“Opkomende economieën streven Westen voorbij met social media”
Hoewel de algemene toegang tot internet bij de opkomende landen nog fors achterloopt bij de ontwikkelde landen, hebben sociale media in de opkomende economieën een hoge vlucht genomen. Dat blijkt uit het International Business Report van Grant Thornton (n=11.000). De top 5 van landen die intensief gebruik maken van social media voor zakelijke doeleinden bestaat uit Mexico (80%), Turkije (73,1%), Thailand (68%), India (64%) en Nederland (56%). Het verschil in zakelijk gebruik tussen de nummer 1 en Nederland. Ter vergelijking: landen als Duitsland (25%), België (26%) en Frankrijk (22%) bungelen ergens onderaan in de lijst van 39 landen.
Impact van actieve houding
Tekenend is dat driekwart van de ondernemers in Latijns-Amerika zich voorneemt social media vaker te gaan gebruiken in de toekomst, terwijl bij de EU tweederde van de ondernemers dit van plan is. Frank Ponsioen, bestuurslid bij Grant Thornton: “De opkomende landen lijken de nieuwe vormen van zakendoen en communicatie veel meer te omarmen dan de gevestigde. Ze hebben een aanzienlijk groter geloof in de impact die een actieve social media-rol heeft op de relatie met klanten, consumenten en uiteindelijk hun business.
TNS NIPO gaf in een onderzoek van oktober vorig jaar al aan dat die landen waar de beschikbaarheid van internet snel groeit de sociale netwerken intensief gebruikt worden. Van de Chinezen die online zijn, is 88% blogger of forumdeelnemer, in Nederland is dat 29%, aldus TNS NIPO. Voor burgers in een aantal van deze landen zal het ongetwijfeld ook met een gevoel van vrijheid van communicatie te maken hebben. Social media zijn voor velen van hen dé eerste kennismaking met internet, terwijl wij al bijna 20 jaar vertrouwd zijn met het fenomeen.”
Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook gebeuren met devices. Smartphones zijn voor Chinezen vaak het eerste apparaat waarmee zij in aanraking komen met het internet, terwijl wij al zeer lang met onze desktops en daarna laptops op internet surfen. GT trekt de parallel met gezonde economische groei “Er heerst een tegenstelling tussen Westerse en opkomende landen als het gaat om de houding tegenover nieuwe manieren van denken en werken. En dan moet het echte wijdverbreide internetgebruik bij de grote bevolkingen van de opkomende landen nog op gang komen.”
‘Doing TV on social’
Opvallend is dat communiceren met klanten niet het hoofddoel is voor de meeste bedrijven. Die moet het doen met de tweede plek (51%). Van zij die sociale media inzetten, doen ze meesten dit voor advertising (53%). Communiceren met de eigen medewerkers en toeleveranciers wordt door minder dan een derde van de bedrijven gedaan.
Vooral Aziatische landen (ASEAN: 75%, APAC: %) en landen uit Latijns-Amerika (78%) zijn van plan om meest te investeren in sociale media.