Overname Summify: Twitter als volwassen nieuwskanaal?
Twitter heeft startup Summify overgenomen, de dienst om persoonlijke nieuwsoverzichten te creëren en te delen via sociale netwerken. De Canadese startup maakte onlangs nog indruk met hun nieuwe product, ‘email summary’. Dit product stuurde je een email met daarin de top vijf nieuws artikelen aan de hand van wat jouw vrienden hebben gedeeld en ge-liked.
Over & sluiten
De overname op zich is niet zo opvallend, Twitter neemt wel vaker gerelateerde diensten over, maar de bekendmakingen rondom de overname zijn wonderbaarlijk te noemen. Twitter trekt namelijk de stop uit de dienst. Nu al is het niet meer mogelijk om nieuwe accounts aan te maken, zijn de overzichten met meest invloedrijke nieuwsoverzichten geschrapt en kunnen er ook geen public summaries meer gepost worden. Voorlopig kan dus alleen nog gebruik gemaakt worden van privé nieuwsoverzichten.
Uit alle artikelen die naar aanleiding van de overname zijn verschenen blijkt ook dat het Twitter met name te doen is om de zes getalenteerde mannen achter Summify. Zij zullen verhuizen naar San Francisco en gaan voor Twitter aan de slag. In dat licht wordt de overname ook een stuk duidelijker. Met deze zes talenten zal Twitter proberen gebruikers ook van relevante nieuwsoverzichten te voorzien zoals LinkedIn, Facebook en Google+ met hun algoritmen al doen.
#Discovery
De vraag is hoe Twitter dit in zijn dienst gaat verwerken. In mijn ogen zal dit waarschijnlijk binnen de #Discovery pagina gaan gebeuren. Met de kennis en technieken van Summify kan dit onderdeel van Twitter de wereldwijde trending topics samenvatten in nieuwsoverzichten, maar kunnen we wellicht in de toekomst ook nieuwsoverzichten vinden van de personen die we volgen. Hiermee kan Twitter nog meer een waardevolle nieuwsbron worden voor journalisten, consumenten en PR-professionals.
Wat ik erg mooi vind aan Summify is dat je je eigen RSS feeds erin kunt verwerken.
Maar ik vrees dat dat juist niet terug komt in als Twitter het zelf gaat gebruiken.
Naar mijn idee kijkt niemand naar die Summify’s op twitter, behalve de auteurs zelf. Niet rauwig om dat die verdwijnen 🙂
@Danny ben het met je eens dat het geen gemis is als deze ‘spam’ verdwijnt. Ik denk wel dat met de techniek van die jongens Twitter een grote stap kan maken. Zou mooi zijn als ze net als LinkedIn met LinkedIn Today, een interessante nieuwsdienst kunnen creeeren die door snelheid echt een meerwaarde heeft boven websites als nu.nl
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!