Zeven op de tien bedrijven zet social media in
Wereldwijd is meer dan 70% van de bedrijven actief op sociale media, dat blijkt uit onderzoek van KPMG (n=1850). Het onderzoek bevestigt de bevindingen van Grant Thornton: bedrijven uit opkomende economieën als die van China, Brazilië en India maken 20 tot 30 procentpunten vaker gebruik van sociale media in vergelijking met hun concurrenten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Australië of Canada.
Voor koploper China geldt dat bijna 83 procent van de bedrijven sociale media inzetten. KPMG wijdt de hoge adoptie in opkomende economiën mede aan het gebrek aan kwalitatieve alternatieve systemen: “For their part, emerging markets seem to be quickly finding that social networks offer yet another opportunity to leapfrog the competition in the developed markets. In some cases, inefficient, unreliable or monitored email systems are foresaken in preference of the faster and more consistent social network channels. In others, a lack of alternatives may be driving businesses to adopt social networks within the enterprise.”
Retailsector meest actief
Met name de retailsector is actief op sociale media (76,1%). De financiële en zakelijke sector (74%) en de cultuur/vrijetijdsbesteding (72,1%) zijn eveneens goed vertegenwoordigd.
“On the one hand, social networks tend to be consumer-focused and therefore provide a cost- effecitve marketing channel. But they also enable retailers and wholesalers to capture a rich source of customer information to better direct their product development and planning”, aldus het rapport van KPMG.
Doelen
Sociale media worden veelal ingezet om de relatie met de klant te verbeteren (84,8%), maar ook vanwege productiviteit (81,9%) en het vergroten van de aanwezige kennis (88,8%). Het identificeren van nieuwe kansen (60,3%) en het monitoren van de online conversaties over je merk (43,1%) worden gezien als belangrijkste kritische succesfactoren van de inzet van sociale media. Waar vele onderzoeken duiden dat het meten van de resultaten of ROI de grootste uitdaging is, benoemt slechts 15% van de bedrijven dit tot belangrijkste succesfactor.
Het rapport
Bovenstaande grafieken zijn slechts een paar uitkomsten uit dit mooie onderzoek. Bekijk dan ook vooral het hele rapport hieronder.
Forrester komt vandaag met het rapport “Global Social Media Adoption In 2011” waarin het vergelijkbare conclusies trekt. Forrester vult aan dat emerging markets vaker content creators zijn, terwijl we in het westen meer content consumeren.
“We see critical differences in how people in different countries are using social media. What it means: Brands trying to leverage their social programs globally should beware: a cookie cutter approach won’t work; strong localization of those programs is necessary. Highlights from the Forrester data:
· Emerging markets are in love with social media. At least 93% of online consumers in emerging markets like India, China, Mexico and Brazil are using social media. More importantly, they are active creators of content: more than three-quarters of respondents in metropolitan China and India are producing and publishing social content – compared with just 24% in the US.
· Social media users in the West prefer to consume rather than create. North American and European consumers have a much more passive attitude toward social media – more than 70% of them are what we call “spectators.” And while two-thirds of consumers in emerging markets update their status at least weekly, only one-third of Americans and one-quarter of Europeans do so.
· There’s no single picture of a European social media user. About half of online consumers in the EU-7 visit social networking sites at least monthly, but the average varies widely from country to country. Italians and Swedes are twice as likely as Germans to use social networking sites like Facebook on a regular basis. And when it comes to creating social content, Italians lead the way with an adoption rate nearly double that of consumers in France, Germany, the UK and the Netherlands.”