Wie wint the Voice?
Het tweede seizoen van The Voice of Holland (TVOH) is bijna afgelopen en men speculeert er hard op los wie zich dit jaar de winnaar mag noemen. Boze tongen beweren dat de winnaar al lang bepaald is. Anderen denken dat niets in steen gebeiteld is en dat alles nog mogelijk is. Dat het mediacircus een populariteitswedstrijd is, dat is bekend. Als dit waar is dan zou de potentiele winnaar door middel van het analyseren van de Social Buzz rondom de verschillende kandidaten te voorspellen moeten zijn. Storm Marketing Consultants neemt de proef op de som en heeft wiewintthevoice.nl in het leven geroepen. In dit artikel behandelen wij de aanpak en de eerste resultaten van dit project.
Hoe pak je dit aan?
Het tracken van Social Mentions is tegenwoordig een koud kunstje. De markt kent verschillende tools waarmee het internet afgespeurd kan worden op bepaalde termen. Zo ook voor dit project. Alle deelnemers worden gemonitord op naam, twitternaam en voornaam in combinatie met TVOH. Dit alleen al levert gigantisch veel data op. Zo heeft Storm gedurende de meetperiode meer dan 540.000 berichten gemeten. De meting loopt vanaf de eerste Liveshow in week 48 van 2011.
Deze data alleen is niet voldoende om voorspellingen op te baseren. Ook worden het aantal volgers op Twitter, het aantal fans op Facebook, de gemiddelde KLOUT score van mentioners en de hoeveelheid unieke berichten gemeten.
Storm index
Alle data op een hoop gooien heeft weinig tot geen zin. We hebben een formule gemaakt op basis van de genoemde onderdelen. Elk onderdeel heeft een andere weging in de formule. Dit omdat een mention van een persoon met een hoge KLOUT score meer waard is dan tien berichten van een persoon met een lage KLOUT score. Gedurende de competitie is gespeeld met de verhoudingen. Ook door de uitslagen van de Liveshows te analyseren is de formule aangescherpt.
Op het moment van schrijven resulteert de bovenstaande formule in een eerste positie voor Paul Turner en maakt hem op dit moment de aangewezen winnaar. De Runner-Up is Chris Hordijk. De lijst wordt afgesloten met Iris Kroes en Erwin Nyhoff op de laatste positie.
De formule heeft zich met een nauwkeurigheid van bijna 90% bewezen. Met andere woorden 90% van voorspelde sing-offs en eliminaties waren correct.
Charly vs Chris
Is de competitie nu gespeeld? Nee! Wij hebben ondervonden dat de performance op de avond zelf erg bepalend is voor de uitslag. Zo stond Charly Luske gedurende de halve finale nog op positie 2 van de ranking met een score die vele malen hoger was dan die van Chris Hordijk. Toch wist Charly geen plekje te veroveren in de finale.
Op de avond van de halve finale had Charly bijna 77.000 fans (Twitter + Facebook) en Chris bijna 40.000 fans. Je zou dus verwachten dat de achterban van Charly meer weet te bewerkstellingen dan de schare fans van Chris. Niets is minder waar, want hieronder is duidelijk te zien dat op 13 januari 2012 er 5.000 berichten meer zijn verstuurd over Chris dan over Charly.
Er zijn een paar factoren van invloed op de uitslag die niet meetbaar zijn. Misschien waren de fans van Charly er al van overtuigd dat hij door zou gaan en hebben ze daarom niet meer gestemd via de verschillende kanalen. Wellicht is de underdog positie van Chris wel een zegen geweest voor hem. Of hebben de coaches toch een behoorlijke vinger in de pap? Wie zal het zeggen?
De Social Media impact van TVOH
In het artikel ‘TVOH social media impact verdrievoudigd’ schrijft Menno Urbanus over Social Media en hoe dit verweven is met het succesvolle concept van TVOH. Ook schrijft hij dat er meer activiteit is in het begin van het seizoen en dat dit afvlakt naarmate de competitie vordert. Wij signaleren een andere trend.
Gedurende de Liveshows schommelt het aantal berichten over de deelnemers namelijk rond de 50.000. De kwartfinale was goed voor meer dan 100.000 berichten en de halve finale tikte de 200.000 berichten aan. Het lijkt er dus op dat de impact van Social Media naarmate de finaledatum dichterbij kruipt groter wordt.
Een terechte vraag zou zijn: Wordt er onderscheid gemaakt tussen negatieve en positieve berichten? Het antwoord is nee. Handmatig berichten als negatief of positief aanmerken is onbegonnen werk en automatische Nederlandse sentimenttoekenning is nog niet 100% betrouwbaar. Achteraf blijkt ook dat de voorspelling bijna 90% nauwkeurig is. Ook zonder onderscheid in sentiment. Hoe denken jullie hierover?
De finale
Vrijdagavond strijden de vier overgebleven deelnemers voor “de roem en de glorie” die het winnen van TVOH met zich mee brengt. Volgens onze voorspelling gaat Paul Turner er met de beker vandoor en laat daarmee Chris Hordijk, Iris Kroes en Erwin Nyhoff achter in de roze stofwolk. Stay tuned!
Bedankt voor jullie reacties!
@Pieter: Ik had mezelf inderdaad wel even kunnen introduceren. Het is ook geen geheim dat ik werkzaam ben voor StormMC. Dit is mijn eerst MarketingFacts blog en dus een leermomentje voor mij :). Het klopt dat de KLOUT score niet 100% betrouwbaar is en weegt daarom ook niet te zwaar mee in de formule. Het geeft wel een beeld over het gemiddelde bereik en de autoriteit van de achterban van de desbetreffende deelnemer.
Verder betreft het een voorspelling en natuurlijk zijn er verschillende factoren die ook van invloed zijn. Zo zijn inderdaad de verkopen via iTunes en de voorkeur van de coach van invloed. Het aantal stemmen per sms hangt samen met de populariteit en kan je spiegelen met het aantal berichten over de deelnemers.
@Jeroen: Klopt, maar dan focus je een voorspelling op één bron. Wij wilden juist kijken naar het combineren van verschillende bronnen om zo een betere voorspelling te kunnen doen. Het is zeker een idee om in het vervolg ook deze data mee te nemen in de formule.
Tel je de berichten/mentions tot aan de bekendmaking van de stemming, of ook de berichten daarna bij de achteraf gedane betrouwbaarheid bepaling?
@Andre: Wij pauzeren de ranking en dus het ophalen van de nieuwe mentions voor de bekendmaking van de uitslag. Voor de berekening van de uitslag van de week erna nemen wij deze data wel mee. We hebben gemerkt dat de performance tijdens de show veel impact heeft op de score. Zo zag je bij bijvoorbeeld Bart Brandjes, die in eerste instantie niet heel populair was, dat hij een flinke stijging liet zien in de ranking toen hij een goede performance gaf.
Hi Sander, leuk artikel we zullen vanavond zien we de winnaar wordt ; ). Met betrekking tot je opmerking over de afname van de activiteit. Dat het betrekking op de shows tot dat moment. Het is duidelijk dat richting de finale, en dat was vorige week al bij de halve finale, de online activiteit weer toeneemt.
@sanderhof helemaal eens het is slechts een bron, maar deze bron heeft wel een gigantische N=x en daarmee zegt het wel wat (veel) over de validiteit. Dit weekend hebben we in ieder geval duidelijkheid over onze aannames.
@Menno: Bedankt! Ik ben ook erg benieuwd.
@Jeroen: Klopt. Het betreft een experiment. We kunnen er ook naast zitten natuurlijk. Morgen weten we meer!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!