Top Names: Marc de Vries “Facebook is geen concurrent van Hyves”
Marc de Vries (@MarcdeVries) is sinds maart 2008 CEO van Hyves, een sociaal netwerk dat zich met 6,5 miljoen bezoekers per maand een grote sociale speler in Nederland mag noemen. Hoewel Facebook de grootste sociale speler ter wereld is en deze Hyves binnen Nederland inmiddels overtroffen heeft, ziet De Vries Facebook al jaren niet meer als een concurrent. In plaats daarvan is hij trots om in het rijtje van grote sociale spelers als Facebook en Google+ genoemd te worden. In Top Names van Fast Moving Targets spreekt De Vries met Erwin Blom over Hyves als een sociaal netwerk, Hyves als een contentnetwerk, de overname van Hyves door Telegraaf Media Groep (TMG) en sociale trends.
Van een sociaal netwerk naar een contentnetwerk
Waar Hyves lange tijd uitsluitend een sociaal netwerk geweest is, besloot zij in 2010 haar horizon te verbreden. Waar Hyves voor de consument nog steeds een vriendennetwerk is, is zij in marketingtermen namelijk ook een zogeheten contentnetwerk geworden. Dat betekent dat Hyves de komende jaren de rol van content –in de vorm van nieuws en entertainment dat in het leven van Hyvers speelt– om die sociale functie heen zal vergroten. Bij de verschuiving naar een contentnetwerk speelt Hyves in op het gedrag van haar gebruikers. Praten Hyvers over voetbal, dan ontwikkelt Hyves ‘Eredivisie Voorspellen’; praten zij over Wie is de Mol, dan ontwikkelt Hyves ‘Wie is de Mol Voorspellen’.
Juist omdat Hyves een lokale speler zonder internationale belangen is kan zij dit beter realiseren dan sociale spelers als Facebook. Hyves kan dit zelfs dermate goed dat zij inmiddels ingezet kan worden als nationaal publieksonderzoeksinstrument. Met gemiddeld 100.000 stemmen op geponeerde stellingen en polls kan namelijk representativiteit voor de Nederlandse bevolking behaald worden.
Overname door TMG
Met de nieuwe strategie gericht op content was Hyves al begonnen vóór de overname door TMG van vorig jaar. Hyves was bijvoorbeeld al marketingpartnerships gestart om zich te verbreden. De connectie met TMG maakte het voor Hyves mogelijk om zich sneller naar een contentnetwerk te ontwikkelen. De Vries: “De overname door TMG heeft een accelererende rol gespeeld voor Hyves zoals die er nu uitziet. De samenwerking met TMG heeft bijvoorbeeld een partnership met Eredivisie Live mogelijk gemaakt waaruit ‘Eredivisie Voorspellen’ is voortgekomen. Met meer connecties zijn er nu eenmaal meer mogelijkheden tot verbindingen. Eigenlijk hebben we nu 3000 collega’s in plaats van 150?.
Trends: games en mobiel
Naast een focus op een contentnetwerk speelt Hyves in op twee grote trends. Allereerst is dat de opkomst van games in de wereld van sociale netwerken. Waar binnen Facebook een handjevol games van Zynga en EA succesvol zijn, heeft Hyves in samenwerking met één partner één portal ontwikkeld dat de integratie van gamen binnen de navigatie van Hyves mogelijk gemaakt heeft. Dit heeft ervoor gezorgd dat er per maand 3,3 miljoen Hyvers gamen, met name heel jonge gebruikers en gebruikers tussen de 40 en de 45. Samen met advertenties en goldmemberships vormt gaming dat de belangrijkste bron van inkomsten voor Hyves.
De tweede noemenswaardige trend is de opkomst van mobiel internet. Hoewel het web op het moment zeker nog groter is, merkt De Vries vooral onder jongeren een sterke groei van mobiel gebruik op: “Per maand loggen 1,7 miljoen gebruikers mobiel in op Hyves, tegenover 4,3 miljoen op het web.” Waar games voor meer blijftijd zorgen, zorgt mobiel juist voor minder en vluchtiger verblijf op het platform. Dat maakt het lastig om er geld mee te verdienen. Maar daar zal komt binnenkort verandering in. De Vries: “De komende weken zal de eerste geïntegreerde sociale media-campagne op mobiele applicaties gaan draaien. Geen platte banners, maar content dat binnen Hyves-vriendengroepen virale potentie heeft, zoals we op het web hebben gedaan met bijvoorbeeld de donorcampagne.”
