ScienceSunday: Facebook vrienden beïnvloeden je smaak niet

8 januari 2012, 11:01

Kiezen mensen binnen een sociaal netwerk bewust voor vrienden die p jou lijken? Of gaan mensen binnen een sociaal netwerk meer gelijkenissen vertonen naarmate ze langer samen in een netwerk zitten? Harvard University heeft eindelijk antwoord op dit sociale vraagstuk. Uiteraard zijn deze bevindingen ook zeer interessant voor marketeers, aangezien het doel van marketing het beïnvloeden van het gedrag van de consument is. In deze blog komen een aantal opvallende bevindingen aan bod. Bijvoorbeeld het feit dat mensen die dezelfde muziek en films delen eerder een vriendschap vertonen dan mensen die dezelfde boeken op Facebook delen.

Facebook onderzoek

Het ontrafelen van het effect van selecteren en beïnvloeden binnen netwerken als Facebook is al lange tijd één van de grootste uitdagingen in de sociale wetenschap. Met dit onderzoek, gepubliceerd in de journal ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’ (PNAS), werden alle activiteiten van een groep studenten op Facebook over een tijdsspan van 4 jaar gemonitord. Hierbij werd gekeken naar de onderlinge relaties op het gebied van muziek, films en boeken.

Geen social proof

Studenten vertonen met name relaties met mensen die dezelfde smaak op het gebied van muziek en films hebben. Dit is in het bijzonder het geval bij de muziekgenres light rock/classic rock en klassiek/jazz. Bij films is dit het geval bij de genres ‘dark satire’ en ordinaire komedies. Het minste bewijs voor sociale selectie wordt gevonden onder studenten die kiezen voor dezelfde popmuziek, ‘hit’ films en schoolboeken. Een belangrijke bevinding was namelijk dat studenten bepaalde bands ‘liken’ om zich af te zetten van de menigte. De reden van ‘liking’ was niet op basis van de specifieke voorkeur voor de band, maar meer om zich apart van andere groepen mensen te positioneren. Facebook wordt dus duidelijk ingezet om een bepaalde status te verwerven.

Mensen willen leven in ‘geïsoleerde kringen’

De overall conclusie van het onderzoek is dat het aannemelijk is dat studenten bevriend raken met elkaar op basis van dezelfde smaak qua muziek en films (selectie). Het is zeer zelden het geval dat vrienden voorkeuren van elkaar overnemen (beïnvloeding). Het delen van informatie heeft in beginsel niet als doel om elkaar te beïnvloeden, maar omdat deze gelijkenis deel uitmaakt van de reden waarom ze vrienden waren geworden. Als we naar de praktijk kijken komt het er dus op neer dat iedereen in zijn eigen ‘kring’ leeft met dezelfde voorkeuren en gelijkenissen en hier ook bewust voor heeft gekozen. Hier komt nog bij dat Facebook een systeem heeft ontwikkeld die de meest relevante content voor jou selecteert. Hier is onder andere rekenschap gehouden met de relevantie van contacten binnen je netwerk (op basis van recente conversaties etc.). Dit bevordert temeer het leven in ‘geïsoleerde kringen’.

Facebook zorgt voor verdieping

Kortom: Facebook komt in feite niet ten goede aan de algemene ontwikkeling van de mens (in de breedte), enkel het verdiepen in thema’s waar een individu al geïnteresseerd in is!

Erik Wiese
Co-founder bij Blauw Gras

Blauw Gras is hét social content bureau van Nederland. Opvallend, herkenbaar & relevant. Als één van de eerste dedicated social content bureaus in Nederland weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Categorie
Tags

2 Reacties

    DannyOosterveer

    Als je aanneemt dat Facebook vrienden elkaar opzoeken omdat je in real-life vrienden bent, is het inderdaad aannemelijk dat je interesses deelt. Omdat interesses al veelal overeenkomen, lijkt mij dat er ook weinig transfers van interesses plaatsvinden. Dit is heel anders dan als je in een nieuwe omgeving terechtkomt, waarbij anderen juist nieuwe/andere interesses hebben. Bv. nieuwe baan, nieuwe vrienden(groep), nieuwe school.


    8 januari 2012 om 15:44
    Online No-No

    blij dat er nu academici zijn die hebben bewezen wat we al wisten… heel fijn.

    gaan ze dat nu ook valideren op twitter?


    9 januari 2012 om 07:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!