5 tips voor conversieoptimalisatie
Het is mooi als uw website goed bezocht wordt door SEO en/ of SEA inspanningen, maar als het aantal conversies achterblijft is dit zonde van uw uitgaven. Onlangs werd nog bekend dat de helft van de Nederlandse adverteerders niet aan conversie optimalisatie doet. In dit artikel vindt u 5 tips waarmee u het aantal behaalde conversies kunt optimaliseren.
1. Geef een beloning voor een conversie
Wanneer bezoekers een gratis extraatje krijgen, zal de bezoeker eerder geneigd zijn een aanschaf of inschrijving te doen. Hiervoor zijn eindeloos veel mogelijkheden te bedenken, zoals een kortingsbon voor de volgende bestelling of een gratis proefverpakking. Er is voor iedere website wel een passende beloning te bedenken.
2. Maak interactie met de bezoekers mogelijk
Een interactieve website maakt het mogelijk om achter problemen te komen waar bezoekers op stuiten. Vervolgens kunt u hier uw voordeel uit halen door deze problemen te verhelpen en zo de bezoekers tevreden te houden, waardoor zij sneller en vaker terug zullen komen. Enkele voorbeelden om een website interactiever te maken:
– “Bel mij terug” mogelijkheid integreren
– Meerdere contactmogelijkheden aanbieden (telefoon, e-mail, contactformulieren enz.)
– Social media buttons integreren
3. Voer A/B testen uit met Google AdWords
Er zijn verschillende onderdelen waarmee u kunt experimenteren om te ontdekken hoe u de meeste conversies kunt boeken. De twee belangrijkste manieren zijn:
Meerdere landingspagina’s testen
Per product en/of dienst kan het zeer verschillend wat voor pagina goed werkt, daarom is het zeer belangrijk hier achter te komen. U kunt bijvoorbeeld pagina’s testen met veel of juist weinig tekst, veel of juist weinig plaatjes enz.
Meerdere advertentievarianten testen
Door meerdere varianten van een advertentie te maken, kunt u testen welke variant het beste werkt voor uw product of dienst.
4. Maak het de bezoeker makkelijk
Door er voor te zorgen dat bezoekers snel kunnen vinden wat zij zoeken en een bestelling of inschrijving gemakkelijk kunnen plaatsen, kunt u het aantal conversies flink verbeteren.
Wanneer men de bestelpagina niet gemakkelijk kan vinden, zal de bezoeker snel afhaken omdat het te veel moeite kost. Daarnaast is het ook belangrijk dat de bijbehorende voorwaarden gemakkelijk te vinden zijn. Kortom: onduidelijkheden zijn niet bevorderend voor conversies.
Met Google Analytics kunt u meten waar bezoekers naar zoeken op uw website. Zo kunt u er achter komen of er bepaalde producten, diensten en/of pagina’s zijn die door veel mensen moeilijk gevonden worden.
?
5. Gebruik social media actief
Social media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter bieden vele mogelijkheden om de branding van uw bedrijf te ondersteunen en het is daarom belangrijk dat uw bedrijf op deze platformen een actief account heeft. Ruim tien miljoen Nederlanders hebben een profiel op een sociaal netwerk, wat betekent dat een groot deel van uw doelgroep via deze platformen te bereiken is.
Deze vijf tips geven u een goed opstapje naar het optimaliseren van zowel uw website als uw advertentiecampagnes om het aantal conversies te verhogen.
Deze blogpost is geschreven door Elisa Bes van Expand Online.
Ik vind de laatste niet helemaal in het rijtje thuis horen. Ik zou juist meer on-page optimalisatie doen. Dat doen de overige 4 ook. Laat die website eerst maar eens goed converteren voordat allemaal extra bezoek wordt ingekocht.
Wat ik zelf een goede tip vind voor veel ondernemers om heel snel inzicht te krijgen (zonder statistieken):
1. Pak de pagina’s waarvan je als bedrijf vindt dat die het belangrijkste zijn.
2. Typeer voor elke pagina een taak
3. Vraag je buurman als je die pagina laat zien wat hij denkt dat hij op deze pagina moet doen
4. Herhaal stap 3 enkele keren
5. Je zult hiermee snel inzicht krijgen of de pagina zoals hij nu is wel simpel genoeg is om die taak te voltooien
Wat ik zelf een goede tip vind voor veel ondernemers om heel snel inzicht te krijgen (MET statistieken):
1. Pak de 10 meest bezochte pagina’s van je website vanuit je statistieken
2. Typeer voor elke pagina een taak
3. Typeer voor elke pagina wat jij vindt dat de volgende pagina/stap moet zijn voor een bezoeker
3. Bekijk de exitpagina’s in de statistieken van deze pagina’s.
4. Herhaal stap 3 enkele keren
5. Is in de top 3 een andere pagina aanwezig dan die jij verwacht had? Dan heb je een mooi optimalisatietraject voor de boeg. Ligt er een beetje aan wat je gevonden hebt welke vervolgstappen je nu dient te nemen.
Belangrijkste wat ik als tip heb is dat je vanuit een doel blijft denken. Wat wil je bereiken met je website/pagina? Alleen dan kun je zeggen of de huidige situatie succesvol is daarin of niet. Anders wordt het giswerk.
Ow nog een bonustip. Hoe kleiner de verandering in de test, hoe meer uitsluitsel je kunt geven of dat de storende factor was in het conversiepercentage. Hoe meer factoren je ineens veranderd hoe moeilijk je kunt zeggen waarom het nu verbeterd is. Het is leuk dat het dan uiteindelijk verbeterd is, maar het belangrijkste is dat je het waarom weet zodat je die nieuwe kennis vaker in kunt zetten in je website.
Hallo Elisa,
Leuk artikel en ook zeker een broodnodig thema. Volgens mij is het een understeadment dat 50% niet aan conversie optimalisatie doet. Dit percentage ligt (inclusief MKB) volgens mij een stuk hoger!
Ik heb nog een paar aanvullende tips:
– spreek je bezoeker aan! lijkt simpel gebeurt veel te weinig. Of het nu een website of webshop betreft… zodra je inspeelt op de dillema’s van je bezoeker en hem daarop aanspreekt (op een vriendelijke manier) heb je het conversie ijs al gebroken!
– Ook een zeer belangrijke… zeker voor MKB sites / shops… maak jezelf uniek en laat dit online merken! Als de header het verhaal al doet en tegelijkertijd de bezoeker weet te ’triggeren’ dan ook weer is het conversie ijs gebroken.
– Nog een leuke: creer een laagdrempelig aanbod en trek bezoekers daarmee over de streep. Voor shops kan dit een product zijn waar je geen marge op maakt, maar puur inzet als conversie builder.
Hartelijke groet,
Marco Bouman