Adverteren op Facebook wordt wederom duurder
De kosten voor het adverteren op Facebook nemen toe. Het grootste sociale netwerk rekent 23% meer per 1000 impressies dan aan het begin van 2011. Als je het goed aanpakt kun je echter nog steeds tegen lage kosten adverteren. Door verkeer uit advertenties te dirigeren naar onderdelen binnen Facebook (bv. je Facebook pagina) kun je de kosten per klik tot 45% terugdringen, aldus het kwartaal 4 rapport van TBG Digital. Voor het onderzoek nam TBG Digital 326 miljard advertenties impressies verspreid over 205 landen onder de loep.
Kwartaal 4 was een sterk kwartaal voor Facebook. De CPM nam o.a. in de VS, UK, Frankrijk en Duitsland met gemiddeld 8% toe ten opzichte van het vorige kwartaal. De kosten per klik namen in de VS met 10% toe. Facebook heeft dus nog weinig last van ledenaantal plafond dat het heeft bereikt in de VS. Wereldwijd nam de CTR in kwartaal 4 met 7% toe, en 18% over het hele afgelopen jaar. 2012 beloofd een veelbelovend jaar te worden qua advertising. Gezien de grote adoptie is de tijd rijp voor long-tail adverteerders, zoals de lokale sportwinkel.
Beursgang
Met oog op de beoogde beursgang in mei 2012 laat Facebook nog maar eens goed zien welke waarde het creëert. Het sociale netwerk zette in 2011 naar verluidt 4 miljard dollar om. Verwacht wordt dat Facebook met de beursgang 10 miljard dollar zal ophalen gebaseerd, op een waardering van 100 miljard.
Food & drink sector hoogste CTR
De financiële sector was de grootste afnemer van Facebook ads (18%), maar het kende eveneens de laagste CTR. Andere grote afnemers van advertenties zijn games, food & drinks, retail en entertainment. Food & drink, beauty & fitnes, retail en home & garden laten de sterkste doorklik ratio’s zien.