ReclameReview: McDonald’s

16 februari 2012, 14:17

Ken je dat, die ‘grappige’ mensen die op een spandoek ter ere van hun 50-jarige buurman zetten ‘3 x toeteren’? Tja, dat vinden ‘we’ nu eenmaal leuk. Net als de andere dingen die voorbij komen in de nieuwe commercial van McDonald’s. Het zijn namelijk weer Hollandse Weken en die worden natuurlijk op zijn Hollands gepromoot!

Credits:

Bureau: TBWANEBOKO

Account: Judith Weijers, Gert-Jan Timmer, Astrid van den Bovenkamp

Creatie: Matthijs Slot, Ernst Jan van Rossen

Klant: Hans Bruning, Bram Uljee, René Jaspers

Producer: Lotte de Rooij

Productie: Robbert Aschermann, Jeroen Annokkeé, Czar

De doelstelling:

Mensen bewegen om naar McDonald’s te komen voor de Hollandse Weken.

De uitwerking:

Het zijn Hollandse Weken bij McDonald’s. Dat vinden we leuk! In deze commercial worden nog meer dingen genoemd die ‘wij Hollanders’ leuk vinden. Lekker herkenbaar.

Het oordeel:

Het herkenbare karakter van de verschillende situaties maakt deze commercial grappig. Alle Hollandse kneuterigheid en vooroordelen: oudere echtparen die fietsen op hun elektrische fiets en dezelfde jas aanhebben, belachelijke uitdossingen tijdens een vrijgezellenfeest, gratis geld… It’s funny because it’s true. De link naar de Hollandse Weken bij McDonald’s, die ‘we’ natuurlijk ook leuk vinden, is dan al snel gelegd. Maar daarna volgt voor mij het enige minpuntje van deze communicatieboodschap, want eigenlijk is er natuurlijk maar één burger die speciaal voor ons Hollanders (oké, ook voor de Nederlanders die niet in Noord- of Zuid-Holland wonen) gemaakt is: de McKroket. Hollandser wordt het niet, toch? Daar kan geen runderburger met Goudse kaas en Calvé-mosterd tegenop. Maar goed, McDonald’s heeft de McKroket tenminste wel als blijvende burger in het assortiment opgenomen, dus eigenlijk moet ik daar niet over zeiken. Ik vind de commercial namelijk erg grappig. Kortom… de nieuwe commercial van McDonald’s: vinden we leuk!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Vind deze ook erg goed. De nieuwe met het kereltje die alle klusjes voor papa doet om uiteindelijk naar McDonalds te gaan vind ik ook heel erg goed. Leuke reclames de laatste tijd. Kudos voor het reclamebureau.


    20 februari 2012 om 07:16
    femkeslegten

    ik heb ook een goede reclame bedacht waar kan ik deze reclame delen???


    11 januari 2014 om 18:47
    bramkoster

    @Femke: Bij een reclamebureau? Of bij het desbetreffende merk?


    12 januari 2014 om 19:18
    femkeslegten

    bij een reclamebureau


    12 januari 2014 om 19:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!