Nike Fuel maakt van het leven een sport
Nike deed het bijna op een Apple-achtige manier: online buzz, een persconferentie, een nieuw (technologie!) product introduceren en daarmee een enorme vraag creëren voor een product dat er nog niet eens leverbaar is. Nike Fuelband heet het. Het is Nike +++. Iedereen kan altijd overal en alles meten en registreren: het leven is een sport geworden. Net als bij Apple moeten we nog even afwachten of het product wel zo geweldig is als de buzz ons doet geloven. Maar niemand die eraan twijfelt eigenlijk…
Nike Fuel: de nieuwe eenheid voor beweging
Nike heeft sinds ruim een jaar als motto: everybody is an athlete. Een duidelijke ommezwaai van just do it. Nike is er voor iedereen. Niet alleen voor de topsporters, of de amateursporter, maar voor iedereen die wil bewegen. Dit is slim vanuit verkoop (meer mensen bewegen dan er sporten), maar vooral ook vanuit (maatschappelijke) betrokkenheid: bewegen is goed voor mensen. Nike Fuel is het eerste product van Nike dat dit motto echt inhoud geeft. Bewegen wordt vanaf nu gewaardeerd, niet sporten en zeker niet winnen.
Met Nike Fuel “meet” je beweging in een nieuwe eenheid. Niet in calorieën, niet in minuten, niet in kilometers, maar in fuels. Een zelf verzonnen eenheid, die alle beweging gelijk schakelt. Gebaseerd op “zuurstof kinetica”, ofwel het principe dat voor alle beweging zuurstof transport nodig is, heeft Nike een algoritme ontwikkeld dat de 3D bewegingen van een ieder omzet in vergelijkbare “prestaties”.
Wearable technology
Vorig jaar kondigde ik het aan in mijn trends voor 2011: smartgear komt eraan. Draagbare technologie is de toekomst van de sport. En daarmee van de sportmateriaal fabrikanten. Adidas zette recent de eerste stap met de Speedcell. Maar Nike verbreedt de markt nu naar alle bewoners van de aarde die bewegen, als ze tenminste $149 kunnen betalen. Dat betekent dat wearable technology (en quantified self) nu ineens weg is uit het hoekje van de nerds en gemeengoed zal worden. Daarmee krijgen partijen als Fitbit en Jawbone een gevoelige tik. Nike is van schoenenfabrikant veranderd in een technologiereus. Apple-iger dan Apple.
Technologie, mensen, merk en maatschappij
De grote kracht van Nike, vooral de laatste jaren, is hoe zij de liefhebbers van sport bij sport betrekt. De fans van grote voetballers en basketballers bij grote toernooien en wereldsterren via YouTube en social media. De actieve sporters betrokken ze via Nike Plus bij hun eigen sociale netwerk en bij vreemden met de challenges. Zo werden bestaande en nieuwe loopmaatjes verbonden. De technologie leek hierin nauwelijks relevant. Nike Plus was niet veel meer dan een stappenteller. De kracht zat in de combinatie van de technologie met het merk Nike en vooral met het sociale netwerk. De stimulans en motivatie die uit die driehoek naar voren kwam is nauwelijks geëvenaard. Nu de kracht van Nike Plus is verbreed naar (in potentie) iedereen die beweegt, is er nog een vierde kracht in het spel: de maatschappij. Bewegen is goed en mensen stimuleren om te bewegen is een “groter goed”. Natuurlijk wil Nike armbanden die in het verre oosten gemaakt worden verkopen en liever nog ook de bijpassende jasjes, broeken en schoenen. Maar de oproep om te gaan bewegen en dit vast te leggen en te delen is nog nooit zo luid geweest. En nog nooit zo makkelijk uit te voeren.
Als Nike Fuel doet wat vandaag beloofd is en als het net zo makkelijk werkt als het mooi is, dan gaat vandaag de geschiedenis in als de dag dat sport en draagbare technologie echt verbonden werden met de iedereen die beweegt als grote winnaar.
En laat me nog even dromen van alle mogelijkheden die deze bergen aan data gaan opleveren. Van urban sport games, tot heat maps, tot fuels sparen voor het goede doel, tot…
En laat me nog even afvragen waarom Path wel geïntegreerd is en Twitter niet…
Deze blog verscheen eerder op SportNext.
.