Nieuwe website Marketingfacts is live!
Strakker, frisser en krachtiger.
Omdat het platform binnen Facebook toch niet zo beviel, hebben we toch maar besloten om met een nieuwe website te komen. Het was ook wel tijd voor een nieuw design, de laatste redesign dateerde van december 2009. Daarnaast wilden we als platform verder dan de blog. Er is een hoop gebeurd sinds we vorig jaar voor het eerst met Ruben Bos van Mangrove om de tafel zaten.
Nadat we onze visie met Mangrove hadden gedeeld, werd het ons al snel duidelijk dat er veel meer mogelijk is met de site van Marketingfacts. Met de input vanuit de bloggers en de ideeën van Mangrove zijn we tot de volgende speerpunten gekomen:
-
Een opfrisbeurt voor het design van de site;
-
De channels op Marketingfacts prominenter in beeld brengen;
-
Relevantie binnen de channels aanbrengen;
-
Verbeteren van de performance;
-
Een omgeving voor research inrichten
Nieuw design!
Aan het woord Bram van Rijen, Creative Director bij Mangrove en voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor het ontwerp: “Mijn belangrijkste doel van het redesign was een site ontwerpen die ik zelf zou willen lezen. Ik kon bij het huidige Marketingfacts niet meer door de brij heen kijken en daardoor las ik de artikelen alleen nog maar in mijn RSS reader. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. De functionaliteiten overschreeuwden de content, waardoor deze op de tweede plaats kwam te staan. Ik wilde een design maken, waar de content weer echt tot zijn recht zou komen.
Voordat ik met het design begon, ben ik eerst uitvoerig stijlonderzoek gaan doen. Welke elementen konden weg, wat doen we met typografie. En is de huisstijl heilig? Het Jaarboek 2011 was de leidraad in het nieuwe ontwerp. De kleurindeling op basis van de categorieën bepaalden voor een groot deel het design van het vernieuwde Marketingfacts. We wilden die kleuren tot leven wekken en ze een functie geven. Een van de consequenties was het killen van heel veel categorieën. In het Jaarboek stonden er immers ook veel minder. Daarmee konden we de bezoeker meteen een heldere index geven, die je terugvindt aan de linkerzijde van de website. Of, bij lagere resoluties , in de sidebar. Het logo zelf hebben we een realign gegeven. Strakker, frisser en krachtiger.
Met de kleuren als uitgangspunt konden we de verschillende channels een eigen gezicht geven. Dit zorgt ervoor dat ieder channel een blog op zich wordt. Zo kun je als bezoeker Marketingfacts meer op maat gaan lezen. Ook de specials en dossiers hebben een eigen identiteit gekregen.
De artikelen zelf zijn het belangrijkst. Hiervoor hebben we verschillende templates ontwikkeld. Bij het schrijven van een artikel kan zo bepaald worden hoe dat artikel het beste uit de verf komt.”
Ruben Bos, drakendoder bij Mangrove, en samen met Bram van Rijen creatief verantwoordelijk: “Toen Matthijs peilde of we qua design iets voor Marketingfacts konden betekenen wist hij nog niet dat onze handen al tijden jeukten. Toch waren we in eerste instantie wat terughoudend: konden we deze draak nog temmen? Want ondanks dat het in de kern 'slechts om een weblog' gaat, was er (logischerwijs) door de jaren heen een hoop aan toegevoegd en geknutseld, waaronder core onderdelen van Marketingfacts en externe kanalen zoals apps. Vanaf scratch opnieuw bouwen was niet de meest logische optie: er was teveel data.
We besloten de uitdaging toch aan te gaan en zijn trots op wat het team heeft neergezet. Een platform dat qua design simpel en clean is, maar ook qua code: HTML5, CSS (opgebouwd met LESS), Minified Javascript, betere Facebook Open Graph implementatie, slimmer laden cab alle social knopjesmeuk, Expression Engine 2.3, etc.
Doordat een groot aandeel van de Marketingfacts bezoekers een moderne browser heeft hebben we veel gebruik kunnen maken van het verfijnen van o.a. fonts en andere layoutzaken met CSS3. Door de toevoeging van Media Queries krijgen bezoekers van tablets en andere devices met iets lagere resoluties al een geoptimaliseerde layout te zien. Een eerste stap in Responsive Design, die we hopelijk snel kunnen doorzetten naar mobiele telefoons.
