25% van de online retailers vervangt het webshopsysteem binnen 2 jaar

8 januari 2013, 13:59

In een wereld waarbij de consument steeds meer in control is en de concurrentie groter wordt, wordt er veel gevraagd van de (online) retailer. De (online) retailer dient de continu veranderende klantbehoeften te beantwoorden door de e-commerce-organisatie zo flexibel mogelijk in te richten. Een belangrijk onderdeel hiervan is het e-commerce-platform waarop de online zaken worden gedaan. Uit onderzoek van Forrester (nov, 2012) onder 156 Amerikaanse, Engelse en Duitse online retailers (Understanding TCO When Evaluating eCommerce Solutions) is gebleken dat veel bedrijven tegen barrières aan lopen van het huidige ecommerce systeem.

Steekproef Forrester-onderzoek

Het onderzoek is gedaan onder voornamelijk Amerikanen 55%, Canadese 1%, Duitse 22% en Engelse 23% bedrijven. 83% van deze bedrijven bestond uit retailers en de meeste van deze bedrijven deden een online omzet van 50 tot 500 miljoen dollar het afgelopen jaar.

25% van de online retailers vervangt het webshop systeem binnen 2 jaar

Online retailers dienen de kanalen anders te gaan inrichten, willen ze kunnen inspelen op de nieuwe multichannelstrategieën. De vier trends waarop veel online retailers nu niet kunnen inspelen, zijn:

  1. global and brand expansion

  2. digitally connected consumers

  3. integrated cross channel brand experiences

  4. business agility

Als gevolg hiervan blijkt uit onderzoek van Forrester dat 25% van de online retailers binnen 2 jaar (en 29% binnen 2-4 jaar) het huidige e-commerce-systeem wil vervangen. Naast de bovengenoemde punten is er een andere belangrijke reden voor het vervangen van het systeem, nl. de hoge kosten die gepaard gaan met het huidige e-commerce-systeem.

Frequentie upgraden laag en doorlooptijd van upgrade lang

Opvallend is dat online retailers willen inspelen op de veranderende klantbehoeften, maar dat slechts 44% van de online retailers elk jaar het systeem upgradet. Een van de redenen hiervoor is dat het upgraden van het systeem in 76% van de gevallen 1-2 maanden of langer duurt. Dat betekent dat er veel tijd en geld in het upgraden van een systeem gaat zitten.

Hoe ga je platform upgraden?

54% van de online retailers wilt dus binnen 4 jaar tijd het huidige e-commerce-platform vervangen. De vier e-commerce-oplossingen die worden overwogen door deze online retailers zijn:

  1. home-grown solution developed and managed in-house

  2. licensed on-premise solution from a software vendor managed and supported by a services provider

  3. open-source ecommerce solution managed in-house

  4. licensed on-premise solution from a software vendor managed in-house

Dit onderzoek is gebaseerd op Amerikaanse, Engelse en Duitse online retailers. De vraag blijft in hoeverre dit toepasbaar is op de Nederlandse online retailers. Echter, het geeft wel een indicatie af dat online retailers op zoek zijn naar nieuwe technologische oplossingen die de kosten drukken en het mogelijk maken om flexibeler te zijn om de veranderende consumenten behoeften te beantwoorden.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Aad Bonen

    Het verminderen van de kosten is een belangrijke factor, maar moet niet opwegen tegen de bruikbaarheid van de software.


    18 januari 2013 om 09:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!