Super Bowl 2012: de reclames

6 februari 2012, 04:47

Vannacht was weer het sport- en reclamespectakel: de Super Bowl! Naar de reclames tijdens Super Bowl 2011 finale tussen de Packers en de Steelers keken een slordige 111 miljoen Amerikanen. Een record in de VS voor best bekeken TV-uitzending. Dit jaar verwacht men dat het totaal rond de 113 miljoen kijkers komt te liggen. Naast de show op het veld is de half-time show met grootse optredens (met oa. Madonna) en de reclames, minstens net zo belangrijk. 30 seconden reclametijd kost ‘slechts’ 3,5 miljoen dollar. Dat is 0,03 cent per kijker… Totale reclametijd tijdens de Super Bowl is ongeveer 45 minuten, wat maakt dat er 315 miljoen dollar uitgegeven wordt aan spotjes.

Elk groot merk wil zich met een grappige en goede reclame presenteren, om zo het meest besproken merk te worden bij de koffiemachine (of in het geval van Amerika, de watercooler) tijdens de dagen na de Super Bowl en daarnaast in veelvoud voorbij komen op allerlei sites, blogs en social kanalen. Dit laatste heeft in de afgelopen jaren een vlucht genomen en is steeds belangrijker geworden in de reclamecampagne rond de Super Bowl en wordt nu ook al steeds meer ingezet in de aanloop naar de Super Bowl.

Dit jaar heeft de Super Bowl een digitale primeur: de eerste Super Bowl die gratis online te bekijken is (legaal dan he). NBC zal de wedstrijd live streamen (helaas US-only). Hier zal NBC ook een aantal andere reclames tonen, maar het web is iets minder lucratief. NBC zegt dat advertenties voor de stream ergens tussen de tonnen en een miljoen liggen qua kosten.

Alle Super Bowl reclames worden de dag na de wedstrijd ook vertoont, besproken en geranked op NBC’s adblitz en NBC adblitz en daarnaast spelen ook monitoring bedrijven hier op in door rond de Super Bowl weer te geven wat de impact is van de reclames door hoeveel buzz er is en de houding tov. een merk/reclame. Twee sites die dit mooi inzichtelijk maken zijn Brandwatch en Brandbowl

De eerste 4 reclames waren afgelopen vrijdag al te zien in de Viral Friday top 5:

Honda – Matthew’s Day Off

Volkswagen – Dog Strikes Back en de teaser die ik misschien nog wel cooler vond: http://youtu.be/6ntDYjS0Y3w

H&M – David Beckham Bodywear

Acura – Transactions

Bijna elk jaar de automerken sterk vertegenwoordigd bij de Super Bowl reclames en dat is dit jaar niet anders…

Audi – Vampire Party

Reclame voor de Audi S7 en de bijzondere LED-verlichting, waar vampiers kennelijk niet zo van houden…

Chevrolet – Happy Grad

Deze reclame is het resultaat van een wedstijd op chevroletroute66.com, waar filmmakers uit 32 landen in totaal 400 scripts en 198 films inleverden. De uiteindelijk winnaar verdiende met onderstaande filmpje (in een paar uurtjes geschoten) uiteindelijk 25.000 dollar.

Chevrolet – Let’s Do This

Een filmpje voor de Chevy Sonic die aan skydiving, bungee jumping, kick flipping en zelfs muziek maken met OK GO doet.

Chevrolet – Apocalypse

Een fijne uithaal van Chevrolet naar Ford, in een commercial in I am Legenda achtige omgeving, waarin alleen de Silverado het overleeft heeft (en de vriend in een Ford niet).

Hyundai – All For One

Kia – A Dream Car. For Real Life

Een over-the-top reclame van Kia, met daarin Victoria’s Secret model Adriana Lima, martial arts legende Chuck Liddell, rodeo rijder Judd Leffew (op een neushoorn) en heavy metal band Motley Crue.

en voor de liefhebbers van mevr. Lima hebben ze nog een Adriana Lima Kia special gemaakt die ook zeker de moeite waard is 😉

BMW – Close call

Ter promotie van hun Connected Drive systeem heeft BMW deze reclame gemaakt.

Andere automotive reclames:

Toyota – Reinvented

Hyundai – Think Fast

Hyundai – Cheetah

Cadillac – Green Hell

Suzuki – Sled

Cars.com – Confident You

Coca-Cola

had een grote campagne voor tijdens de Super Bowl, waar zij op http://www.cokepolarbowl.com 2 ijsberen namens de finalisten realtime lieten reageren op wat er tijdens de wedstrijd gebeurde. De volgende reclame was een van de filmpjes om aandacht voor deze campagne te genereren:

Budweiser – Flash Fans

Budweiser maakt elk jaar mooie reclames voor de Super Bowl en ook dit jaar

… behalve dan als je weet dat ze deze reclame eigenlijk een letterlijke kopie is van een reclame van de Deense voetbalbond voor het jeugd EK in hun land:

Pepsi – King’s Court

Sir Elton John en X Factor winnares, Melanie Amaro, in een middeleeuws sort variant van The X-factor.

Doritos – Crash the Super Bowl

Voor de 6e keer op rij maakt Doritos een user generated reclame, via hun campagne op http://www.crashthesuperbowl.com, waarbij onderstaande 5 finalisten overbleven uit 6.100 inzendingen en de winnaar met de meeste stemmen getoond wordt en 1 miljoen dollar wint.

en daarnaast http://youtu.be/OLgrcqWRlow en http://youtu.be/y3bqbJduK2w en http://youtu.be/4GIeIpcRv7o

Skechers – Go run Mr. Quiggly!

FirstBank – Time Out

Een reclame die zeer geschikt is als WC-pauze… nee echt, dat zeggen ze zelf.

Careerbuilders – Monkey Challenge

Samsung Next Big Thing

Samsung kiest in hun Super Bowl reclame de aanval op Apple en steekt met deze 4 spotjes de draak met Apple fanboys ter promotie van de Galaxy SII.

En daarnaast nog een flink aantal andere reclames:

belVita Breakfast – Breakfast Police

E*Trade – Babies and Fatherhood

Teleflora – Valentines Day with Adriana Lima

Downy – Mean Joe Greene

Deze reclame van P&G merk Downy is een parodie op 1 van de beste Super Bowl reclames ooit (volgens veel Amerikanen) van Coca-Cola Super Bowl reclame 1980

Century 21 Real Estate LLC

Priceline – Last Deal

Ik vind persoonlijk de Acura reclame met Seinfeld en Leno en de Skechers reclame erg leuk… Wat is jouw favouriet?

En dan zijn er vast nog reclames die ik gemist heb, of die bij het schrijven van deze post (net voor de Super Bowl) nog niet bekend waren… dus vul gerust aan.

Pieter Bas Elskamp
Online Marketeer bij Blokker

Pieter Bas Elskamp (1981) heeft Bedrijfskunde gestudeerd in Groningen, in 2007 als Campagne Manager begonnen bij Leadfrog, een online marketing bureau gespecialiseerd in online leadgeneratie met kennisdocumenten. Vervolgens de stap gemaakt naar de e-commerce en als online marketeer gewerkt bij selexyz en nu werkzaam bij Blokker. Hij heeft een brede persoonlijke interesse in online marketing ontwikkelingen en een social addict.

Categorie
Tags

1 Reactie

    marcel pousset

    113.000.000 kijkers voor 3.500.000 dollar is wel geen 0.03 cent per kijker maar wel 100X meer, namelijk 0.03 dollar.


    24 oktober 2012 om 14:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!