Maar genoeg over techniek en design, want om dit voor elkaar te krijgen is er binnen Mangrove hard aan getrokken, door veel mensen, maar in het bijzonder door Team Cool met daarin Nick Rockx (teamleider, streng maar rechtvaardig), Emil Korngold (creative developer, creeërde in dezelfde periode dé carnavalskraker van 2012: Dubstepske), Justin Dijkshoorn (back-end developer, alles op orde) en Dion Kesling (design, maar in dit project vooral onze Expression Engine held). Stephen Farrelly, tevens blogger voor Marketingfacts, sloot aan voor SEO. Dit team wist de huidige website in een maand neer te zetten. In deze periode is de redactie van Marketingfacts regelmatig aangeschoven om mee te helpen en input te geven.
Tijdens de conceptfase was naast Bram en mij, ook Marleen van den Brand intensief betrokken qua stijl, uitstraling en sitestructuur. Collega Roel Schiefelbusch, gaf als mede-blogger uiteraard ook advies.
Wat ons betreft is dit de start van een mooie samenwerking, waarin we ook kunnen putten uit de input van de community. Er zullen ongetwijfeld nog wat dingetjes opduiken, maar we hopen dat zowel bezoekers als bloggers dit als een eerste mooie stap zien!”
Nieuwe structuur blog
Het zal je vast opgevallen zijn dat binnen de nieuwe website de rubrieken waar we over schrijven veel prominenter in beeld zijn gebracht. Daarbij is het aantal channels teruggebracht naar 13. Dit zijn de onderwerpen waarmee wij geloven dat we op dit moment het hele medialandschap kunnen beschrijven (dit zal zeker met de tijd veranderen). Ook is er meer synergie met het Marketingfacts Jaarboek. Net als de hoofdstukken in het jaarboek, heeft elk channel zijn eigen branding compleet met logo en huiskleur. Als blogger wordt het ook interessanter om je toe te leggen op 1 channel en je daarbinnen te profileren. Overigens hebben ook de profielpagina’s van bloggers een opfrisbeurt gekregen, zodat zij zich beter kunnen profileren.
Daarnaast hebben we nu de mogelijkheid om artikelen in dossiers te bundelen. Dit is met name interessant wanneer er een actueel onderwerp is waarover veel geschreven wordt. Deze artikelen bundelen we dan tot 1 dossier wat op de homepage wordt vastgepind. Met dezelfde achterliggende techniek worden nu ook lopende reeksen, zoals David Brinks’ ReclameReview en de ViralFriday, weergegeven. Elk met hun eigen header. Op deze wijze kunnen we ook gesponsorde series bundelen en van eigen branding voorzien.
Relevantie
Het aanbrengen van meer relevantie binnen de site stond voor ons hoog in het vaandel. Belangrijk hierbij is dat de lijst met channels is gestandaardiseerd. Alle content die we op de site aanbieden wordt gekoppeld aan deze rubrieken, en kunnen we daarbij ontsluiten. Dit is nu vooral te zien in de sidebar. De sidebar in de oude site stond vol met allerlei onderdelen die door de tijd heen waren toegevoegd. Deze is flink opgeschoond en toont content die relevant is bij de blog. Als je bijvoorbeeld een artikel in de rubriek Web Analytics bekijkt, verschijnen in de sidebar andere blogs over web analytics, web analytics rapporten en jobs in web analytics. In de loop van de tijd zullen we nog meer items toevoegen die we relevant kunnen aanbieden!
Performance
De prestaties van de oude site waren niet meer optimaal. Doordat de code niet meer van deze tijd was en omdat er door de jaren heen steeds meer aan de site is toegevoegd liep de laadtijd van de site op. Mangrove heeft voor de nieuwe site eens flink de bezem gehaald door de oude code. Dubbele items en verouderde scripts zijn verwijderd en geüpdatet, en afbeeldingen en social sharing buttons zijn geoptimaliseerd zodat ze sneller laden. Daarnaast is het CMS van Expression Engine 1.7 geüpdatet naar versie 2. Nu we op versie 2 draaien profiteren we weer van de nieuwste updates en features van Expression Engine. Met deze verbeteringen zijn we ook op SEO gebied weer bij. De laadtijd heeft in toenemende mate impact op je positie binnen zoekmachines. Ook heeft Mangrove features zoals authorship en pagination toegevoegd.
