Porsche: Zo bedank je 2.000.000 Facebook fans ?

17 januari 2012, 13:22

De titel van deze blog komt je wellicht bekend voor, en dat kan kloppen. Vorig jaar rond deze tijd publiceerde ik namelijk “Porsche: Zo bedank je 1.000.000 Facebook fans”. In het afgelopen jaar is het Porsche gelukt om nog eens 1 miljoen Facebookers Fan te maken van hun Porsche Facebookpagina. Daarmee zit Porsche nu op een respectabele 2 miljoen. Menig merk zal er jaloers op zijn. Nou was ik bij de eerste miljoen, dus de stap naar meedoen met de tweede was snel gezet. Aanklikken en afwachten.

Op 16 januari 2011 verscheen dit berichtje op mijn Facebook Timeline. Het was zover.

Een druk op de link bracht me op de web special. Een kind kan de was doen (Porsche is tenslotte een jongens-/meisjesdroom). Je naam invullen en voila. Een grote dik pijl wijst de plek aan waar je je ava terug kunt vinden.

Porsche heeft geleerd van de vorige keer. Toen moest Daniëlle Schouten (Productmanager sportwagens bij Porsche in NL, @danischouten) nog op en neer naar Stuttgart om mijn naam op de auto te spotten.

Leuk die pijl maar dat bewijs wil je natuurlijk ook van dichterbij zien. En dat kan.

De Cayman S van een andere positie bekijken? Ook dat kan.

Van al dit alles wil je natuurlijk ook een Wallpaper of iPad achtergrond. Geen probleem ook daar is aan gedacht en je kunt ‘m ook nog in allerlei beeldschermformaten downloaden.

Leuk gedaan! Qua executie is deze actie absoluut een verbetering. Technisch goed doordacht en perfect uitgevoerd. De Cayman S is voorzien van prachtige livery.

Nu zit ik met het volgende. Mijn naam staat op die eerste Porsche GT3 R Hybrid van 1.000.000 fans. Daar was ik zó enthousiast over dat ik er een stukje over moest schrijven. M’n tegeltje met profielfoto en spreuk kozen het luchtruim op een Tile & Inspire Boeing 777 van KLM. Ook daar enthousiasme.

En nu m’n gezicht op de Porsche Cayman S 2 million Facebook fans.

Het kan natuurlijk zomaar zijn dat ik een beetje blasé geworden ben, maar ik mis iets. Ik blijf deze keer zitten met het gevoel, het is leuk maar niet meer dan leuk. Als je dit één keer doet is het tof, maar een tweede keer is de kracht er voor mij een beetje vanaf.

Wat ga je als merk meer doen dan een like omzetten in een naam of avatar ergens op ? Oké, het geeft wat “rumour around the brand”, het levert sympathie op. Ook als je naar de reacties op de 1.000.000 facebook fans posting van vorig jaar kijkt zie je dat men toen, en dus zeker nu een stap extra verwacht.

Begrijp me goed, ik blijf het een leuk initiatief vinden en ik vind Porsche een prachtig merk. Maar misschien mis ik hier de Oomph die je krijgt als je het gaspedaal van een Porsche indrukt. Misschien moet je als merk bij de keuze en inzet van een middel toch meer naar de authenticiteit van het merk, uniekheid van de auto, de droom, de beleving.

Heb of ben je een merk: probeer dan zo’n Like om te zetten naar echte merkbeleving. Zet Social Media virtuality om naar Real Life beleving. Van virtuality naar reality.

Ik ben nu al benieuwd naar de 3.000.000 fans.

Leo Verdonck
consultant on brand value and social business bij Thinking Of ...

Inspires and advises brands on how to create, live and share their brand.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Leo, leuk idee inderdaad. Dit mis ik inderdaad bij veel bedrijven ook als ze daarover bellen. Enkele ideeën voor Porsche:

    – Mini Cayman S kunnen bestellen.

    – Om door te gaan op jouw Oohm. Een virale actie om het (nieuwe) Porsche-geluid te doen

    – Op een spelende manier ‘likes’ omzetten in wat ze dan precies liken. Bijvoorbeeld een wedstrijd houden tussen alle Porsche-onderdelen. Motor, carosserie, geluid, bekleding, wegligging en dan kijken wat er het beste uitkomt. ik zou daar wel aan meedoen aan zo’n wedstrijd.

    – De relatie met Porsche niet laten beperken tot alleen een like. Dus na de like iets doen met die personen. 50% op het huren van een Porsche. 1500 euro korting bij accessoires van een Porsche. Stukje beloning aanbrengen in de waardeketen op basis van likes, interactiemomenten. Hierbij natuurlijk wel kwaliteit van interactie in de gaten blijven houden.

    – Rijd met de Cayman S van liker naar liker in een bepaald land en film dat. Dus kom bij iedereen aan huis. Dat is pas engaging.


    23 januari 2012 om 11:39
    Huibert

    Alleen dat woord al: ‘merkbeleving’. Braak.


    23 januari 2012 om 13:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!