Interessant artikel, maar Facebook blijft hoe dan ook een concurrent. De grootste groep Hyvers zit op het platform om met elkaar te communiceren of socializen, niet zozeer om de content denk ik. Ik vraag me ook af op welke leeftijdsgroep Hyves zijn pijlen nu richt? Volgens mij zijn de meeste 20+ gebruikers nu toch wel over gestapt op Facebook?
Dat is dus precies wat Hyves zo irritant maakt: Ze blijven ontkennen.
Als ze nou eens gewoon zeggen: “Ja, Facebook is een grote concurrent van ons.” En “Ja, we hebben last van ze”. Dan is al het andere dat ze zeggen ineens ook een stuk betrouwbaarder.
Iedereen weet dat Hyves last heeft van Facebook. Dat is niet erg. We mogen best trots zijn dat wij in Nederland een bedrijf als Hyves hebben en dat die nog steeds bestaan ondanks het internationale geweld. En iedereen die oplet ziet dat Hyves wel gewoon synoniem is aan Facebook en nu worstelt om zichzelf in een complementaire hoek te positioneren. Prima.
Maar dit ontkennen maakt ze zo ongeloofwaardig en knullig. Zonde. Kom op Hyves, we gunnen jullie best een bestaansrecht naast Facebook, maar doe niet steeds alsof wij achterlijk zijn.
Eensch met Remi en Stephan. Ik heb voor mijzelf de keuze al gemaakt om deze maand te stoppen met hyves en het account op te heffen. Daarvoor zijn meerdere redenen:
1. Hyves is te langzaam. De interactie op facebook is vele malen sneller en nodigt ook meer uit om deel te nemen aan mini-conversaties.
2. De content op Hyves interesseert mij helemaal niks. Content volgt uit de gesprekken die ik heb, of mensen / bedrijven die ik volg (zoals op Facebook). De rest pik ik wel op via Twitter of andere nieuwsmedia.
3. De laatste initiatieven (games, hitradio, etc.) interesseren mij als bijna 30-plusser helemaal niks.
Door bovenstaande redenen is Hyves voor mij bijna dood. Een paar www’s van mensen die hun twitter aan hyves gekoppeld hebben is alles wat rest. Voor mij te weinig om op hyves te blijven.
Hyves is en blijft een schitterend Nederlands merkt. De opmerkingen hierboven dat Hyves irritant is omdat ze ontkennen, raakt naar mijn mening kant noch wal. Ze ontkennen allerminst. Kijken naar de markt en herpositioneren. Slim.
Boksen tegen FB in de ring die FB maakt heeft geen zin. Er is volgens mij is er niemand die ontkent dat Hyves last heeft van FB. Maar wat moeten ze dan, dat iedere keer benadrukken? Ze handelen en zoeken naar kansen. Kortom, respect voor die Nederlandse merk.
@Arno Beetje kort door de bocht. Marc zegt in het artikel dat hij Facebook al jaren niet meer als concurrent ziet. Het huidige Hyves is redelijk gelijk aan Facebook. Natuurlijk goed van Hyves dat ze over herpositionering nadenken (iets te laat naar mijn mening), maar ik denk dat ze dit met de insteek als sociaal netwerk moeten doen, niet als content platform met “een stukje” sociaal.
Kijk naar Path bijvoorbeeld, die nemen het ook niet tegen Facebook op maar is wel een social platform waar iedereen laaiend enthousiast over is.
Hoe vaker ze het roepen hoe minder ik ze geloof…
De kop van het artikel dekt de lading van het interview niet echt. In de video zegt Marc wel degelijk last te hebben van Facebook, maar dat het niet als een verrassing komt. Hyves zag drie jaar geleden al aankomen dat Facebook groter zou worden. We denken dat we ons nu duidelijk onderscheiden – onder meer met lokale content – en gaan de concurrentie niet aan. Dat is wel een verschil. Als je de hele video bekijkt, zul je zien dat Marc open en oprecht is, Hyves verbergt niets en heeft ook niets te verbergen. Ja, het is een lastige markt – een markt die ook heel jong is en nog lang niet uitgekristalliseerd – maar we denken dat we de juiste weg zijn ingeslagen.