Research
Marketingfacts heet niet voor niets marketingfacts. Marco Derksen is het platform in 2002 gestart omdat er nog geen omgeving was waar marketeers kennis met elkaar konden delen. Op de site verzamelde en deelde de community rapporten en onderzoeken met elkaar. Met de jaren groeide de kwaliteit van de blogs en was de content steeds beter journalistiek onderlegd. We zitten nu in een situatie waarin de verschillen tussen de online marketing weblogs erg klein zijn. Vandaar dat we als Marketingfacts terug gaan naar onze kern: het onderzoek. Binnen de research omgeving verzamelen we kwalitatieve onderzoeken over online marketing. Voorlopig zijn dit voornamelijk openbare rapporten, in de toekomst ook mogelijk betaalde rapporten.
Eveneens nieuw is het Stats Dashboard. Van veel marketeers krijgen we vragen over cijfers waar zij naar op zoek zijn. In de praktijk constateerden we dat een groot gedeelte van de bezoekers op zoek is naar een relatief kleine selectie statistieken. Denk bijvoorbeeld aan de mediabestedingen in Nederland of de marktaandelen van de grote sociale media. Om in die vraag te voorzien is het Stats Dashboard opgezet, de centrale plek voor your need for statistics. Vanuit het dashboard kun je doorklikken naar het rapport of bijbehorende blog, om verder te lezen of om alle uitkomsten van het onderzoek te bekijken.
Roadmap
We zijn ontzettend trots op de nieuwe site; een dikke vette like voor iedereen die er bij Mangrove aan heeft meegewerkt. Er heeft veel tijd in techniek gezeten, maar nu ligt er een goede basis waarop we kunnen doorbouwen en vanuit waar we onze plannen kunnen gaan uitvoeren. De ontwikkeling van de site stopt dan ook niet hier. Samen met Mangrove zullen we de komende tijd blijven doorontwikkelen. Vanwege de omvang van het project hebben we bijvoorbeeld nog geen mobiele website kunnen ontwikkelen. Ook willen we op termijn functionaliteiten toevoegen zodat we beter goede content vanuit Marketingfacts, maar ook van daarbuiten, kunnen ontsluiten. Kortom: we staan niet stil!
Ben je iets tegen gekomen wat niet goed werkt? Mail ons dan op ditwerktniet@marketingfacts.nl.
W00t! Van harte gefeliciteerd! Het ziet er ge-wel-dig uit!
Ziet er echt FANTASTISCH uit! Bedankt Mangrove
Wow, supergaaf. Van harte gefelicteerd met de nieuwe website. Uiteraard inclusief credits voor de buzz actie van afgelopen dinsdag!
Gefeliciteerd, het ziet er schitterend uit!
Wow, das anders! Even wennen nog hoor :). Maar wel gaaf zo in eerste instantie! Good job.
ik wilde eerst weer heel flauw: “ik vond facebook mooier.” posten, maar soit, het mag gezegd, ziet er PRIMA uit, blij dat het ‘wat’ rustiger is dan die vorige!
Nou, dat is een lekker frisse website geworden! Proficiat!
Gefeliciteerd! Ziet er een stuk rustiger en overzichtelijker uit. Well done!!
Congrats met de livegang! Een duidelijke verbetering op wat het was!
Ziet er strak uit. Facebook actie blijft wmb dubieus maar dit is een verbetering.
hmmm, dat inloggen onder commentveld is een beetje raar, zou ik minstens als eerste optie geven bij reageren, en geen gravatars als je niet ingelogd bent?
Proficiat, inderdaad “strakker, frisser en krachtiger”. Ik wil er aan toevoegen: overzichtelijker en beter leesbaard.
Gefeliciteerd met jullie nieuwe website! Eerste indruk is goed en overzichtelijk.
Prachtig mannen. Wat een werk 😉 Geweldige verbetering.
Ziet er erg strak uit! Gefeliciteerd
Gefeliciteerd, de nieuwe site ziet er geweldig uit!!
De subtitel “Strakker, frisser en krachtiger.” zegt genoeg. Wat een heerlijk ontwerp, duimen omhoog voor de helden bij Mangrove. Mooie vooruitgang zo.
Ziet er top uit mannen, gefeliciteerd!
Ziet er goed en vooral overzichtelijk uit. Complimenten en gefeliciteerd!
NICE!
