Trends in affiliate datingland
In hoeverre zijn we in affiliate dating-land bezig met mobiel (te weinig), innoverende acties (kan beter) en met conversie optimalisatie (kan altijd beter ;-))? De Dating Exchange, gehost door Affiliate marketing bureau Daisycon, is een mooie bron om uit te putten voor sentimenten, harde voorspellingen en trends in affiliate datingland voor 2012. Het woord voor aankomend jaar is: intensivering.. Meer doen voor meer.
Er is veel reuring in de affiliate markt. Op Marketingfacts wordt gezocht naar ‘de grootste’, Parship is bezig aan een opmars in Nederland en wordt al dan niet verkocht, Friendscout24 stopt met affilate marketing in 2011 en grote partijen komen en gaan. Daarnaast verhogen veel partijen hun affilatevergoedingen en voegen ze salesvergoedingen toe. En zelfs al daalt het promotiebudget van sommige partijen, naar affiliate marketing gaat vaak meer geld. Adverteerders zijn intensiever bezig met affiliate marketing, maar verwachten dan ook meer van netwerken en publishers.
Offline
De populairiteit van offline seminars voor zoiets online’s als dating affiliatemarketing geeft aan hoeveel behoefte zowel adverteerders als publishers aan face to face contact hebben. Adverteerders in datingland hebben meestal geen dedicated affiliate marketeer beschikbaar, en dus heeft de (relatief snel van plek wisselende) online marketeer veel aan concrete inzichten in wat er allemaal mogelijk is, en in welke soorten publishers er zijn. Publishers worden door hen vaak als black box ervaren: je gooit er banners en een vergoeding in, en er komen leads en sales uit. Publishers hebben ook behoefte aan live contact, maar hebben heel diverse en specifieke behoeften.
“Leuke interessante exchange, leuk om de mensen te spreken achter de namen!” Datingzoeker.nl
Grote contentpublishers (bijvoorbeeld Datingzoeker.nl) hebben meer aan informatie (bijvoorbeeld voor hun datingblog) en intensief contact dan aan de zoveelste tijdelijke leadverhoging. En mailpartijen en actiepublishers hebben weer andere behoeften. Zien jullie bijvoorbeeld wel eens actiecodes in dating? Of staffels die specifiek op mailpartijen zijn gericht? Op deze gebieden gaat een intensievere aanpak en meer contact tussen publishers, netwerken en dating adverteerders vruchten afwerpen in 2012.
Kansen in dating in 2012
Kansen in 2012 vanuit adverteerders gezien:
- Mobiel. Nu is bij een aantal adverteerders > 25% van het verkeer mobiel. Voor het affiliatekanaal betekent dit nieuwe landingspagina’s, banners en nog meer laagdrempelige inschrijvingsmogelijkheden. Nu is al 25% van het verkeer mobiele traffic, eind 2012 50%? Grote kansen voor het hele kanaal en een must om op in te spelen. Wie zet de benchmark?
- Social. Dit buzzword heel concreet maken en uitnutten in 2012 kunnen adverteerders door inschrijvingen te koppelen aan social network profielen en door een aparte aanpak van de goede social media publishers in dating. Wat zijn hun leads waard, en welke promote hebben zij nodig? Met een standaard bannersetje maak je deze publishers niet blij.
- Conversie. Niet alleen tijdens de sessie, maar in re-targeting of database opbouw liggen veel onbenutte mogelijkheden. Een andere nog niet benutte mogelijkheid is tijdens de churn een complementaire dienst aanbieden (voor een flirtsite een matchmaker en voor een matchmaker een offline relatiebureau).
- Informatie. Samenwerking met grote publishers loont. Terugkoppeling van leadinformatie via rijke tracking via het netwerk, het bespreken van datingrapporten en marktinformatie (in plaats van deze alleen op twitter te gooien) met publishers. En, vaak vergeten, het controleren van en aanvullen van informatie samen met publishers zorgt voor een betere samenwerking en hogere conversie.
Meer doen voor meer
Voor zowel datingpublishers, netwerken en adverteerders is er veel te halen in 2012. Niets doen gaat zeker leiden tot minder omzet, maar er zijn veel mogelijkheden om omzet te behalen En veel dingen zijn geen rocket science, zoals complementaire diensten aanbieden bij churn of samenwerking met grotere publishers voor adverteerders. En publishers kunnen, zeker in vergelijking met andere branches, rijkere sites aanbieden, en beter kenbaar maken wat ze precies nodig hebben. Kortom, iedereen die zich in 2012 op de datingmarkt begeeft heeft aan het eind van het jaar zeker mooie verhalen te vertellen over alle veranderingen, verbeteringen en omzetstijgingen. En, wat ons betreft, zijn er genoeg redenen om in 2012 aan de goede kant van deze markt te staan.
Ik ben ook van alles het uittesten op mobiel, verder goede artikel