@rebecca Hyves is en blijft een heel mooi platform en product van Nederlandse bodem. Op het gebied van nieuws en content liggen inderdaad hele mooie kansen, zeker als je het zo lokaal kunt krijgen dat je meer in het actuele prive-leven van mensen en hun netwerken kunt komen. Zo snel en actueel als Twitter zul je waarschijnlijk nooit worden (ook facebook niet), maar kwalitatief nieuws uit de regio brengen, gestart en gevoed door het netwerk van een bepaald persoon is zeker een gebied waar kansen liggen.
Lokale nieuwsites varen nog altijd wel bij de levering van nieuwe, relevante content voor de burger en haar netwerk. Door als een spil in dat netwerk te zitten is er ruimte voor Hyves als content platform.
Als we het echter nu heel puur bekijken, schakelen steeds meer mensen (in mijn netwerk) om van Hyves naar Facebook, omdat alle “vrienden” dat doen. Het sociale speelveld verplaatst zich. Een nieuwe strategie door Hyves is dan heel mooi, maar als iedereen om die ene reden Hyves lijkt te verlaten, dan weet ik niet of de nieuwe strategie zijn vruchten (al) afwerpt (anders dan dat het aantal pageviews per bezoeker wellicht stijgt).
Neemt overigens niet weg dat Hyves een player van formaat is en blijft.
Uitstekend artikel. Ook goed Interview door Fast moving targets. Hyves gaf een tijd geleden al aan dat Facebook geen concurrent is en inderdaad wordt ook in mijn omgeving Hyves minder gebruikt. Zoals Dennis zegt: het sociale speelveld verplaatst zich. Aan de andere kant: een heel aantal mensen blijft en blijft bloggen, foto’s delen, spelletjes doen. Voor een deel van mijn Hyves vrienden is Hyves nog echt hét netwerk! Voor bedrijven geldt: wie is je klant en waar is je klant. Voorlopig zitten er nog heel veel op Hyves.
Als onderdeel van TMG begrijp ik de herpositionering naar een contentnetwerk wel. Maar als Hyver heb ik daar niets aan. Die kijkt en ziet zijn of haar vrienden verhuizen naar Facebook. Die wilt niet meer tussen de kinderen en omaatjes zitten. Toch kan Hyves zich nog steeds onderscheiden als sociaal netwerk ten opzichte van Facebook. Je hebt alleen het gouden idee nodig. Laten wij dat nu hebben. Dus Marc bel ons.
Waarom wordt er toch altijd zo gehakketakt op kinderen en omaatjes? Uit cijfers van Hyves begreep ik dat inderdaad de groep tussen 20 en 30 het minst aanwezig is. Is dit dan de doelgroep van heel social media / marketingland, die 20-30 ers? Of hebben jullie echt weerzin tegen deze groepen die actief zijn op Hyves en die ik daar regelmatig tegenkom (overigens ook op Facebook… foei toch): kinderen tot 15 jaar, 45+ers, bejaarde mannen, patiëntenorganisaties, lokale groepen, verstandelijk gehandicapten…
Ik denk dat Hyves dit zelf graag wil? Als ze een betaald content platform willen worden (wat bijna niet anders kan) zijn 20ers en 30ers toch het meest interessant. Of je moet echt een niche platform worden die zich richt op hele jonge mensen of iets oudere mensen maar dit is minder interessant denk ik.
Hoezo zijn de 20-30ers het meest interessant? Het geld zit bij de ouderen.
@ annet
Niemand heeft het over weerzin naar welke groep dan ook. Het gaat om persoonlijke netwerken van vrienden en kennissen. Op Hyves zal 2% van mijn vrienden tot de ‘ouderen’ behoren, waarmee ik persoonlijk uiteindelijk niet of nauwelijks interactie heb. Misschien zijn de ouderen in mijn netwerk sociaal niet actief genoeg, maar het kan ook net zo goed zijn dat dit voor de hele oudere generatie geldt. Punt is dat 2% voor mij geen reden is om actief te blijven op Hyves en gezien het aantal “vrienden” dat naar Facebook verhuist (overigens ook steeds meer ouderen) denken er meer zo over.
Mensen gaan naar daar waar het gezellig is. Als de kroeg leegstroomt omdat iedereen bij de nieuwe place-to-be hangt, dan blijf je toch niet als enige dom in die ene kroeg hangen? Ook al hebben ze daar ineens gratis wifi, alle kranten op tafel, eredivisie live op grote schermen, happy hour van 21.00 tot 22.00, etc. Allemaal extra’s die niets toevoegen als er niemand meer komt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!