Ik zeg: awesome, +1!
lekker strak en fris! Zoals een blog hoort te zijn 🙂
Gefeliciteerd! Awesome!
Erg mooi gedaan!
Overzicht en Eenvoud » Top » Complimenten & felicitaties!
Super geworden! Kan ook niet anders met Team Cool voor de realisatie 🙂 Gefeliciteerd Marketingfacts!
Overzichtelijk & Prettig lettertype. Gefeliciteerd!
Het ziet er top uit, echt goed gedaan. Het resultaat mag er zijn
Trots! Super goed gedaan mannen, zowel bij Mangrove als Marketingfacts! Job well done 🙂
Zeer fijn. Rustig met een duidelijke focus op de content. Duidelijke verbetering. Congrats guys!
Gefeliciteerd! Ziet er mooi uit, lekker overzichtelijk.
complimenten! De website oogt een stuk rustiger en overzichtelijker. Past ook goed bij de stijl van de jaarboeken!
Met recht een re-design. Ziet er zeer goed uit! Overigens erg leuk om te lezen hoe het process is verlopen.
Allereerst gefeliciteerd met de lancering! Design is scherp en fris, top! Het lettertype van de inleiding van een artikel is echter onleesbaar. #typografie
Gefeliciteerd, ziet er superstrak uit!
Gefeliciteerd! Het ziet er heerlijk fris en strak uit en idd leuk om te lezen hoe het proces bij jullie is verlopen. T.o.v. de oude site is het wat mij betreft een mooie stap vooruit en vooral een stuk rustiger! Ga zo door!
+1
Ziet er helemaal top uit jongens! Er is vooral goed over nagedacht, helemaal super. Het oogt een stuk rustiger maaaaaaaaarrrrrrrrr!! Komt dat niet door het ontbreken van een hoop advertenties??? Komen die terug?
Gefeliciteerd met jullie nieuwe website! Ziet er goed uit!
Supertrots op hoe het geworden is! En alle opmerkingen nemen we mee in de finetuning.
Zo, dat is een stuk beter. In 1 klap een volwassen uiterlijk. Netjes!
Het ziet er echt fantastisch uit. Evenwichtig, snel en strak. Gefeliciteerd!
Dank voor alle reacties en feedback!
Worth the wait
Mooi! Strak design. Gefeliciteerd!
Wow, deze zit lekker in z’n vel, mooi werk, gefeliciteerd!
Mooi om te zien, fijn en aantrekkelijk om te lezen. Perfecte combi! Congrats!
Complimenten voor Mangrove en het MF team. Voelt goed en zeer strak vormgegeven. Wat mij betreft een voorbeeld voor andere Nederlandse & internationale blogs.
looks fresh! i can almost smell the css code
Supermooie site 🙂 Complimenten voor de ontwerpers! Succes met de invulling ervan, we gaan het allemaal bekijken 🙂
Van harte met jullie nieuwe website! Ziet er fris en strak uit en ben benieuwd naar de werking.
Mooie rustige vormgeving, reden voor mij om Marketingfacts toe te voegen aan mijn dagelijkse inspiratie bookmarks!
Gefeliciteerd – een flink traject geweest zo te lezen voor zowel de Mangrove-crew als de Marketingfacts-mensen. Ziet er goed uit tot zover, en zoals het artikel zegt: een goede basis voor verdere groei 🙂
Gefeliciteerd met de redesign en de extra functionaliteiten.
De eerste indruk is erg positief!
Hulde.
Gefeliciteerd MF! Ziet er zo op het eerste gezicht een stuk beter uit. Vooral rustiger waardoor het fijner lezen is. In de header is het nog een beetje leeg, maar daar zal nog wel een leuke advertentie geplaatst worden 😉
Mooi en clean maar de lettertypegrootte van de bodytekst is ietwat klein. Moeilijk leesbaar hier (uitstekende ogen) als ik rustig een artikel wil lezen achter m’n bureau zonder voorover te hangen. Wellicht een optie toevoegen om het lettertype wat op te schalen tbv accessibility (naar 14px of 16px)? Daarnaast vind ik de tekst bij lange artikelen als deze wat ‘krap’ in de kolom zitten. Het leest niet lekker cq. rustig zonder wat witruimte rechts of links.
