in December in Parijs georganiseerd. Het theme is dit jaar SoLoMo, wat staat voor Social, Local and Mobile. Het programma staat vol met interviews door Loic LeMeur, oprichter van LeWeb, en MG Siegler, ex-blogger bij TechCrunch. Ik was initieel skeptisch over alle interviews en het gebrek aan keynotes, maar tot nu toe maakt het deze versie van LeWeb juist heel speciaal. De gesprekken met de entrepreneurs zijn goed en de antwoorden inzichtvol. Er wordt meer gesproken over de gedachte achter het product dan het product zelf. Path en Flipboard waren vanochtend als een van de eersten aan de beurt.
Path
Dave Morin, CEO en Co-founder van Path, sprak vandaag op LeWeb over zijn bedrijf en de recentelijke relaunch. Path biedt de mogelijkheid om je leven met een zeer beperkte groep te delen. Het draait bij Path om je echte en goede vrienden en niet, in tegenstelling tot bij Facebook, om iedereen die je kent. Een opvallend element van Path is de limiet van 50 vrienden en juist die limiet zorgt ervoor dat Path speciaal is.
In tegenstelling tot de Lean Startup gedachte heeft Path er ruim driekwart jaar over gedaan om haar nieuwe versie te releasen. Dave Morin vindt dat ondanks dat je zo snel mogelijk moet releasen met je eerste versie en zo waardevolle feedback binnenkrijgt, je tweede versie moet rocken. Bij de eerste versie is een snelle release belangrijk om je visie en aannames te testen, maar bij je tweede release moet je je echt bewijzen, vertelde Dave Morin.
Iteratief ontwikkelen op mobiel is verschrikkelijk moeilijk. Een nieuwe versie doet er dagen tot 2 weken over om overal in de stores aanwezig te zijn, waarna mensen individueel moeten upgraden. De snelle iteraties die we kennen van het web, waarbij bedrijven soms meerdere keren per dag nieuwe versies releasen, zijn daardoor niet mogelijk op mobiel. Het was voor Path zaak om niet toe te geven aan de drang voor een snelle release van de nieuwe versie. Het mooie van deze uitspraak is dat het snelle itereren zo in het bloed zit van de huidige generatie entrepreneurs, dat de uitspraken haaks staan op het traditionele denken, waarin mensen bang worden en juist later releasen. Die bedrijven gaan door op aannames die het bedrijf voor zichzelf maakt en zonder te lanceren geen enkele kans heeft om deze aannames te valideren.
Het belangrijkste nieuws van Flipboard was natuurlijk de release van de nieuwe iPhone app. De app is zo mogelijk nog mooier dan de iPad app en heeft een paar interessante designbeslissingen aan boord. De belangrijkste daarin is de keuze voor vertikaal en niet horizontaal scrollen zoals op de iPad. De reden is vrij simpel, horizontaal swipen is lastig als de iPhone vastgehouden wordt met één hand en de kans bestaat dat de iPhone valt. Vertikaal scrollen gaat veel beter met één hand.
Een mooie toevoeging aan de nieuwe Flipboard aplicatie is dat comments, likes, favorites geagregeerd worden vanaf de verschillende ondersteunde netwerken. Een like op instagram, retweet op Twitter en comment op Facebook komen allemaal samen onder het artikel in Flipboard. De andere kant op wordt een like op een artikel ook teruggestuurd naar Facebook.
Met zijn achtergrond als VP Technologie bij Netscape vertelde Mike McCue, Founder en CEO van Path, over experimenten met Social Browsers bij Netsacape die hun tijd ver vooruit waren. Flipboard moet deze visie alsnog tot uiting gaan brengen. Door input van de verschillende sociale netwerken ‘browse’ je door alle data, van artikelen tot tweets en foto’s om zo één mashup te creeeren van iemands sociale leven en interesses.
Voor wie LeWeb live wil volgen, de hele conference wordt live gestreamed.
Dank je Timan, you lucky bastard!
Dat horizontaal swipen in een newsreader en #fail is bewijst Currents van Google. Na uurtje lezen is je duim het beu.
Wat ik dan zo bijzonder vind is dat wanneer ik dan via mijn iPhone naar de website van Le Web ga ik geen mobiele versie krijg. SOLOMO mijn ……. Is toch bijzonder… Nieuw medium oude marketing was het toch? Practice what you preach!!