Beyond Enterprise 2.0 congres: Een gevalletje Engagement

26 januari 2012, 05:46

Social Media kwam, zag en overwon de harten van menig marketeer. Wellicht snapt nog niet iedereen hoe het nou precies moet, maar dat Twitter, Facebook, Youtube et al. een plek hebben verworven in de communicatiemix van de moderne marketing manager moge wel duidelijk zijn. Anders is het als we de openheid, transparantie en authenticiteit binnen de muren van de organisatie brengen. Dan heet het ineens ‘Enterprise 2.0’. We schreven er al eerder over en bezochten zelfs congressen over dit onderwerp in het Land van de Onbegrensde Mogelijkheden. Maar nu is de vlam toch echt de oceaan overgestoken in de vorm van het ‘Beyond Enterprise 2.0’ congres, te Amsterdam. Nou ja, vlam. Vonk dan. Hoewel in Boston de zalen makkelijk volliepen met ruim duizend bezoekers bleef de teller hangen op zo’n 50 man/vrouw. Een kwestie van de tegenvallende economische situatie, aldus de organisatie.

Desalniettemin was het programma er niet minder om. Met sprekers van bedrijven met grote namen, zoals onder andere Electrolux, Alcatel-Lucent, Elsevier, United Nations en SAP. De onderwerpen varieerden nogal, maar concentreren zich toch met name op Enterprise 2.0 Tools, specifieke Business Cases en User Adoption. Want o jee, wat zijn de IT mensen bang om te veranderen. En de CEO’s, en de medewerkers. Eigenlijk is iedereen bang om te veranderen. Maar waarom doen we het dan? Duidelijk een gevalletje van efficiëntie, waardecreatie en het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers. ‘Engagement’ noemen we dat dan, bij gebrek aan een goed Nederlands woord. Te midden van al die presentaties over technologische platforms en succesverhalen was er één verhaal dat ‘anders’ was. Voor een keer niet over Facebook look-alikes, Social Intelligence (het platform doet aanbevelingen voor je als medewerker wat je nodig zou kunnen hebben aan informatie, een beetje zoals Amazon recommends) en cloudoplossingen was daar Joanne Thomson van Elsevier die uitgebreid uit te doeken deed wat ‘engagement’ nu eigenlijk is en waarom het belangrijk is voor de acceptatie van Enterprise 2.0. We spraken Joanna kort en gewapend met onze camera hebben we het één en ander kunnen vastleggen voor Marketingfacts. Over de oubolligheid van het woord ‘intranet’ en het starten van Enterprise 2.0 zonder geld en met bestaande platforms (SharePoint, anyone?).

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!