Voor de rest – ik kan me het oude pMachine design nog herinneren 🙂 – ben ik zeer content! Wellicht lees ik MF weer wat vaker want de laatste 1-2 jaar vond ik met name de focus en kwaliteit ontbreken. Hoop dat ik nu met de channels ook beter de diepgaande artikelen kan onderscheiden van de artikelen die “social media in 5 stappen” of “facebookstrategie #10” betogen. En doel ik voornamelijk op het woord betogen.
Wauw! Wat een frisse mooie website!
Gefeliciteerd. Rustig, mooi, overzichtelijk!
Heeft de backend ook een upgrade gekregen? Het posten van een blog vond ik altijd een crime en koste me altijd veel tijd. Nu kan ik helaas neit meer vinden waar ik een post kan schrijven? Wat mis ik? Een nieuwe handleiding?
Wat me nog opvalt is dat het zoeken nog niet helemaal lekker gaat. Egocentrisch als ik ben zocht ik op eigen naam maar dan komt er niks. Ook andere bloggers kun je zo niet vinden.
Nog zo’n ego opmerking. Ik zie niet snel een overzicht van alle bloggers meer, nog kan ik vanuit een blogprofiel makkelijk ‘hoppen’ naar een ander blogprofiel.
Ook de subcategorie ‘howto’s’ waar denk ik grote behoefte aan was staat nu beetje weggemoffeld onder ‘Research’. Ik vind dat dat daar niet past.
Daarnaast kun je niet op deze subcats klikken om zo alle howto’s onder elkaar te krijgen zoals wel kan voor de channels.
Azijnzeiken natuurlijk dus doe er iets mee of niet. 😉
Nogmaals: gefeliciteerd. Rustig, mooi, overzichtelijk!
Wat een rust… Chapeau MF en klasse Mangrove
Congratz! Ziet er erg mooi uit! Nu kom ik zeker wat vaker op de website kijken ipv alleen Flipboard te gebruiken.
PS. Ook gefeliciteerd met jullie +1.500 likes op FB 😉
@Mike, bedankt voor je feedback. We zullen een aantal punten meenemen in onze overwegingen. We hebben hier en daar al wat geschaafd gister. Fijn dat jij wat van onze ‘extraness’ hebt ontdekt! 😉
Ziet er gelikt uit. Complimenten. Super moodboard trouwens bij deze post!
Complimenten voor de nieuwe site. Wat een verbetering in usability en uitstraling…
Ik ben niet zo thuis in het technische aspect van webdesign en zal niet alle trucs hebben ontdekt, maar bij toeval wel een zwevende pixel! Is dit een verwijzing naar de welbekende groene pixel van geenstijl? 🙂
Jij kunt hem trouwens ook vinden! Zet je muis midden op het scherm neer, ter hoogte van het logo. Linkermuisknop indrukken en de cursor naar het logo toebewegen. Dan verschijnt er een klikbare pixel.
Ha Mike,
Dank voor je uitgebreide feedback! Meeste tips kunnen we alleen maar beamen (goede altteksten e.d.) of nemen we mee (engelse teksten, inline form errors ipv nieuw scherm).
Op de andere punten:
– descriptions waren leeg, dat was niet goed, en kan vanaf nu via een SEO plug-in oplossing ingevoerd worden. Dat is bij sommige (nieuwe) posts nog niet gedaan. Bij oude posts is het beter het zo te laten als het was.
– je sessie zou niet al te strak moeten staan, zal er ’s naar kijken.
– inline styles, bijna alle niet validerende code komt uit artikelen zelf. Er is nu veel uitgezet in de back-end en aangezet qua validatie.
“Ik zou van Plaats een reactie, Plaats een reactie als Mike van Hoenselaar maken. Dan vergis ik me ook nooit.”
Ben benieuwd waar deze wens vandaan komt, wie anders? 🙂
Thanks!
Wel even wennen aan de nieuwe stijl, maar dat heb ik vaker meegemaakt. Wat ik me nog afvraag: wanneer is de app weer te gebruiken?
Zo! Dat is me even een verandering. Maar wel heel mooi! Ik ga de boel even uitpluizen.
Remco
Duurde even, maar ben aan de nieuwe lay-out en flow gewend. Uiteindelijk toch een vooruitgang 😉
Entesos Montse. Ara sà que veig que sereu lliures de debò. Crec sincerament que la manera que em dius que funcioneu és la millor per preservar la vostra incÃnepde¨ndia.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!